Technický pohled na všech 10 vozů sezóny 2021

Kvůli odkladu revolučních změn byl částečně zmrazen vývoj letošních vozů. Přesto na nich nalezneme řadu nových a zajímavých prvků.

Alpine A521 – nejstarší auto na roštu

Představení monopostů sezóny 2021 bylo trochu nezvyklé, protože týmy pro tuto sezónu vlastně žádná nová auta nepostavily. Během minulého roku poznamenaného pandemií byl zmrazen vývoj mnoha částí monopostů a do sezóny 2021 týmy nastoupí pouze s částečně upravenými, respektive stejnými šasi jako před rokem. Stáj Alpine (dříve Renault) však ani vloni nestavěla nové šasi, protože v očekávání radikálních změn pravidel se raději soustředila na novou generaci monopostů. Radikální změna byla mezitím o rok odložena a Alpine tak absolvuje už třetí sezónu s prakticky identickým šasi.

V dnešní době je to sice věc nevídaná, ale na druhé straně pro pamětníky sportu to možná až tak neobvyklé není. V minulosti, kdy tempo vývoje bylo výrazně pomalejší, bylo zcela běžné, že stejné šasi se používalo i několik sezón s většími či menšími úpravami, po kterých dostalo jeho označení příponu dalšího písmene abecedy.

1.jpg
Zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Zatímco základ auta zůstává roky nezměněn, karoserie prošla bohatým vývojem. Na obrázku výše udeří do očí monumentální horní část krytu motoru naznačující, že ještě větší plocha chladičů se přesunula z bočnic nad motor. Díky tomu mohou být bočnice o něco štíhlejší a zůstává více prostoru pro proudění po vrchní straně podlahy. Obzvlášť, když je její celková plocha menší než vloni.

2.jpg
Žlutá barva zvýrazňuje změny na okraji podlahy; zdroj: Alpine Racing

V Bahrajnu zkoušeli tři různé verze podlahy, které se lišily množstvím rozličných aerodynamických prvků podél okraje. Začínali tou nejjednodušší s jednou lopatkou před zadním kolem (ve spodní třetině na obrázku výše) a postupně přidávali další lopatky, aby po jednom ověřili jejich efekt.

Podle slov výkonného ředitele Marcina Budkowskeho své žetony použili na vylepšení zadní nápravy. Navenek je skutečně vidět, že například horní A-rameno zadní nápravy je nyní položené o něco výše.

Pokračování 2 / 10

McLaren MCL35M – lekce jak obejít nová pravidla o difuzoru

Jedním z hlavních témat předsezónních testů v Bahrajnu se stal difuzor McLarenu, který má díky šikovné kličce v pravidlech dvojici lopatek delší o 5 centimetrů jako konkurenti. O tom, jak se jim to podařilo, jsme již psali v samostatném článku.

Pouze pro připomenutí: součástí difuzoru jsou svislé lopatky. Dosud nic nebránilo v tom, aby v půl metru široké zóně uprostřed difuzoru byly tyto lopatky dlouhé až po spodek této zóny. Nově je pravidla měla zkrátit o 5 centimetrů, avšak neřekli to takto doslovně. Řekli, že vodorovný řez podlahou v dané zóně musí tvořit jedna souvislá křivka. McLaren tedy dvě lopatky spojil se středovou částí difuzoru a spolu tak jakýkoliv jejich vodorovný řez tvoří jednu spojitou křivku.

3.pngVodorovný řez difuzorem. Vlevo McLaren MCL35M (2021), vpravo McLaren MCL35 (2020); zdroj: techF1LES

Difuzor ale zdaleka není jediná část podlahy, která si zaslouží naši pozornost.

Po tom, co letošní pravidla odstřihla kus z podlahy před zadními koly, se úsilí vývojářů koncentrovalo právě do této oblasti a McLaren už stihl předvést dvě varianty řešení. Nejdříve u příležitosti filmovacího dne oprášil lopatku před zadním kolem, kterou testoval už vloni v Turecku.

