Technická analýza vozu Haas VF17

Naváže Haas na loňské úspěchy ze své první sezóny? Podívejte se na analýzu vozu VF17.

Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.

Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.

Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.

Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.

Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.

Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Klepněte pro větší obrázek

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.

Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).

Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Klepněte pro větší obrázek

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.

Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.

Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Klepněte pro větší obrázek

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (3) Další článek: Vettel ve Ferrari vystrašil Helmuta Marka
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
11:26 | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10