5
Fotogalerie

Technika: netopýří křídlo, novinky McLarenu i tahák předstartovních příprav

Podívejte se na přehled nejzajímavějších novinek, které týmy nasadily v Rusku, USA a Mexiku. Nechybí tahák z vozu Nica Rosberga pro předstartovní přípravy nebo vylepšení Ferrari a McLarenu.

Kapitoly článku:


Systém chlazení

V předstihu již v USA testoval Mercedes konfiguraci chlazení pro Velkou cenu Mexika. Jelikož trať Autódromo Hermanos Rodríguez je situována v nadmořské výšce až 2 250 m n. m., atmosférický tlak je tam ve srovnání s ostatními tratěmi v kalendáři výrazně nižší.

Je proto velkou výzvou správně nastavit systémy chlazení. Přeplňované motory totiž netrpí tak výraznou ztrátou výkonu v důsledku řidšího vzduchu jako atmosférické agregáty, zato systémy chlazení jsou v takových podmínkách podstatně méně účinné.

merc-2.jpg

Na obrázku výše je vidět dvojice dodatečných otvorů po stranách ochranného oblouku. Změna je spojena s novým rozšířeným krytem motoru.

Pod karoserií se pak nacházejí dva kanály vedoucí vzduch k přídavnému chladiči uloženému za chladičem systému ERS.

Přední křídlo

merc-1.jpg

Ještě v japonské Suzuce dostaly stříbrné šípy takové „ozubení“ odtokové hrany klapky předního křídla. Je však třeba dodat, že z hlediska aerodynamiky v F1 nejde o nic, co bychom už předtím neměli možnost vidět. Nedávno tento koncept oprášil například McLaren.

Předstartovní procedura

Zajímavý je i pohled na volant v monopostu Nica Rosberga, na kterém je pod LCD displejem přilepený malý „tahák“ s instrukcemi předstartovní procedury.

Od pilota se podle toho očekává, že v závěrečném třetím sektoru tratě zkontroluje teplotu brzd a vypne zahřívání brzd (známé také jako „Brake Magic“). Při zahřívání brzd pracují hlavně zadní kotoučové brzdy a brzdění motorem je omezeno. Nezahřívají se při tom jen brzdy, ale i pneumatiky.

Na startovním roštu by měl pak jezdec nastavit vyvážení brzdného účinku a aktivovat mód RS (Race Start), který pomáhá při samotném startu lépe kontrolovat otáčky motoru, nebo řazení převodových stupňů. Po startu musí být tento mód manuálně deaktivován. Použije se znovu až při zastávkách v boxech.

Mezi dalšími nastaveními, o které se musí jezdec před startem postarat, je „Strat 5“, což je jeden z režimů motoru. Zároveň jezdec předvede několik takzvaných burnouts (lidově řečeno „pálení gumy“), aby se i spojka dostala do správné provozní teploty a aktivuje funkci na nalezení bodu záběru spojky. Na základě toho pak může upravit nastavení spojky tak, aby byly pádla pod volantem s bodem záběru spojky sladěné.

Foto: Mercedes, Ferrari, McLaren, Pirelli

Doporučujeme

Články odjinud