4.jpg
Verze podlahy během filmovacího dne; zdroj: McLaren Racing

Následně se pak v Bahrajnu ukázal s novým řešením dvojice lopatek, které přemosťuje horizontální křidélko.

5.jpg
Verze podlahy v Bahrajnu; zdroj: Getty Images

Kromě toho má McLaren kompletně přepracovanou zadní část monokoku – tedy vše od otvoru kokpitu až po zadní stěnu šasi, na kterou se připevňuje motor – a také musel předělat převodovou skříň. Vyžádala si to výměna pohonné jednotky Renault za Mercedes.

Architektura motoru Mercedesu s dmychadlem umístěným v jeho přední části je totiž zásadně odlišná od architektury motoru Renaultu. Konec konců na to padly všechny žetony i pár výjimek ze strany FIA, ale šlo o dobrou investici. Pohonná jednotka od Mercedesu představuje slušnou výkonnostní vzpruhu, která nejen upevní pozici McLarenu na čele týmů středu pole, ale za určitých okolností mu může otevřít příležitost častěji bojovat o pódiové umístění.

Pokračování 3 / 10

Mercedes-AMG F1 W12 – lasagne na podlaze

Mercedes do poslední chvíle skrýval před cizími zraky detaily své nové podlahy a o to větší pak byla naše zvědavost. Když ji konečně v Bahrajnu odkryl, ukázalo se, že má četnými záhyby zvlněnou boční hranu a řadu dalších doplňujících prvků, jejichž komplexnost převyšuje všechny dosud viděné řešení konkurentů.

6.jpg
Zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Záhyby na okraji podlahy už vídáme roky, ale v takovém množství, jako ukázal Mercedes, se ještě na žádném autě nevyskytly, za což si nakonec vysloužili přirovnání k oblíbené italské těstovině. Ačkoli to Mercedes zlobí, nikdo jeho podlahu už nenazve jinak než lasagne.

Tajnůstkářský byl i při otázkách ohledně toho, na co konkrétně utratili své žetony, protože na rozdíl od jiných aut to na první pohled není patrné.

Spekulovalo se o tom, že je mohli použít například na novou převodovku, ale ani to se zatím nepotvrdilo.

7.jpg
Šipka ukazuje na výduť v krytu motoru; zdroj: Mercedes-AMG F1

Tajemstvím zůstává i to, co se skrývá pod výdutěmi na bocích krytu motoru. Podobné, ba možná ještě větší, má i Aston Martin, který jezdí se stejným motorem.

Pokračování 4 / 10

Aston Martin AMR21 – rošády s bočnicemi

Aston se po roce zase vrací k trendovému řešení vstupních otvorů bočnic ležících nad bočními nárazovými strukturami. Na tento trend, který původně nastartovalo Ferrari, naskočili už v roce 2019 – tehdy ještě pod hlavičkou Racing Point.

Pro rok 2020 se ho ale zbavili, protože zkopírovali rok starý Mercedes i s jeho konvenčnějšími bočnicemi. Paradoxem přitom je, že nový Mercedes si v roce 2020 osvojil právě to řešení, jehož se tehdy Racing Point zbavil.

8.jpg
Žluté čáry ukazují polohu boční nárazové struktury. Vlevo Aston Martin AMR21 (2021), ve středu Racing Point RP20 (2020), vpravo Racing Point RP19 (2019); zdroj: Getty Images

Toto přešlapování na místě Aston Martin stálo dva žetony, protože na to, aby mohl zvednout vstupní otvory bočnic a posunout boční nárazové struktury níže, musel upravit šasi.

Na druhé straně ale zcela zdarma přišel k nové zadní části vozu. Je to díky tomu, že od Mercedesu nakupuje rok starou převodovou skříň spolu se zadní nápravou a v takovém případě má nárok vyměnit tyto díly z roku 2019 za díly z roku 2020.

