Technika: Mercedes W196 - i formule mohla mít krytá kola

V našem seriálu o vozech mistrů světa si tentokrát připomínáme Mercedes W196. Závodil dva roky a Juanu Manuelu Fangiovi pomohl k titulům mistra světa v letech 1954 a 1955.
Technika: Mercedes W196 - i formule mohla mít krytá kola

Mercedes-Benz se chtěl po druhé světové válce co nejdříve vrátit k závodům. Ze silného předválečného týmu zůstala řada techniků v čele s Fritzem Nallingerem i šéf závodního oddělení Alfred Neubauer. První poválečné úspěchy přišly se sportovním vozem 300 SL, pro formuli 1 připravili ve Stuttgartu v roce 1954 monopost W196.

Motor a palivo

V té době byl objem motoru stanoven na 2,5 litru. Mercedes-Benz zvolil řadový osmiválec o objemu 2496 ccm. Aby předešel torzním kmitům a rezonanci klikové hřídele, byla hřídel rozdělena na dvě části a točivý moment přenášený přes jednokotoučovou suchou spojku se odebíral uprostřed. Pro dokonalé plnění válců čerstvou směsí byl motor vybaven přímým vstřikováním a desmodromickým ventilovým rozvodem. V každém válci byly kvůli prostoru jen dva ventily. Jejich otvírání i zavírání bylo ovládáno vačkami bez pružin, což umožňovalo jejich větší zrychlení i delší plné otevření a eliminovalo rezonanci i vlastní kmity. Rozvod fungoval do 10 000 otáček za minutu. Motor označený M196 měl vrtání 76 mm, zdvih 68,8 mm a výkon 214 kW (290 k) při 8500 otáčkách za minutu. Pro snížení těžiště vozu byl agregát nakloněn o třicet stupňů doprava. Převodovka s pěti nepřímými synchronizovanými stupni byla umístěna až za osou zadních kol.

Palivo, tehdy ještě alkoholová směs s vysokým oktanovým číslem, bylo nízkotlakou pumpou přivedeno z nádrže přes filtr do vstřikovacího čerpadla. Nespálená směs byla odváděna zpět do nádrže. Vstřikovací tryska ústila do válce. Palivová nádrž o objemu 220 až 250 litrů se nacházela až v nejzazší části vozu. V její blízkosti byla i nádrž na 40 litrů oleje. Po levé straně od jezdce byle ještě nechráněná nádrž přídavná.

Dvě verze

Rám z trubek o malém průměru byl velmi tuhý při torzi. Přední náprava byla lichoběžníková s trojúhelníkovými rameny. Brzdové bubny s velkým průměrem 380 mm a šířkou čelistí 140 mm se nevešly do kol, se kterými je spojovaly hřídele se dvěma klouby. Zadní náprava byla kyvadlová se sníženým závěsným bodem a měkkým odpružením s přídavnou pružinou, kterou bylo možné nastavit z kokpitu a regulovat tak změny hmotnosti způsobené úbytkem paliva. Průměr zadních brzd činil 330 mm, šířka čelistí 120 mm. Vůz používal šestnáctipalcová kola Rudge-Whitworth s drátěným výpletem a centrální rychloupínací maticí obutá do pneumatik Continental.

Rozvor vozu činil 2350 mm, rozchod kol vpředu 1330 mm a vzadu 1358 mm. Hmotnost na obě nápravy byla rozdělena v poměru 45:55 %. Šasi bylo pro rychlé okruhy vybavené hliníkovou karoserií zakrývající všechna kola. Tým vycházel z předválečných vozů konstruovaných za účelem rychlostního rekordu a model W196 v měřítku 1:5 testoval v aerodynamickém tunelu. Jezdci preferovali variantu bez krytých kol, nasazovanou na okruzích s větším počtem zatáček. Odkrytá varianta sice vážila o 30 kg méně než původních 680 kg, ale měla o 20 až 28 procent vyšší odpor vzduchu. V Monze či Remeši byly kapotované vozy rychlejší až o 15 %.

Dominance na trati

Vůz byl dokončen až pro Velkou cenu Francie roku 1954 v Remeši. Juan Manuel Fangio a debutant Karl Kling obsadili na startu i v cíli první dvě místa, ostatní soupeře porazili o celý okruh, nejrychlejší kolo zajel Hans Herrmann. Fangio během sezony triumfoval ještě třikrát a s přispěním dvou výher z úvodu sezony v barvách Maserati s přehledem získal titul mistra světa. Kling byl celkově pátý a Herrmann sedmý. Na Nürburgringu se svezl i Herrmann Lang, předválečná hvězda Mercedesu, ale po hodinách nedokončil. Roku 1955 tým angažoval Stirlinga Mosse. Opět suverénní Fangio zaznamenal čtyři výhry a jedno druhé místo, pouze v Monaku nedokončil a získal druhý titul. Moss mu zdatně sekundoval a stal se vicemistrem. Největšího triumfu dosáhla stáj v britském Aintree, kde v pořadí Moss, Fangio, Kling a Piero Taruffi obsadila první čtyři místa.

Zatímco v F1 se "Stříbrným šípům" vážné nehody, s výjimkou Herrmanna v Monaku, vyhýbaly, tragédie přišla v Le Mans, kde při havárii Pierra Levegha zahynulo 82 diváků. Na konci sezony 1955 proto Mercedes závodní aktivity ukončil. Během dvanácti velkých cen si monoposty W196 připsaly devět výher, osm pole position a osm nejrychlejších kol.

Další článek: Lauda: Je logické, že Schumacher začal Rosberga porážet

19:40 | Tip: Pokud cestujete, nebo chytáte nějakou zahraniční televizi, může se hodit přehled kanálů, které ve světě vysílají F1: odkaz
20. června | Cunoda po nehodě a výměně převodovky odstartuje z boxové uličky.
20. června | Za chvíli závod F3. Mokro, pravděpodobnost deště 100 %.
19. června | Toto Wolff řekl, že jeho komentáře, že by Mercedes mohl o jezdecké sestavě rozhodnout až v zimě, byl vtip... vystřelil si z opakovaných dotazů novinářů.

GP Štýrska 2021

Pátek 25. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 26. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. června 2021
Závod 15.00