Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.
Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.
Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.
Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.
Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.
Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.
Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).
Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.
Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.
Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson