Technická analýza vozu Haas VF17

Naváže Haas na loňské úspěchy ze své první sezóny? Podívejte se na analýzu vozu VF17.

Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.

Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.

Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.

Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.

Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.

Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Klepněte pro větší obrázek

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.

Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).

Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Klepněte pro větší obrázek

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.

Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.

Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Klepněte pro větší obrázek

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
17:29 | U Haasu by měli v příštím roce jezdit opět Grosjean a Magnussen. Řekl to Gene Haas pro odkaz
19. července | Twitter anketa: Souhlasíte se zavedením svatozáře?
18. července | Antonio Giovinazzi (Haas) a Lance Stroll (Williams) testovali pro Pirelli.
17. července | Během noci dojde k přesunu webu na jiný server. Pokud v noci napíšete do diskuse příspěvek, nemusíte ho zítra najít.
17. července | Leclerc by měl testovat s Ferrari v sezónních testech po GP Maďarska.

GP Maďarska 2017

Pátek 28. července 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 29. července 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 30. července 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

Hamilton ovládl GP Velké Británie, jezdce Ferrari zradily pneumatiky

Hamilton ovládl GP Velké Británie, j…

Lewis Hamilton vyhrál stylem start-cíl počtvrté za sebou Velkou cenu Velké Británie. Dvojité vítězství Mercedesu potvrdil druhý v cíli Valtteri Bottas před třetím Kimim Räikkönenem na ferrari, který měl, stejně jako jeho týmový kolega Sebastian Vettel, v závěru problémy s pneumatikami.

16.  7.  2017 | | 791 N/A
Hamilton v kvalifikaci v Silverstonu drtil soupeře, druhý Räikkönen

Hamilton v kvalifikaci v Silverstonu…

Lewis Hamilton suverénním způsobem vyhrál kvalifikaci na Grand Prix Velké Británie. Úvod kvalifikace ovlivnil lehký déšť.

15.  7.  2017 | | 415 N/A
Dvojí metr, příště do Hamiltona vrazím, Grosjean se zlobí

Dvojí metr, příště do Hamiltona vraz…

Lewis Hamilton byl po kvalifikaci vyšetřován sportovními komisaři za možné zdržení Romaina Grosjeana v úvodu třetí části kvalifikace. Trest ale nepadl.

15.  7.  2017 | | 110 N/A
Grosjeanova slova nezůstala bez reakce, Wolff reagoval

Grosjeanova slova nezůstala bez reak…

Romain Grosjean si myslí, že ho Lewis Hamilton ve třetí části kvalifikace zdržel. Stewardi ale Hamiltona nepotrestali, což jezdce Haasu pořádně rozčílilo.

15.  7.  2017 | | 80 N/A
V posledním tréninku byl nejrychlejší Hamilton, Vettel mu dýchá na záda

V posledním tréninku byl nejrychlejš…

Nejrychlejší čas v posledním tréninku zajel v Silverstonu Lewis Hamilton. Vettel a Bottas ale bylo velmi těsně za ním.

15.  7.  2017 | | 29 N/A