Technika ke konci sezóny: přípravy na příští rok, netopýří křídlo Ferrari

Přehled technických novinek, které týmy testovaly v Malajsii, Japonsku, USA a Mexiku.
Technika ke konci sezóny: přípravy na příští rok, netopýří křídlo Ferrari
Seznam kapitol
  1. Mercedes
  2. McLaren
  3. Ferrari
  4. Williams
  5. Toro Rosso, Red Bull
  6. Force India, Renault
  7. Sauber, Haas
Klepněte pro větší obrázek

Ještě než si řekneme více k experimentálnímu přednímu křídlu McLarenu (na obrázku níže), se pro srovnání podívejme na standardní verzi křídla na fotografii výše.

Experimentální přední křídlo McLarenu v kontrastu se zmíněnou novinkou Mercedesu prezentuje diametrálně odlišný design koncové části křídla.

Poprvé se objevilo v Austinu bez jakéhokoliv náznaku tunelu. Jeho náběhová hrana připomíná přední křídlo Ferrari F138 z roku 2013.

Jedním z nejvýraznějších společných prvků současných předních křídel jsou více či méně výrazné záhyby křídlových prvků, které směrem k bočnicím křídla formují jakýsi tunel. Jeho úkolem je generování víru, který strhává proudění do stran směrem ven od předních kol a s ním vytlačuje zvířené proudění v okolí pneumatik pryč od zbytku karoserie.

Na tomto řešení se aerodynamici shodli částečně kvůli pravidlům omezujícím umísťování aerodynamických součástí v místech, kde ještě před rokem 2009 taková omezení neexistovala.

Od příští sezony však v tomto směru přichází změna. Mají se vrátit daleko mohutnější a účinnější deflektory. Možná proto McLaren vidí příležitost přenechat starost o zvířené proudění kol novým deflektorům a ulehčit od tohoto úkolu přednímu křídlu. To může být jednodušší a může se při tom zbavit nemalé dávky aerodynamického odporu.

Klepněte pro větší obrázek

Značnou pozornost McLaren věnoval zkoumání interakce zadního kola a difuzoru.

V Japonsku byla revidována část podlahy před zadním kolem a od závodu v USA pozorujeme více zaoblené rohy difuzoru (na obrázku výše).

V prvním tréninku pak inženýři sledovali pomocí světel a kamer umístěných pod podlahou deformace bočnic pneumatik. V samotném difuzoru byly zase instalovány senzory pro měření průhybů podlahy. Všechny tyto práce jsou velmi důležité s ohledem na změny v příštím roce, kdy po zvětšení difuzorů budou podlahy monopostů pod vyšším zatížením.

Předchozí kapitola Následující kapitola

20. září | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
20. září | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.
19. září | F1 má tento víkend volno, ale večer ve 21:00 se jede závod IndyCar na slavném okruhu Laguna Seca. Sledovat ho můžete prostřednictvím služby DAZN (stojí 39 Kč měsíčně).

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00