Technické novinky od Číny po Monako: Ferrari, Haas, Red Bull a další

Technické novinky od Ferrari, Red Bullu, Haasu ale třeba také větší vývoj Manoru. Podrobně se věnujeme také tématice předkomorovému zapalování.
Seznam kapitol
  1. Ferrari
  2. Red Bull, Toro Rosso
  3. Haas
  4. Manor
Klepněte pro větší obrázek

Poměrně velkou přestavbou si v Rusku prošlo přední křídlo Scuderie. Na první pohled udeří do očí série nových (1) klapek. Horní klapku dělí štěrbina vedoucí téměř po celé její šířce na dvě části. Spodní klapka zase přišla o netradiční zoubkování vnitřní hrany.

Můžete si také všimnout propracovaného tvarování hlavního profilu v místě s nápisem „V-Power“. Vytratil se také drobný (2) zářez ve svislé lopatce stojící vedle kaskádových křídel.

Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako Mercedes, i Ferrari zmenšilo vstupní otvory bočnic a zeštíhlilo jejich přední část – a to velmi výrazně.

Předkomorové zapalování

V ruském Soči Ferrari zavedlo dosud poslední vylepšení své pohonné jednotky, které následně ve Španělsku zpřístupnilo i zákaznickým týmům.

Za novinku v oblasti spalování musela Scuderia zaplatit třemi vývojovými žetony, což znamená, že dohromady do vývoje investovala již 26 žetonů. Na další vylepšení v průběhu této sezóny jí ještě 6 žetonů zbývá.

Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu – a sice spalování. Současná motorová pravidla s přísnými palivovými omezeními motivují motoráře k vývoji řešení spalování extrémně chudé směsi.

Chudá směs je taková směs paliva a vzduchu, ve které je přebytek vzduchu, přičemž snahou je získat ze stále menšího množství paliva více energie.

Nicméně vývojáři velmi rychle narazili na hranice možností konvenčních metod zapalování. Ty už nestačí na zapálení a efektivní spalování tak velmi chudé směsi. Pomohla proto technologie známá jako předkomorové zapalování, jejíž ukázkové zvládnutí je považováno za jeden z klíčů dominance Mercedesu.

Ferrari svou implementaci předkomorového zapalování vyvíjí v úzké spolupráci se specialisty z Mahle a petrochemickými experty Shell. S tímto řešením závodí již údajně od loňské Velké ceny Kanady.

Předkomorové zapalování znamená, že nad spalovací komorou se tam, kde normálně najdeme zapalovací svíčku, nachází menší „komůrka“, která plní funkci zapalování. Komůrka je s hlavní spalovací komorou spojena drobnými otvory. Funguje to tak, že se do komůrky se vstříkne malé množství paliva (dle informací Mahle jen 2 až 4% z celkového množství), zatímco zbytek se normálně vstříkne do hlavní spalovací komory.

Zapalovací svíčka pak palivo v komůrce zapálí (směs v předkomoře je dostatečně bohatá na zapálení svíčkou) a následně přes otvory proniká toto částečně spálené palivo do hlavní spalovací komory, kde způsobí zapálení hlavní směsi.

Mahle tvrdí, že oproti klasickému zapalování svíčkou přímo ve spalovací komoře má řešení o 17% vyšší palivovou účinnost, menší tepelné ztráty díky redukované tepelné výměně mezi směsí a stěnami válce a nižší riziko detonačního spalování při extrémně chudé směsi.

Foto: Getty Images / Dan Istitene, Alex Caparros, Mark Thompson; Pirelli, Ferrari, Red Bull Conten Pool, 

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Následující kapitola

14:10 | Před 20 lety usedl Fernando Alonso poprvé do vozu formule 1. V Jerezu se zúčastnil testů s Minardi.
12. prosince | Kubica dnes v Jerezu testuje vůz DTM od BMW.
10. prosince | Pirelli už nominovalo pneumatiky pro Austrálii, Bahrajn, Vietnam a Čínu: ve všech případech C2, C3, C4