Kolem žádného z monopostů pro sezónu 2023 se nedělalo tolik tajností jako kolem nového Red Bullu. Poprvé si veřejnost mohla model RB19 zblízka prohlédnout až po jeho výjezdu z garáže v první den předsezónního testování. Žádné velké překvapení se ale nekonalo.
Vzhledem k přesvědčivé dominanci předchozího modelu ani nebyl důvod dělat radikální změny. Red Bull však rozhodně neusnul na vavřínech a pro novou sezónu po všech stránkách vyladil svůj úspěšný koncept.
Nový Red Bull RB19 (nahoře) a Red Bull RB18 (dole); zdroj: Getty Images / Red Bull Content Pool
Přední část RB19 odlišuje od předchůdce širší špička nosního kužele se zmenšeným otvorem pro chlazení kokpitu. Nové přední křídlo má výrazně zvětšený profil druhého křídlového prvku (přesněji jeho tětivu) a klapky s menším zakřivením profilů.
Křidélko na vnitřní straně bočnice předního křídla; zdroj: Getty Images
Z bočnice předního křídla vyrůstá drobné křidélko podobné těm, které jsme již dříve viděli u Mercedesu či Haasu. Aerodynamické prvky v této oblasti tradičně přispívají k manipulaci s úplavem kolem předních kol.
Bočnice Red Bullu RB19; zdroj: Red Bull Content Pool
Pohled zepředu na bočnice Red Bullu RB19; zdroj: Getty Images
Bočnice jsou opět velmi podobné loňským, i když podseknutí po celé jejich délce je možná o něco agresivnější. Touto cestou Red Bull přivádí vzduch z přední části vozu až do difuzoru.
Během předsezónního testování jsme mohli vidět, jak moc si dali záležet na tom, aby se ujistili, že vzduch v této citlivé oblasti zůstává přilnutý ke karoserii a dělá přesně to, co chtějí. Často jsme je mohli vidět jezdit s touto částí potřenou flow-vis nátěrem, který velmi pěkně ilustroval jak se vzduch při povrchu těchto partií chová.
Flow-vis nátěr ve spodní části bočnice Red Bullu RB19 po jízdě; zdroj: Jiří Křenek
Flow-vis nátěr ve spodní části bočnice Red Bullu RB19 během jízdy; zdroj: Getty Images
Flow-vis nátěr, který vznikne smícháním práškové barvy a parafínu, umí odhalit například odtržení mezní vrstvy. Pokud se proudové čáry „nakreslené“ na karoserii náhle přeruší, víme, že v daném místě nastal takový problém. Jak je vidět na fotografiích výše, Red Bullu nic takového nehrozí. Proudnice jsou pěkně spojité od začátku bočnice až po její konec.
Okraj podlahy a podlahové křídlo Red Bullu RB19; zdroj: Jiří Křenek
Okraj podlahy a podlahové křídlo Red Bullu RB19; zdroj: Jiří Křenek
Se zvednutím okrajů podlahy se Red Bull vypořádal tak, že na nich vytvaroval nová podlahová křídla. Ty tvoří poměrně komplexní kaskádu křídlových prvků generujících viry, které po hraně podlahy pokračují až do difuzoru. Tam dodávají proudění vzduchu energii a brání špinavému vzduchu odstřikujícímu od zadního kola v pronikání do difuzoru.
Nový Red Bull RB19 (nahoře) a Red Bull RB18 (dole); zdroj: Getty Images / Red Bull Content Pool
Největší meziroční změnou prošla karoserie kolem ochranného oblouku nad hlavou jezdce a karoserie krytu motoru. Celá tato část byla výrazně zeštíhlena, aby se dostalo více energie proudění na zadní křídlo.
Aby byla taková změna možná, zřejmě muselo dojít k úpravě chladicího systému a také k úpravě airboxu pohonné jednotky Honda.
Pod krytem motoru loňského Red Bullu RB18; zdroj: Jiří Křenek
Model RB18 měl pod karoserií v této oblasti umístěnou soustavu chladičů pro chlazení hybridního systému a převodového oleje.
Nový Red Bull RB19; zdroj: Jiří Křenek
Skvělý pohled na zadní část modelu RB19 objektivem Jiřího Křenka sice neodhaluje takový designový prvek, který bychom už předtím neviděli na loňském modelu, přesto je cenný, protože podobně detailní záběr se často nevidí.
Můžeme na něm obdivovat promyšlený design difuzoru, spodního křídla nad odtokovou hranou difuzoru a křidélek na vnitřní straně kol, která společně extrahují zpod podlahy více vzduchu pro více přítlaku.
Fotografie umně zachycuje i spojení aerodynamického umění a mechanických systémů. Přes oválný otvor na konci krytu motoru je vidět malá část systému odpružení – konce torzních tyčí a vahadel spojených se vzpěrami push-rod.
Technické analýzy vozů 2023