Technická směrnice číslo 18. FIA od Singapuru zpřísní testy ohebnosti křídel | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Technická směrnice číslo 18. FIA od Singapuru zpřísní testy ohebnosti křídel

Evergreen formule 1 je opět tady. Mezinárodní automobilová federace se ještě více zaměří na ohebnost křídel.

Před časem se objevily spekulace, že propad formy Astonu Martin po skvělém začátku sezóny, mohla ovlivnit FIA. 

Několika týmům a to včetně Astonu Martin, bylo okolo závodu v Baku doporučeno, aby provedly změny v konstrukci předního křídla, aby se nedopustily porušení pravidel.

Nevíme, zda ale právě to nějak ovlivnilo formu Astonu Martin. Od varování ale nyní přešla FIA k činům. 

Podle Motorsport.com dostaly týmy už před Zandvoortem technickou směrnici TD018, která jim oznamuje zpřísnění testů křídel.

FIA má oporu v technických pravidlech a to zejména v článku 3.2.2, který říká, že „(...) všechny aerodynamické nebo karosářské součásti ovlivňující aerodynamické vlastnosti vozu musí být pevně fixovány a nepohyblivé vzhledem k jejich referenčnímu rámci definovanému v článku 3.3. Kromě toho musí za všech okolností vytvářet jednotný, pevný, silný, souvislý a nepropustný celek.“

Federace má nástroj v podobě zátěžových testů, které se ale samozřejmě provádí v garáži, když vůz stojí, takže mají značná omezení. 

FIA se domnívá, že týmy využívají sofistikované systémy, které otáčejí a ohýbají prvky předního a zadního křídla způsobem, který nelze zjistit při běžných zátěžových testech.

Od nynějška musí týmy předkládat montážní výkresy a příčné řezy, které ukazují upevnění prvků předního křídla k přídi vozu a prvků zadního křídla k čelním panelům, zadní nárazové konstrukci a pylonům.

Směrnice začne platit od Grand Prix Singapuru, aby měly týmy dostatek času na nápravu. V Monze tak ještě mohou využít současná křídla.

FIA ve směrnici uvedla čtyři prvky, které jsou podle ní v rozporu s technickými pravidly. Je ale možné, že seznam není konečný a další technická směrnice ho ještě rozšíří:

  • Prvky křídla, které se mohou pohybovat vertikálně, podélně nebo příčně vzhledem ke karoserii, ke které jsou připevněny.
  • Prvky křídla, které se mohou otáčet vzhledem ke karoserii, ke které jsou připevněny – například kolem upevňovacího prvku.
  • Konstrukce, které využívají elastomerová zaoblení, křídlové profily nebo tenké pružné lamináty v místě spoje, které se mohou buď deformovat, vybočit z roviny nebo se zkroutit, aby umožnily lokální ohyb vzhledem ke karoserii, ke které jsou připevněny.
  • Konstrukce, které využívají „měkké“ odtokové hrany prvků křídla, aby se zabránilo „lokálnímu praskání“ v důsledku vychýlení sestavy součásti.

Doporučujeme

Články odjinud