Technický pohled na všech 10 vozů sezóny 2021

Kvůli odkladu revolučních změn byl částečně zmrazen vývoj letošních vozů. Přesto na nich nalezneme řadu nových a zajímavých prvků.
Technický pohled na všech 10 vozů sezóny 2021 | Foto: Pirelli

Alpine A521 – nejstarší auto na roštu

Představení monopostů sezóny 2021 bylo trochu nezvyklé, protože týmy pro tuto sezónu vlastně žádná nová auta nepostavily. Během minulého roku poznamenaného pandemií byl zmrazen vývoj mnoha částí monopostů a do sezóny 2021 týmy nastoupí pouze s částečně upravenými, respektive stejnými šasi jako před rokem. Stáj Alpine (dříve Renault) však ani vloni nestavěla nové šasi, protože v očekávání radikálních změn pravidel se raději soustředila na novou generaci monopostů. Radikální změna byla mezitím o rok odložena a Alpine tak absolvuje už třetí sezónu s prakticky identickým šasi.

V dnešní době je to sice věc nevídaná, ale na druhé straně pro pamětníky sportu to možná až tak neobvyklé není. V minulosti, kdy tempo vývoje bylo výrazně pomalejší, bylo zcela běžné, že stejné šasi se používalo i několik sezón s většími či menšími úpravami, po kterých dostalo jeho označení příponu dalšího písmene abecedy.

Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: Jiří Křenek / Active Pictures

Zatímco základ auta zůstává roky nezměněn, karoserie prošla bohatým vývojem. Na obrázku výše udeří do očí monumentální horní část krytu motoru naznačující, že ještě větší plocha chladičů se přesunula z bočnic nad motor. Díky tomu mohou být bočnice o něco štíhlejší a zůstává více prostoru pro proudění po vrchní straně podlahy. Obzvlášť, když je její celková plocha menší než vloni.

Klepněte pro větší obrázek
Žlutá barva zvýrazňuje změny na okraji podlahy; zdroj: Alpine Racing

V Bahrajnu zkoušeli tři různé verze podlahy, které se lišily množstvím rozličných aerodynamických prvků podél okraje. Začínali tou nejjednodušší s jednou lopatkou před zadním kolem (ve spodní třetině na obrázku výše) a postupně přidávali další lopatky, aby po jednom ověřili jejich efekt.

Podle slov výkonného ředitele Marcina Budkowskeho své žetony použili na vylepšení zadní nápravy. Navenek je skutečně vidět, že například horní A-rameno zadní nápravy je nyní položené o něco výše.

Další článek: Pérez zatím není spokojený s výkonem na jedno kolo