Technická analýza vozu Haas VF17

Naváže Haas na loňské úspěchy ze své první sezóny? Podívejte se na analýzu vozu VF17.

Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.

Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.

Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.

Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.

Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.

Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Klepněte pro větší obrázek

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.

Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).

Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Klepněte pro větší obrázek

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.

Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.

Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Klepněte pro větší obrázek

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
22. září | Jezdci si budou muset od příštího roku dát pozor na správné postavení na roštu. Jinak to bude považováno za ulitý start.
21. září | Brown uvedl, že s Ferrari o dodávání motorů McLaren nejednal. Jsou to konkurenti v oblasti silničních aut. (via Motorsport Total)
20. září | Juan Pablo Montoya dnes slaví 42. narozeniny.
18. září | Start GP Singapuru kamerami FOM: odkaz
18. září | Jack Aitken z GP3 bude tento týden v Jerezu testovat Renault z roku 2012 (respektive Lotus)

GP Malajsie 2017

Pátek 29. září 2017
1. trénink 05.00–06.30
2. trénink 09.00–10.30
Sobota 30. září 2017
3. trénink 08.00–09.00
Kvalifikace 11.00–12.00
Neděle 1. října 2017
Závod 09.00

Nejčtenější články

Horner poslal kvůli kolizi v Singapuru lidi z Ferrari k lékaři

Horner poslal kvůli kolizi v Singapu…

Oční lékaři v Modeně se mohou těšit na návštěvu z Maranella... pokud tedy u Ferrari vyslyší rady Christiana Hornera.

18.  9.  2017 | | 102 N/A
Za pár vteřin je zničena celá sezóna, píší italská média

Za pár vteřin je zničena celá sezóna…

Když kolidují jezdci menšího týmu, skončí to obvykle pár větami v neděli večer. Pokud se ale vyřadí oba jezdci Ferrari, je tomu věnována obrovská pozornost minimálně do dalšího závodního víkendu.

19.  9.  2017 | | 99 N/A
Vettelova chyba, zhodnotil Villeneuve kolizi na startu GP Singapuru

Vettelova chyba, zhodnotil Villeneuv…

Jacques Villeneuve si myslí, že za nehodu na startu Velké ceny Singapuru 2017 mohl jednoznačně Sebastian Vettel, který šel do příliš velkého rizika.

18.  9.  2017 | | 53 N/A
Videa: Kolize z GP Singapuru pohledem fanoušků

Videa: Kolize z GP Singapuru pohlede…

Kolize jezdců Ferrari, Verstappena a Alonsa pohledem fanoušků.

18.  9.  2017 | | 127 N/A
Singapurská kolize ze všech možných úhlů: F1 uveřejnila videa

Singapurská kolize ze všech možných …

Povídejte se na kolizi z úvodu Grand Prix Singapuru 2017 z různých kamer v oficiálním videu od FOM.

18.  9.  2017 | | 36 N/A