9.jpg
Verze podlahy při představení; zdroj: Aston Martin F1

Zatímco ostatní týmy byly při představování svých aut dost tajnůstkářské a úzkostlivě střežili své podlahy před zraky konkurentů, Aston Martin nic neskrýval a na obdiv vystavil podlahu s netradičně seříznutým okrajem, uprostřed kterého do prostoru vyčnívá ostrý roh.

Vedle něj na vrchu podlahy vidíme trojici lopatek, které se v Bahrajnu rozmnožily na pětici. Na zadním rohu před zadním kolem je série svislých lopatek a trojice svislých generátorů víření vedle zadního kola. Další ostré rohy pak nacházíme ve výřezu pro pneumatiku.

10.jpg
Verze podlahy v Bahrajnu; zdroj: Aston Martin F1

Pokračování 5 / 10

Red Bull RB16B – zadní část inspirovaná Mercedesem?

11.jpg
Zadní část. Vlevo Red Bull RB16B (2021), vpravo Red Bull RB16 (2020); zdroj: Red Bull Media House

Hlavní vyzyvatel Mercedesu v boji o letošní titul se na tento souboj vyzbrojil pečlivou prací na zadní části svého vozu a zejména jeho zadní nápravy.

Montážní body horního ramene a tažné tyče (pull rod) na těhlici posunul kousek směrem ke středové rovině auta a kompletně přepracoval spodní A-rameno včetně jeho upevnění na jedné straně k převodové skříni a na druhé straně k těhlici kola.

Některá média reportovala, že si vzal inspiraci od Mercedesu a obrátil zažité pořadí: A-rameno vpředu, spojovací tyč vzadu. Osobně, soudě z toho mála fotografií, které zatím jsou k dispozici, si to nemyslím, ale posuďte sami. Na obrázku výše máme bok po boku nový model i předchůdce. Na obrázku níže pak trochu jiný pohled na aktuální RB16B.

K čemu však jednoznačně došlo, a je to v konečném důsledku to podstatné, je, že upevnění spodních prvků zadní nápravy se posunula dozadu a nahoru. To má vliv jednak na jejich interakci s prouděním nad horní stranou difuzoru a jednak s proudem vzduchu obtékajícím křidélka za brzdovými kanálky.

Tyto změny si samozřejmě vyžádaly předělávku převodové skříně, což stálo Red Bull oba jeho žetony.

12.jpg
Zdroj: Red Bull Media House

V Bahrajnu jsme mohli sledovat, jak na autě postupně vyrůstají různé lopatky a generátory víření. Na obrázku níže je vidět část z nich rozesetých po podlaze i jednu lopatku visící zpod krytu boční nárazové struktury.

13.jpg
Zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Pokračování 6 / 10

AlphaTauri AT02 – dvě vylepšení za cenu jednoho

14.jpg
Zdroj: Red Bull Media House

Nejviditelnější změnou, která AT02 odlišuje od předchůdce, je facelift nosové části. Úzký nosový kužel zahrnuje novou přední nárazovou strukturu, na kterou padly všechny žetony.

Bezprostředně za nosem došlo k jedné překvapivé změně. Tým AlphaTauri loni jezdil s rok starým řízením od Red Bullu a letos tak měl nárok přejít na novější verzi z roku 2020. Ta je specifická tím, že na rozdíl od obvyklého umístění na předním čele šasi, se montuje o kus více vzad, přibližně mezi úchyty A-ramen.

15.jpg
Žlutá barva zvýrazňuje spojovací tyč řízení. Vlevo AlphaTauri AT02 (2021), vpravo AlphaTauri AT01 (2020); zdroj: Red Bull Media House

Nebylo by na tom nic zvláštního, kdyby si tato změna nevyžadovala úpravy přední části šasi, které stojí celé dva žetony. Pravidla ale za určitých podmínek připouštějí úpravu homologovaných dílů i bez použití žetonů. Povolují minimální úpravy, které mohou zahrnovat mimo jiné menší lokální obrábění, vyvrtání otvoru nebo menší lokální vyztužení, které podle názoru FIA nemá významné dopady na cenu nebo funkčnost daného dílu.

