Technická analýza vozu Toro Rosso STR13

Toro Rosso se poprvé ve své historii stalo téměř továrním týmem. Jaké zajímavosti ukrývá vůz STR13 s motorem Honda?

Toro Rosso pod vedením Jamese Keye patří již tradičně mezi týmy, které nastavují nové trendy a přinášejí inovace.

Pro příklady nemusíme chodit daleko – stačí zmínit jen to, jak loni nezávisle na Mercedesu přišlo na podobný nekonvenční design přední nápravy. Proto si představení vozů této italské stáje zaslouží zvláštní pozornost.

Po prvním seznámení s novým modelem STR13 se zdá, že tento rok Toro Rosso až tak odvážné nebylo, což mohlo být na jedné straně způsobené kompromisy souvisejícími s pozdní výměnou pohonné jednotky, na druhé straně však nacházíme několik zajímavých řešení ukrytých v detailech. A ty má Toro Rosso obzvlášť propracované.

Jak již bylo naznačeno, nejzásadnější změnou je výměna pohonné jednotky od Renaultu za Hondu. K uzavření dohody došlo až v září, což je už zhruba doba, kdy se začíná s výrobou šasi a převodové skříně. Toro Rosso to ale nemohlo rozhodit, se změnami dodavatelů motorů má totiž nejbohatší zkušenosti ze všech týmů, neboť za poslední tři sezóny již vystřídalo pohonné jednotky od tří různých dodavatelů.

Toro Rosso poslední čtyři roky drží stabilní sedmou pozici v Poháru konstruktérů. Nyní, když se z něj de facto stal tovární tým, nastal čas využít situace a zabojovat o pozici lídra středu pole.

Klepněte pro větší obrázek

V nosní části se Toro Rosso vrátilo zpět k zúžené špičce a široce rozestoupeným nosníkům předního křídla. Dlouho jim tedy nevydržel styl Mercedesu, který zavedli pouze před rokem. V nosnících předního křídla se objevily dvě štěrbiny. V poslední době se toto řešení zpopularizované McLarenem těší stále větší oblibě.

S ohledem na to, jak je úloha nosového kužele inženýry často bagatelizována, přišlo Toro Rosso s poměrně komplexními změnami v této oblasti.

Lopatky pod nosem jsou zatím stejné jako koncem minulé sezony a přední křídlo samozřejmě také.

Klepněte pro větší obrázek

Toro Rosso si ponechalo své inovativní zavěšení předních kol s vyvýšeným úchytem horního A-ramena na straně kola. Na rozdíl od Mercedesu inženýři Toro Rosso úchyt řešili trochu konzervativněji. Spoj je namáhán na dvojitý střih.

James Key přiznal, že největší výzvou bylo zajištění náležité strukturální integrity. Dodává také, že řešení je aerodynamicky výhodné, ale není pro každého. Do velké míry jeho přínos závisí na spolupráci s předním křídlem, nosní částí, tvarováním brzdových kanálků a také karoserie dále po proudu.

Klepněte pro větší obrázek

(1) Netopýří křídlo u Toro Rosso jsme pozorovali už déle v průběhu minulé sezóny, (2) bočnicová křídla v této podobě vídáme od závodů v Malajsii a (3) deflektory byly rozvinuté do ještě větší komplexnosti.

Z tohoto pohledu je také dobře vidět (4) přední roh bočnice prohnutý jako u loňského Mercedesu W08.

Klepněte pro větší obrázek

Bočnice už neměli od minulé verze mnoho prostoru na zeštíhlení či prohloubení podseknutí, zůstávají tedy stejně štíhlé a hluboko podseknuté jako u STR12.

Klepněte pro větší obrázek

Aerodynamický obal svatozáře tvoří nejen křídlo na vrchu hlavní obruče, ale i další (5) křidélko na spodní straně. Zadní úchyty jsou také účelově aerodynamicky tvarované i s (6) lopatkou stojící vedle.

Klepněte pro větší obrázek

Zajímavé je i aerodynamické tvarování krytů zpětných zrcátek. Díky novým pravidlům, které zvětšily maximální plochu, kterou mohou kryty zrcátek zabírat, mají týmy více prostoru pro kreativní řešení.

Klepněte pro větší obrázek

Podlaha je vylepšenou verzí té loňské. Velká štěrbina na okraji, sahající až téměř doprostřed, zůstala zachována. Série štěrbin a záhybů na okraji podlahy před zadním kolem je nová.

Klepněte pro větší obrázek

Zadní část i difuzor jsou prozatím také bez změn.

Klepněte pro větší obrázek

Otázkou je, kam se přes zimu posunula Honda. První dojmy z předsezónního testování jsou pozitivní a zdá se, že udělala velké pokroky ve výkonu i spolehlivosti.

Technická analýza vozu Mercedes AMG F1 W09

Technická analýza vozu Mercedes AMG F1 W09

Technická analýza vozu Ferrari SF71H

Technická analýza vozu Ferrari SF71H

První technická analýza vozu Red Bull RB14

První technická analýza vozu Red Bull RB14

Technická analýza vozu Renault R.S.18

Technická analýza vozu Renault R.S.18

První technická analýza vozu McLaren MCL33

První technická analýza vozu McLaren MCL33

První technická analýza vozu Haas VF-18

První technická analýza vozu Haas VF-18

První analýza vozu Williams FW41: inspirace u Mercedesu a Ferrari

První analýza vozu Williams FW41: inspirace u Mercedesu a Ferrari

První technická analýza vozu Sauber C37

První technická analýza vozu Sauber C37

Foto: Red Bull Conent Pool, Getty Images / Mark Thompson 

Diskuze (4) Další článek: Honda je pryč, McLaren přesto v problémech
8:54 | Alonso by se měl podle spekulací v následujících týdnech zúčastnit testu vozu IndyCar.
15. srpna | Podle některých spekulací oznámí McLaren v nejbližších dnech příchod Carlose Sainze.
14. srpna | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.