Technické novinky od Číny po Monako: Mercedes, McLaren, Renault a další

Podívejte se na přehled nejvýznamnějších novinek, které týmy nasadily od Číny po Monako nebo je zkoušely během testů v Barceloně.
Technické novinky od Číny po Monako: Mercedes, McLaren, Renault a další
Seznam kapitol
  1. Mercedes
  2. Williams
  3. Force India
  4. Renault (+ pohonná jednotka)
  5. McLaren

Nedávno McLaren investoval mnoho úsilí do vývoje svého předního křídla, což vyústilo v inkrementální úpravy v Rusku, Španělsku a Monaku. Shrňme si tedy ty nejdůležitější z nich.

Klepněte pro větší obrázek

V Rusku se poprvé měnilo (1) kaskádové křídlo přidáním drobné svislé (5) lopatky. V Barceloně se měnilo opět, když se na vnitřní straně (6) rozvětvilo Obou změn si můžete všimnout i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

Z této perspektivy je patrnější fungování nových prvků. Zatímco první jmenovaný interaguje s koncovou částí křídla, druhý spolupracuje s prvky na vnitřní straně kola.

Vylepšení se ukázalo i v sekci Y250, kde se rozdělily (3) vnitřní rohy klapek.

Vraťme se ještě ke srovnání na prvním obrázku, kde číslo 2 zvýrazňuje změny hlavního profilu, jeho náběhové hrany a také rozšíření tunelu formovaného záhyby křídlových prvků.

Z horního pohledu je pak vidět, že nově tvoří (7) sekci s tunelem až 7 křídlových prvků namísto původních 6, což zajišťuje agresivnější práci s prouděním, které obtéká pneumatiky z vnější strany.

Poslední změnou v Barceloně jsou (4) bočnice křídla s propracovanou podstavou a masivním otvorem v zadní části (je to vidět z horního pohledu).

Během testování po skončení Velké ceny Španělska se McLaren ukazoval s přechodnou verzí křídla, kterou i později využil v Monaku. Tato „přechodná“ verze kombinovala nové křídlo s horní klapkou z předchozí verze.

Všem zmíněným vylepšením přední části předcházelo přidání této ploutve pod nosovým kuželem v Šanghaji. Jelikož už víme jaké další změny následovaly, je velmi pravděpodobné, že jejich společným jmenovatelem je snaha ovlivnit tvorbu víru Y250 a způsob jakým interaguje s lopatkami pod přední částí šasi.

Klepněte pro větší obrázek

Do Ruska pak McLaren přivezl další verzi podlahy s menší úpravou (1) vnějších lopatek difuzoru a také pozměněná (2) křidélka za zadními brzdovými kanálky.

Klepněte pro větší obrázek

Kromě nové podlahy dostal model MP4-31 i nová (2) bočnicová křídla, která se od předchozích liší přemostěním spojujícím vertikální část křídla s generátorem víření na náběhové hraně bočnice.

Výrazně byly přepracovány i (1) přední brzdové kanálky. Z venku je vidět, že elegantně ukryté vstupní otvory vystřídala odhalenější verze, ale tím změny nekončí. Rozdíly najdeme i po demontáži kol.

Na obrázku níže si můžete v levé horní čtvrtině všimnout staršího řešení krytu brzd a porovnat ho s novinkou vpravo. Různé otvory v krytech brzd ovlivňují zahřívání pneumatik.

Pod obrázky krytů brzd máme zase srovnání zadních kaskádových křídel (opět starší verze vlevo, novější vpravo).

Vraťme se však ještě ke krytům brzd, protože v současnosti patří mezi oblasti, kterým týmy věnují zvýšenou pozornost. Mohou za to zejména přísné regulace tlaku pneumatik ze strany FIA a Pirelli, které týmům nejsou zcela po chuti. Velmi aktivně proto hledají způsoby jak omezit nárůst tlaku, či dokonce tlak během jízdy snížit.

Experimenty s tlakem pneumatik

Pirelli stanoví kvůli zajištění bezpečnosti svých produktů minimální startovací tlaky v pneumatikách, které jsou vyšší než by si týmy přály.

Obzvláště, když vyšší tlak v pneumatikách zpravidla znamená menší kontaktní plochu a tedy menší grip. V paddocku je veřejným tajemstvím, že dvěma týmům se podařilo najít způsob jak po startu snížit tlak v pneumatikách na výhodnější úroveň.

Kouzlo zřejmě spočívá v chytrém předehřívání kol a brzd před startem a následném zchlazení při jízdě na trati. Hovořilo se i o jiných chytřejších řešeních jako jsou například dvoukomorové ráfky kol.

McLaren dokonce zaslal Mezinárodní automobilové federaci dopis, v němž žádal o objasnění legálnosti podobných řešení, ale FIA ​​všechny jasně zamítla, protože jsou v rozporu s článkem 12.8.3 Technických pravidel. Ten říká, že: „kompletní kolo musí mít jeden neměnný vnitřní prostor pro plnicí plyn. Žádné ventily, odvzdušňovače nebo prodyšné membrány nejsou povoleny kromě těch určených k plnění a vyprázdnění pneumatiky když vůz stojí.“

Předchozí kapitola Další článek
10:44 | S vozem Williams bude příští týden v juniorských testech jezdit Logan Sargeant.
16:06 | Příští týden proběhnou v Abú Dhabí testy 18palcových pneumatik ale také testy juniorských jezdců. Robert Švarcman bude jezdit s Haasem ale také s Ferrari (tam společně s Fuocem).
14:49 | Uveřejněna startovní listina pro rok 2022: Kuan-jü Čou s číslem 24, Ferrari zatím bez Mission Winnow a Red Bull / AlphaTauri s motory Red Bull Powertrains.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00