Monokok AlphaTauri byl podle všeho už loni připraven k zabudování takového řízení a jediné, co bylo třeba udělat, bylo vyvrtat otvory pro spojovací tyče a to FIA v rámci výjimky připustila.

Pokračování 7 / 10

Alfa Romeo C41 – kdo má delší plášť?

Stáj z Hinwilu dlouhodobě trápí finanční problémy, ke kterým se loni ještě přidaly starosti se zoufale nekonkurenceschopnou pohonnou jednotkou Ferrari. Zatímco finanční stabilita týmu zůstává sporná, očekávaný nárůst výkonu Ferrari by týmu mohl pomoci odrazit se ode dna.

Alfa své dva žetony utratila, stejně jako AlphaTauri, na novou přední nárazovou strukturu, díky níž mohla poměrně výrazně přepracovat nosovou část auta.

16.jpg
Zdroj: Sauber Group

Ze špičky nosu vyrůstá mohutný plášť (struktura vymodelována na spodní straně nosového kužele), jehož přední rohy převyšují části předního křídla, které jsou zdrojem víru Y250. Ty byly rovněž přepracovány. Důkazem je agresivnější záhyb hlavního profilu předního křídla v místě, kde se spojuje s neutrální středovou sekcí.

17.jpg
Zdroj: Sauber Group

Pozornost si zaslouží i nové koncové části předního křídla. Koncová část předního křídla se skládá ze svislé lopatky a vodorovné podstavy. Zde jsou zajímavé zejména některé detaily na podstavě, jako například (1) štěrbina na vnitřní straně, či menší (2) lopatka v zadní části.

18.jpg
Zdroj: Sauber Group

Technický ředitel Jan Monchaux přiznal, že přes zimu přepracovali i zavěšení předních kol a přední brzdové kanálky.

Dále po proudu narazíme na pár drobných vylepšení deflektorů, které se objevily v Bahrajnu.

19.jpg
Verze deflektorů v Bahrajnu (nahoře) a základní verze z filmovacího dne (dole) – žluté kontury naznačují změny; zdroj: Getty Images / Sauber Group

Na obrázku níže zase máme aktuální verzi podlahy.

20.jpg
Zdroj: Sauber Group

Během prvního dne testování v Bahrajnu Alfa vyměnila i bočnice zadního křídla za verzi s pozměněným přechodem mezi širokou horní částí a zúženou spodní částí křídla.

21.jpg
Verze koncových částí zadního křídla v Bahrajnu (vlevo) a základní verze z filmovacího dne (vpravo); zdroj: Getty Images / Sauber Group

Pokračování 8 / 10

Ferrari SF21 – facelift inspirovaný konkurenty

Ferrari ani po všech loňských problémech na SF1000 nezanevřelo a dopřálo mu poměrně rozsáhlý facelift.

V přední části si vzali špetku inspirace od Alfy Romeo, bočnice nabraly trochu nádech Red Bullu a při redesignu zadní části správně zachytili trend, který velí zvednout zadní nápravu co nejvýše, aby vzduchu tekoucímu přes difuzor nestála v cestě žádná překážka.

22.jpgGenerátory víření zvýrazněné žlutě; zdroj: Getty Images

Na podlaze vedle výřezu pro pneumatiku se tyčí nenápadná inovace v podobě trojice generátorů víření. Po zákazu štěrbin na zadním rohu podlahy se každý snaží nějakým způsobem vyrovnat s odstřikováním špinavého vzduchu od pneumatiky zboku do difuzoru a Ferrari si zvolilo právě tento originální způsob přímo v místě, kterého se to nejvíce týká.

