Technický ředitel Mercedesu Mike Elliott není přesvědčen o tom, že nové regule zásadně přispěly k těsnějšímu závodění.
Vloni ve formuli 1 vstoupila v platnost nová technická pravidla, která změnila koncepci monopostů s cílem dosáhnout atraktivnějších závodů.
Hlavně zjednodušená aerodynamika měla přispět k tomu, aby se eliminovaly turbulence, které za sebou vozy nechávají, a díky tomu mělo být pro jezdce jednodušší jezdit blízko za svými soupeři. To v konečném důsledku mělo znamenat více předjížděcích manévrů.
Ze statistik dodavatele pneumatik Pirelli vyplývá, že se tento cíl splnit podařilo, jelikož předjížděcích manévrů bylo meziročně 30 procent více, ale ne všichni souhlasí s tím, že by nová pravidla měla tak pozitivní dopad.
Před časem tento pohled sdílel například Sebastian Vettel a nyní i technický šéf Mercedesu Mike Elliott.
„Když se podíváte na to, k čemu měla pravidla sloužit, tedy ke zlepšení předjíždění, rozhodně umožnila, aby mohly vozy jezdit v zatáčkách blíže za sebou. Nejsem si ale jistý, zda jsme kvůli tomu neztratili na rovinkách,“ uvedl pro Autosport Mike Eliott, který tím poukázal na skutečnost, že s novou generací monopostů klesla účinnost tzv. splitstreamu (větrného pytle).
„Nezdá se mi proto, že bychom celkově byli svědky výrazně těsnějšího závodění.“
Elliott také prohlásil, že při vývoji nových vozů byl přístup inženýrů stejný, jako u předchozích generací monopostů.
„Jako inženýři se ve formuli 1 snažíme vypořádat s řadou předpisů a omezení. Snažíme se zkrátka vyrobit co nejrychlejší auto. Důležité je, že je to pro nás výzva, kterou musíme překonat.“
„Myslím, že důležitější je to, co chtějí fanoušci. Udělali jsme s novými pravidly krok správným směrem? Možná. Ale nejsem si jistý,“ přiznal Elliott.
Vyřeší vše aktivní aerodynamika?
F1 a FIA již nyní připravují technické regule, které budou platit od roku 2026. Jejich součástí by mělo být i zavedení tzv. aktivní aerodynamiky, která by jezdcům umožňovala měnit nastavení přítlaku.
„Museli bychom mít něco úplně jiného, než máme teď. Určitě ale existují technologie, které by to umožnily. Pokud se ale také podíváte na informace, které se týkají příští generace pohonných jednotek, je jasné, že budeme potřebovat velmi rozdílá šasi. Doufejme tedy, že se podaří vytvořit něco, co bude znamenat krok správným směrem,“ uzavřel Elliott.