Každé další představení nového monopostu pro sezónu 2023 nás utvrzuje v tom, že jednotlivé týmy konvergují k velmi podobnému designu.
V případě McLarenu jsme si už během minulé sezóny mohli všimnout, jak se postupně zbavoval vlastních unikátních řešení, aby si osvojil prvky Red Bullu.
Definitivní příklon k filozofii Red Bullu zejména v oblasti bočnic nastal ve Francii, kde byla horní strana bočnic zešikmená a natažená až k podlaze jako jakási rampa navádějící vzduch na difuzor. V Singapuru to pak bylo ještě korunováno novými vstupními otvory bočnic.
McLaren MCL60; zdroj: McLaren
Pro letošní rok McLaren značně prohloubil (1) podseknutí v přední části bočnic a na vrchu bočnice vytvaroval (2) prolis, jaký jsme již měli možnost pozorovat u Red Bullu.
Nový McLaren MCL60 (nahoře), McLaren MCL36 ve verzi Singapur (dole); zdroj: McLaren
Kanál podél horní strany bočnice po vzoru Alpine byl ještě více prohlouben. Celá karoserie bočnic a kryt motoru působí štíhlejším a kompaktnějším dojmem i díky tomu, že pod kapotou došlo k velkému redesignu systému chlazení. Objemné mezichladiče typu vzduch-vzduch nahradil mezichladič typu voda-vzduch, který zabírá méně prostoru a dává větší flexibilitu z hlediska jeho umístění ve voze. Takový typ chlazení stlačeného vzduchu z turbodmychadla využívá Mercedes i Ferrari včetně jejich zákaznických týmů.
Nosní část nového modelu MCL60 je velmi podobná loňské verzi z Maďarska.
McLaren MCL60 (ve vložce je vidět detail vnitřního upevňovacího bodu horního A-ramene přední nápravy); zdroj: McLaren
Nejvíce nápadnou změnou v přední části je zvýšená pozice vnitřních upevňovacích bodů horního A-ramene přední nápravy. Už předchůdce MCL36 měl úchyt přední části A-ramene položený na samé horní hraně monokoku a zdálo se, že výše už být nemůže. Nyní McLaren dokázal, že přece jen může.
Nový McLaren MCL60 (vlevo), McLaren MCL36 ve verzi Singapur (vpravo); zdroj: McLaren
Základy této podlahy byly položeny v Singapuru, kde se zbavili osobitého provedení přední části podlahy, které se nepodobalo žádnému jinému řešení konkurenčních týmů. Oproti verzi ze Singapuru narostla (1) lopatka na předním rohu podlahy a tvarování horní strany nechává více vyniknout (2) vypouklinu, která ukrývá jednu ze dvou bočních nárazových struktur.
Zásadní slabinou McLarenu, která jej limituje v dohánění trojice nejsilnějších týmů, je zastaralý aerodynamický tunel a simulátor. Nová infrastruktura by měla být připravena k používání ještě letos, ale na vývoj aktuálního modelu už nebude mít vliv. I proto se o vyhlídkách na nadcházející sezónu hovoří opatrně.
„Ačkoli jsme spokojeni s vývojem auta ve většině oblastí, jsou oblasti, kde jsme si v průběhu vývoje poněkud pozdě uvědomili skutečně silné směry a ve velmi krátké době jsme nebyli schopni je zužitkovat,“ řekl šéf týmu Andrea Stella.
Neupřesnil o jaké směry by mohlo jít, ale dodal, že to bude předmětem vylepšení, která by měla být nasazena v úvodní části sezóny – pravděpodobně v Baku.