23.jpg
Zdroj: Scuderia Ferrari

Jelikož Scuderia utratila všechny žetony na novou převodovou skříň, nemohla si už dovolit radikálnější přestavbu nosové části a tak nový nos musel být vymodelovaný kolem staré nárazové struktury. Nos má méně rozestouplé nosníky, aby se maximalizoval účinek pláště na jeho spodní straně.

Zmíněnou inspiraci Alfou můžeme vidět na rozích monokoku hned za číslem jezdce ve formě čtyř párů lopatek ve tvaru písmene „r“.

Pokračování 9 / 10

Haas VF-21 – předčasně ukončen vývoj

Ačkoliv Haas už vývoj letošního vozu ukončil, ani zdaleka nelze říci, že by přes zimu odfláknul domácí úkol týkající se modelu pro sezónu 2021.

Kromě obligátních úprav, které si vyžádaly změny v pravidlech, je zde celá řada vylepšení – od předního křídla, přes nosový kužel, deflektory, bočnice, až po podlahu a difuzor, nemluvě o množství dalších menších detailů, například v oblasti brzdových kanálků.

Od tohoto momentu se už však žádné další novinky pro VF-21 nechystají a brzy pravděpodobně začne zaostávat za zbytkem pole. Nezbude jim nic jiného, ​než sledovat, jak jejich ztráta narůstá, dokud i ostatní vývoj letošních aut nezastaví.

24.jpg
Zdroj: Haas F1

Haas je posledním týmem, který zavedl plnohodnotný plášť pod nosem. Patří spíše k těm kratším a vzadu ho stále doplňují klasické svislé lopatky na spodní straně monokoku.

25.jpg
Změny deflektorů zvýrazňuje žlutá barva; zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Na druhý den testování v Bahrajnu Haas částečně pozměnil deflektory a také boční okraj podlahy.

26.jpg
Žluté kontury popisují rozdíly v okraji podlahy (novější verze v horní polovině); zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures
27.jpg
Žluté kontury popisují rozdíly ve tvaru odtokové hrany difuzoru (novější verze v horní polovině); zdroj: Haas F1

S novou podlahou jde ruku v ruce i nový difuzor, který přináší na scénu inovativní přístup k tvarování jeho okrajů. Bude zajímavé sledovat, jestli se jím nechá někdo inspirovat, podobně jako některými jinými inovacemi, které v minulosti přinesl právě Haas a dnes jsou standardem napříč startovním polem.

Pokračování 10 / 10

Williams FW43B – hacknuté představení zabolelo dvojnásobně

Stylové představení vozu pomocí aplikace s rozšířenou realitou skončilo trapasem, když někteří nedočkaví fanoušci prostě rozbalili iOS appku a vybrali z ní celý 3D model, který pak den před oficiálním představením zveřejnili na Redditu.

28.png
Levý přední brzdový kanálek z uniklého 3D modelu Williamsu; zdroj: techF1LES / Williams Racing

Některé části modelu jsou skutečně detailní, jak je vidět například na obrázku výše, takže teď, když jeho know-how koluje internetem, musí Williams toto zpackané představení mrzet dvojnásob.

Jinak, co se týče samotného FW43B, je to jedno z nejméně změněných aut a Williams spolu s Haasem jsou jediné dva týmy, které přes zimní přestávku neutratili ani jeden vývojový žeton.

Přesto musíme uznat, že došlo k vylepšení předního křídla, deflektorů a v zadní části nově nacházíme velmi elegantně tvarované obaly horních A-ramen nápravy a moderní difuzor s trojicí Gurneyho klapek nad odtokovou hranou.

29.jpg
Zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Zajímavý drobný detail se objevil i na podlaze na okraji výřezu pro pneumatiku. Trojice generátorů víření bude pomáhat bránit pronikání špinavého vzduchu odstřikujícího od pneumatiky hluboko do difuzoru.

30.jpg
Zdroj: Williams Racing

Doporučujeme

Články odjinud