Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / 

Foto: Getty Images / 

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images / 
 Foto: Getty Images / Clive Mason
15
Fotogalerie

Technická analýza vozu McLaren MCL39

McLaren vloni vyhrál Pohár konstruktérů. Mezi jezdci se ale radoval Max Verstappen z Red Bullu. Dokáží Lando Norris a Oscar Piastri letos s MCL39 bojovat o oba tituly?

Prvenství v představení nových monopostů si letos pro sebe uzmul úřadující konstruktérský šampion. Model MCL39 předvedl v oranžovo-černé kamufláži na okruhu v Silverstonu.

Už na první pohled bylo zřejmé, že tým inženýrů pod vedením Roba Marshalla a Petera Prodromoua se nebál přinést několik odvážných inovací.

McLaren loni věnoval velkou pozornost aeroelasticitě. Svými flexibilními křídly vylepšil vyvážení v zatáčkách a zároveň zvýšil rychlost na rovinkách.

Model MCL39 od svého předchůdce obě tato křídla zdědil. To přední pochází z Austinu a zadní zase z Brazílie. Výhoda, kterou díky těmto křídlům disponuje, však nemusí mít dlouhého trvání, jelikož od Velké ceny Španělska mají vstoupit v účinnost přísnější zátěžové testy předních křídel.

01.jpgZavěšení předních kol MCL39 (vlevo) a MCL38 (vpravo)
Foto: Getty Images, Jiří Křenek / Active Pictures

Nejdůležitější změnou v přední části auta z hlediska aerodynamiky je, možná poněkud paradoxně, přepracování přední nápravy. (1) Zadní úchyt horního A-ramene na straně šasi je položen ještě o něco níže až téměř těsně před náběhovou hranu podlahy. Spolu s dalšími prvky nápravy a řízení se tak McLaren snaží vytvořit optimální podmínky pro proudění vzduchu směřující k náběhové hraně podlahy. Celá přední náprava v podstatě slouží jako soustava křidélek a lopatek pro usměrnění toku vzduchu od předního křídla pod podlahu.

02.jpgPohled zezadu na přední nápravu MCL39
Foto: Getty Images

Součástí této filozofie je také unikátní umístění (2) spojovací tyče řízení. Už před rokem ji umístili na neobvyklé místo za (3) spodním A-ramenem a nyní ji pro změnu přesunuli na ještě neobvyklejší místo před jeho zadní úchyt.

03.jpgPřední část MCL39 (vlevo) a MCL38 (vpravo)
Foto: Getty Images

Úprava tvarování (4) předních brzdových kanálků přispěje k lepšímu managementu úplavu za předními koly.

04.jpgBočnice a zadní část MCL39 (vlevo) a MCL38 (vpravo)
Foto: Getty Images

Vizuálně nejzajímavější změny se na novém voze týkají karoserie bočnic se (5) vstupními otvory ve tvaru písmene „P“. Vstupní otvor bočnice je nyní protažen až k podlaze. Účelem této změny je zřejmě snaha přerušit nárůst mezní vrstvy, což zajistí vyšší kvalitu proudění podél spodní části bočnic. Mezi top týmy byl McLaren dosud jediný, který si takový přístup neosvojil. Možná i proto, že cenou za takové aerodynamické zlepšení je snížení účinnosti chlazení.

Křidélko na náběhové hraně bočnice zůstalo zachováno, změnilo se však uchycení zpětného zrcátka k němu. Koncová část křidélka se mění na (6) svislou lopatku a připojuje se zespodu ke krytu zpětného zrcátka. Nový je také (7) úchyt zrcátka na straně kokpitu, kde směrem do kokpitu vyčnívá jeho ostrá hrana.

Samotné bočnice mají zvednuté vnější horní kontury a zároveň jsou více (8) podseknuty ve spodní části. Tím, že spodek bočnice ustoupil dále od okraje podlahy, se odkrývá větší plocha její horní strany.

Kryt motoru je objemnější v oblasti nad motorem a naopak je drasticky (9) zeštíhlen v zadních partiích. To naznačuje, že došlo k určitému přeuspořádání komponentů chlazení pod kapotou. McLaren se zřejmě přesunem hmoty nad motor snaží nastavit lepší podmínky proudění na zadní a spodní křídlo i za cenu určitého zvýšení těžiště.

Na změny krytu motoru pochopitelně navazuje (10) karoserie kolem ochranného oblouku, která dostala více oválný tvar. Tato část karoserie a vstupní otvory v ní jsou nyní zploštělé a rozšířené do boků.

05.jpgBoční pohled na MCL39 (nahoře) a MCL38 (dole)
Foto: Getty Images, Jiří Křenek / Active Pictures

Při výčtu změn krytu motoru nelze vynechat (11) zkrácenou ploutev, změněné (12) výstupní otvory pro vypouštění horkého vzduchu po bocích karoserie či zcela nové (13) výstupní otvory, které přibyly pod horním A-ramenem zadní nápravy.

Na boku kokpitu se objevilo malé (14) křidélko inspirované podobným designovým prvkem Ferrari SF-24, které pomáhá omezit šíření zvířeného vzduchu z kokpitu.

06.jpgMcLaren MCL39
Foto: Getty Images

Loňský McLaren ukázal výrazné zlepšení v porovnání s modelem z roku 2023, zejména ve středně rychlých a pomalých zatáčkách. Pozvedlo se i závodní tempo a z hlediska managementu pneumatik se řadil k nejlepším, i když i v tomto směru stále má co zlepšovat. V chladných podmínkách Las Vegas se opět ukázaly přetrvávající potíže s drolením předních pneumatik. Kromě toho McLaren stále zápasil s vysokým aerodynamickým odporem a zaostáváním v rychlosti na rovinkách.

Poté, co loni McLaren zaslouženě získal konstruktérský titul a jen těsně mu unikl ten jezdecký, je letos považován za favorita na zisk obou titulů. Úspěch však něco stojí. Podle platných pravidel omezujících aerodynamické simulace ztrácí od ledna do června v důsledku vzestupu ze třetího na první místo v pořadí týmů 12,5% času na práci v aerodynamickém tunelu a s CFD simulacemi.

Technické analýzy

Doporučujeme

Články odjinud