Technické změny ve F1 v roce 2018

V letošním roce jsou sice technická pravidla formule 1 podstatně stabilnější než v roce 2017, ale přesto dochází k několika zajímavým a dokonce revolučním změnám. Na F1sport startuje krátký seriál, který vám všechny změny podrobně představí.
Technické změny ve F1 v roce 2018

Po rozsáhlých karosářských změnách v roce 2017 následuje z pohledu technických pravidel období určité stability.

Obligátní úpravy předpisů se tentokrát nesou primárně ve znamení zvyšování standardů bezpečnosti, ale přijatých bylo i několik změn, za kterými je vidět, že tvůrci pravidel kladli důraz i na názory fanoušků a divácký zážitek.

Rovněž bylo opět prosazeno několik návrhů z agendy redukce nákladů a poměrně radikálním způsobem FIA zasáhla proti využívání oleje při spalování.

Klepněte pro větší obrázek

Symbolem letošních změn je jednoznačně dodatečná ochrana kokpitu známější pod názvem „svatozář“.

Už od prvního testu na trati v roce 2016 poutá pozornost a vzbuzuje rozporuplné reakce. My se v jednom z článků podíváme blíže na detaily její konstrukce, odolnost, či například i na to, jak se týmy poperou s výzvami, které přináší z hlediska aerodynamiky.

Kalendář F1 2018

Kalendář F1 2018

Dalšími novinkami z kategorie bezpečnosti jsou úpravy zajištění kol, či zpřísnění statických a dynamických zkoušek šasi.

I v důsledku zavedení svatozáře se ani v následujících sezónách nevyhneme negativnímu trendu navyšování minimální hmotnosti vozidel. V roce 2018 stoupne o dalších 5 kilogramů na úroveň 733 kilogramů a o rok později dokonce až na 740 kilogramů.

Jezdec by mohl být vyjmut z minimální hmotnosti

Jezdec by mohl být vyjmut z minimální hmotnosti

Tvůrci nových pravidel naslouchali i kritickým hlasem z řad fanoušků a médií. Pod tlakem jejich názorů vypracovali zákazy žraločích ploutví, výfukových křídel a T-křídel. V dalším článku však názorně vysvětlíme, proč v konečném důsledku T-křídla a výfukové křídla tak docela nevymizí.

Snad nejdiskutabilnější jsou opět výsledky snahy o snižování nákladů. V samostatném článku si detailněji probereme zvýšení životnosti motorů, standardizaci některých komponent i omezení vývoje hybridního systému.

Samozřejmě se nevyhneme ani nejžhavějším kauzám, které rezonovaly v poslední době v paddocku.

Podrobně prozkoumáme rázná opatření, kterými chce FIA ​​definitivně skoncovat s využíváním motorového oleje na zvyšování efektivity spalování a zanalyzujeme i další zákaz v oblasti zavěšení kol a řízení.

Podobně jako během minulé zimní přestávky, se i tento rok opakuje scénář, ve kterém se bojuje i mimo trať.

Iniciativa vedená některými týmy má za cíl upozornit FIA na praktiky snižování světlé výšky při zatáčení a jejich zákazem získat pro sebe výhodu, respektive znevýhodnit jiné týmy.

Technické změny ve F1 v roce 2018 (přehled dílů)

  1. Svatozář
  2. Karosářské změny
  3. Omezení spalování oleje
  4. Pohonné jednotky
  5. Lepší zajištění kol

Foto: Getty Images / Clive Mason 

Další článek: Formule E představila vůz druhé generace

18:07 | Podle dřívějších spekulací ohledně kalendáře 2022 bychom v příštím roce už Imolu v kalendáři vidět neměli. Nicméně starosta tvrdí, že brzy potvrdí smlouvu do roku 2025. Podle italského formulapassion by se mělo jet v termínu GP Francie (že by konec Paul Ricardu?).
17:34 | W Series mění plány. Místo finále v Mexiku budou dva závody v Austinu.
15:03 | První závod v Miami se pojede 8. května 2021. Potvrdili to organizátoři.
22. září | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00