12
Fotogalerie

Technická analýza vozu Williams FW40

Williams vloni nestačil na Force Indii. Letos se bude nepochybně chtít alespoň na čtvrté místo vrátit. Podívejte se na technickou analýzu vozu FW40, se kterým budou jezdit Lance Stroll a Felipe Massa.

Loni Williams možná trochu brzo odvrátil pozornost od vývoje FW38. Počáteční náskok před Force Indií mu umožnil soustředit se velmi brzy na nové auto. Force India naopak tempo vývoje zvýšila, díky čemuž v souboji o čtvrté místo v Poháru konstruktérů Williams nakonec zdolala.

Williams má nyní před sebou jubilejní čtyřicátou sezonu, kterou si bude připomínat i modelovým označením nového monopostu FW40 (označení FW39 bylo vynecháno). Otázkou je, zda dokáže navázat na minulé úspěchy a oslavit je skvělými výkony na trati.

01 front.jpg

V přední části Williams nepřináší téměř nic nového ve srovnání s předchůdcem FW38. Nosový kužel je prakticky identický, až na menší dodatek v podobě S-potrubí (viz šipka). Přední křídlo je také založeno na loňské verzi.

02 front-2.jpg
03 bb.jpg

Deflektory patří k nejmenším a nejjednodušším, jaké jsme letos viděli, proto se dá očekávat, že budou brzy nahrazeny.

04 bb-2.jpg
05 sp.jpg

Komplex prvků, táhnoucích se od vstupního otvoru kokpitu až po náběhovou hranu bočnic, zahrnuje lopatky po bocích šasi podobné jako u Ferrari – jen obrácené opačně, nové tvarování držáků zpětných zrcátek a trojici generátorů víření s bočnicovým křídlem připevněným k horní straně bočnice.

Bočnice ani nevyužívají maximální povolenou šířku a ani jejich náběhová hrana není zkosená, jelikož začínají až za oblastí, na kterou se toto pravidlo vztahuje.

06 sp2.jpg

Ze zadního pohledu vynikají všechny zmíněné prvky upravující tok vzduchu kolem bočnic a dobře je z tohoto úhlu vidět i plastičtější tvarování náběhové hrany podlahy.

07 rhoop.jpg

Williams se při designu ochranného oblouku inspiroval Mercedesem, když zavedl prakticky identické řešení s širokým oválným vstupním otvorem, uprostřed kterého je umístěn přívod vzduchu do dmychadla a po stranách zase dvojice přívodů vzduchu k chladičům hybridního systému.

08 fin.jpg

Na rozdíl od prvotních renderů z páteře krytu motoru vyrůstá mnohem mohutnější ploutev, která byla následně v průběhu testování doplněna nejdříve o T-křídlo na jejím zadním rohu a později i o druhé T-křídlo připevněné o něco níže.

Obě takzvané T-křídla jsou spojena s ploutví ve třech bodech, čímž se má pravděpodobně předejít jejich nadměrné a nežádoucí flexibilitě.

09 twing.jpg

Na vrcholu krytu motoru si navíc můžeme ještě všimnout po obou stranách ploutve Gurneyho klapky (viz šipka na obrázku výše), které působí při jízdě v zatáčkách.

10 floor.jpg

Obrázky zachycují pohled na okraj a zadní roh podlahy před úpravou. V druhé polovině testování byla odstraněna štěrbina těsně před zadním kolem (viz šipka na obrázku výše).

11 floor-2.jpg

Jak jsme tímto článkem ukázali, FW40 navenek nepřináší žádné dramatické změny oproti loňskému modelu a působí spíše jako jeho evoluce. Platí to i pro difuzor, který je stejně jako zbytek podlahy a mnoho dalších dílů designově velmi příbuzný předchůdci.

12 diff.jpg

Foto: Williams; Getty Images / Mark Thompson, Dan Istitene, Charles Coates

Doporučujeme

Články odjinud