Technická pravidla 2012 přinášejí omezení pro řazení a motory

Technická pravidla 2012 přinášejí omezení pro řazení a motory

Kompletní znění Technických pravidel 2012 obsahuje několik změn, o kterých se doposud nehovořilo. Větší změny se týkají převodovek a motorů.

Stejně jako v případě Sportovních pravidel si i u těch technických našly změny pro letošní sezónu cestu na veřejnost už loni, popisovali jsme je zde. Dnes zveřejněné Technické regule ale zaujmou dalšími. Je z nich patrná snaha zamezit obcházení zákazu elektronických pomůcek řízení.

Převodovky
FIA v nových pravidlech poměrně významně upravila části, které se týkají řazení rychlostních stupňů. Evidentně se snaží zabránit používání takových elektronických pomůcek, které by svými funkcemi pomáhaly kompenzovat zákaz asistentů pro rozjezd (uplatnění zejména na startu do závodu).

Pravidla teď jasně říkají, že až na výjimky (řazení, zásah systému proti zhasnutí motoru apod.) musí spojka pracovat jen na povel jezdce. Spojku jezdci používají právě na startu, a že jde federaci právě o ně, naznačuje článek 9.8, který se týká řazení. Ten zdůrazňuje zákaz automatického řazení a přináší další zajímavé omezení, které říká, že na startu závodu je do rychlosti 100 km/h povolena jen jedna změna rychlostního stupně (pokud všechny stupně umožňují dosažení této rychlosti). Podobně to platí pro zastávky v boxech. Tam po opuštění boxového stání může jezdec přeřadit, až když se přiblíží alespoň na 10 km/h k omezení maximální rychlosti, které v pit lane platí.

Další zajímavé omezení říká, že počet rychlostních stupňů, které jezdec může zařadit, musí být pořád stejný, když je vůz v pohybu. To je faktický zákaz elektronických pomůcek, které by bránily za jízdy zařadit rychlostní stupeň nevhodný pro aktuální rychlost vozu.

Řídící elektronika navíc nesmí akceptovat vícenásobné požadavky na přeřazení, vše musí jít postupně za sebou, tzn. pokyn jezdce páčkou na volantu - příjem požadavku elektronikou - přeřazení v převodovce. Až po ukončení této sekvence může začít nová pro další řazení. To například znamená, že jezdec nemůže před zatáčkou velmi rychle za sebou pětkrát zmáčknout páčku řazení a nechat elektroniku, aby si s jeho vícenásobným pokynem poradila. Dokud nedojde k prvnímu podřazení, systém vozu nesmí akceptovat žádné další požadavky na řazení.

Pravidla také stanovují maximální čas, během kterého musí vůz přeřadit, při řazení nahoru je to 200 ms, při řazení dolů 300 ms.

Motory
Ve formuli 1 jsou zakázané také všechny systémy jízdní stability, kontroly trakce apod., ale týmy je zřejmě dokázaly alespoň částečně kompenzovat různými mapami (nastavení) motoru. V Technických pravidlech se totiž mnoho změn týká průběhu točivého momentu motoru a elektronického řízení samotného agregátu.

V článku 5.5 je vymezena přímá vazba mezi pozicí plynového pedálu a přísunem točivého momentu. Změna nastavení reakcí motoru na plynový pedál je možná už jen při přezutí mezi suchými a mokrými pneumatikami. To znamená, že přísun výkonu bude možné měnit jen při proměnlivém počasí.

Článek 5.6 pak přináší celou sérii omezení, jejichž zřejmým cílem je znemožnit foukání výfukových plynů, když není sešlápnutý plynový pedál. Týmy to využívaly u difuzorů pro zvyšování přítlaku vozu. Souvisí s tím i článek 5.8, který vymezuje pozici pro koncovky výfuků (musí směřovat v zadní části vozu nahoru).

Předehřívání pneumatik
Článek 12.7 říká, že jediné povolené zařízení pro předehřívání pneumatik jsou elektrické dečky, které na pneumatiku působí zvenčí. To znamená, že už nebude možné používat jiné pomůcky, které působily přes ráfky.

Kompletní znění pravidel v angličtině je zde.

Doporučujeme

Články odjinud