Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek 

Foto: Activepictures / Jiří Křenek 

  Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Red Bull Content Pool

 Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Red Bull Content Pool

 Foto: Red Bull Content Pool

Foto: Red Bull Content Pool

  Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images / Clive Mason
 Foto: Getty Images / Clive Mason
15
Fotogalerie

Technický pohled na vůz RB20

Red Bull překvapil svým agresivním konceptem vozu RB20, který jsme měli možnost vidět pořádně až včera se začátkem předsezónních testů.

Model RB19 byl nejdominantnější vůz v historii a bude mimořádně náročné se mu vyrovnat. Ale ani nejdominantnější auto nebylo zdaleka bezchybné. Jeho slabší stránky v plné míře odhalilo představení v Singapuru. Když si nerovnosti povrchu tratě vyžádaly zvýšení světlé výšky, výkonnost Red Bullu upadla výrazněji než výkonnost soupeřů.

Pomalejší zahřívání pneumatik mu místy způsobovalo potíže v kvalifikacích i během prvních kol závodu. V neposlední řadě platilo, že z hlediska trakce na výjezdu z pomalých zatáček na tom bylo například Ferrari nejednou viditelně lépe. Nemluvě o chronických problémech s převodovkou, na které si celý rok stěžoval Verstappen. Prostor ke zlepšení tedy existoval a poměrně velké mezisezónní změny naznačují, že v Milton Keynes si toho byli dobře vědomi.

01.jpgPřední část RB20 (nahoře) a RB19 (dole)
Foto: Getty Images

(1) Špička nosního kužele je prodloužena a od nynějška se pojí s hlavním křídlovým profilem. Zatímco kratší nosy s volnějším prouděním po celé šířce hlavního profilu předního křídla jsou výhodnější z hlediska maximálního zatížení předního křídla, řešení Red Bullu s delší špičkou může nabízet benefit nižšího aerodynamického odporu.

Jednou z drobných změn pravidel pro nadcházející sezónu je přidání dodatečného (2) přívodu vzduchu do šasi za účelem chlazení kokpitu. Jde o reakci na extrémní klimatické podmínky, které panovaly během loňské Velké ceny Kataru a mnohým jezdcům dělalo nemalé problémy se s nimi vyrovnat.

Red Bull vyřešil tento problém otevřením dvou menších průduchů integrovaných do odnímatelného panelu v přední části monokoku. V chladnějších podmínkách, kdy tyto otvory nebudou potřebné, může karoserii opět uzavřít.

02.jpgVývoj vstupního otvoru bočnice modelu RB19 v roce 2023 – Bahrajn (nahoře), Baku (uprostřed) a Maďarsko (dole)
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Nová podoba bočnic je logickým pokračováním loňského vývoje, kdy Red Bull ve třech iteracích pokaždé zvedal spodní hranu vstupního otvoru výše a výše, aby prohloubil podseknutí bočnice. Cílem bylo dostat více vzduchu na horní stranu podlahy a zároveň zvýšit tlak v regionu před bočnicí, což přispívá k účinnějšímu odklonu špinavého turbulentního vzduchu v okolí předních kol mimo zbytek karoserie.

03.jpgNová přední část bočnice RB20 
​Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Nyní obrácením celého vstupního otvoru o 180 stupňů dosáhl, že dlouhá převislá náběhová hrana vstupního otvoru se sloučila do jednoho souvislého povrchu spolu s celou horní stranou bočnice a shora ohraničuje oblast vysokého tlaku před bočnicí.

Přidáním (3) vstupního otvoru bočnice do této oblasti se ještě více zvýší tlak v ní pro účinnější odklon úplavu předních kol.

Vedle boční stěny monokoku se táhne ještě dodatečný vstupní otvor bočnice ve formě (4) úzké štěrbiny. Vzhledem k nestandardní konfiguraci chladičů v bočnicích RB20 není v současnosti zcela jasná jeho úloha v systému chlazení. Zcela jistě však pomůže v boji s negativními účinky nárůstu mezní vrstvy na boku monokoku.

Mezní vrstva

Meziní vrstva je tenká vrstva vzduchu u povrchu karoserie, v jejímž rámci je proudění vzduchu zpomaleno, až zcela zastaveno. V důsledku tření mezi karoserií a obtékajícím vzduchem totiž dochází k tomu, že molekuly vzduchu v bezprostředním kontaktu s povrchem karoserie se na ni doslova přilepí. Do těchto „přilepených“ molekul pak narážejí další molekuly vzduchu těsně nad nimi, což jejich proudění zpomaluje.

Zpočátku velmi tenká mezní vrstva může takto na velkých souvislých površích rapidně narůstat. Spolu s ní pak narůstají také její škodlivé účinky. Jelikož vzduch, který je součástí mezní vrstvy, má velmi nízkou energii, má tendenci se od povrchu karoserie nakonec odtrhnout a tvořit chaotické turbulence s negativním dopadem nejen na tvorbu přítlaku, ale také na aerodynamický odpor.

Red Bull se mohl inspirovat inovací zavedenou loni stájí Ferrari. Ta umožňuje nárůst mezní vrstvy na boku monokoku přerušit a vzduch s nízkou energií odvést do méně citlivé oblasti.

04.jpgRB20 na trati v Bahrajnu 
​Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Novinkou je také vyhloubení žlabu na horní straně bočnice. Je poměrně mělký, ale táhne se téměř po celém vrchu bočnice.

05.jpgBočnice a kryt motoru RB20 (nahoře) a RB19 (dole)
Foto: Getty Images

Tvarování tunelů po bocích krytu motoru s hlubokými (5) žlaby na jejich horní straně připomíná loňský model Mercedesu. Vzhledem k tomu, že pro letošní rok se Mercedes tohoto řešení vzdal, je o to překvapivější vidět, jak si ho Red Bull osvojil. Pravděpodobně v něm viděl určitý přínos v zadržování a odvádění turbulentního vzduchu z prostoru kokpitu.

Také nejvrchnější část karoserie kopíruje Mercedes. Nová konstrukce (6) ochranného oblouku ve tvaru písmene „A“ zabalená do mohutnější karoserie vytváří uvnitř širokého oválného vstupního otvoru tři oddíly – střední pro přívod vzduchu do dmychadla a dva boční pro chladič umístěný nad pohonnou jednotkou.

K tomu ještě po bocích kokpitu přibyly další (7) vstupní otvory, přes které se přivádí vzduch k některým z menších chladičů a následně je vypouštěn (8) otvory po bocích krytu motoru.

06.jpg
​Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Konfigurace chlazení a proudění vzduchu pod karoserií jsou dvě oblasti, ve kterých došlo v porovnání s předchůdcem k nejradikálnějším změnám. Z povahy věci jsou však náročnější na analýzu a budeme si muset počkat na další detailnější záběry z garáže, abychom znali plný rozsah těchto změn.

Technický pohled na vozy 2024

Doporučujeme

Články odjinud