V letošním roce jsou sice technická pravidla formule 1 podstatně stabilnější než v roce 2017, ale přesto dochází k několika zajímavým a dokonce revolučním změnám. Na F1sport startuje krátký seriál, který vám všechny změny podrobně představí.
Po rozsáhlých karosářských změnách v roce 2017 následuje z pohledu technických pravidel období určité stability.
Obligátní úpravy předpisů se tentokrát nesou primárně ve znamení zvyšování standardů bezpečnosti, ale přijatých bylo i několik změn, za kterými je vidět, že tvůrci pravidel kladli důraz i na názory fanoušků a divácký zážitek.
Rovněž bylo opět prosazeno několik návrhů z agendy redukce nákladů a poměrně radikálním způsobem FIA zasáhla proti využívání oleje při spalování.
Symbolem letošních změn je jednoznačně dodatečná ochrana kokpitu známější pod názvem „svatozář“.
Už od prvního testu na trati v roce 2016 poutá pozornost a vzbuzuje rozporuplné reakce. My se v jednom z článků podíváme blíže na detaily její konstrukce, odolnost, či například i na to, jak se týmy poperou s výzvami, které přináší z hlediska aerodynamiky.
Dalšími novinkami z kategorie bezpečnosti jsou úpravy zajištění kol, či zpřísnění statických a dynamických zkoušek šasi.
I v důsledku zavedení svatozáře se ani v následujících sezónách nevyhneme negativnímu trendu navyšování minimální hmotnosti vozidel. V roce 2018 stoupne o dalších 5 kilogramů na úroveň 733 kilogramů a o rok později dokonce až na 740 kilogramů.
Tvůrci nových pravidel naslouchali i kritickým hlasem z řad fanoušků a médií. Pod tlakem jejich názorů vypracovali zákazy žraločích ploutví, výfukových křídel a T-křídel. V dalším článku však názorně vysvětlíme, proč v konečném důsledku T-křídla a výfukové křídla tak docela nevymizí.
Snad nejdiskutabilnější jsou opět výsledky snahy o snižování nákladů. V samostatném článku si detailněji probereme zvýšení životnosti motorů, standardizaci některých komponent i omezení vývoje hybridního systému.
Samozřejmě se nevyhneme ani nejžhavějším kauzám, které rezonovaly v poslední době v paddocku.
Podrobně prozkoumáme rázná opatření, kterými chce FIA definitivně skoncovat s využíváním motorového oleje na zvyšování efektivity spalování a zanalyzujeme i další zákaz v oblasti zavěšení kol a řízení.
Podobně jako během minulé zimní přestávky, se i tento rok opakuje scénář, ve kterém se bojuje i mimo trať.
Iniciativa vedená některými týmy má za cíl upozornit FIA na praktiky snižování světlé výšky při zatáčení a jejich zákazem získat pro sebe výhodu, respektive znevýhodnit jiné týmy.
Technické změny ve F1 v roce 2018 (přehled dílů)
- Svatozář
- Karosářské změny
- Omezení spalování oleje
- Pohonné jednotky
- Lepší zajištění kol
Foto: Getty Images / Clive Mason