Technická analýza vozu Haas VF17

Naváže Haas na loňské úspěchy ze své první sezóny? Podívejte se na analýzu vozu VF17.

Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.

Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.

Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.

Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.

Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.

Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Klepněte pro větší obrázek

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.

Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).

Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Klepněte pro větší obrázek

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.

Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.

Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Klepněte pro větší obrázek

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
26. června | Nejrychlejší zastávku mělo v Baku Ferrari - 2,62 s.
25. června | Twitter anketa: Měl dostat penalizaci za situaci za SC také Hamilton?
24. června | Vandoorne penalizace + 5 míst za převodovku. Celkem 35, Alonso 40
24. června | Problémy s hydraulikou u Vettela i Verstappena. U Red Bullu budou mít před kvalifikací více práce.
24. června | FIA zrušila obrubník v osmé zatáčce, který v pátek způsobil nehodu Sergia Péreze.

GP Ázerbájdžánu 2017

Pátek 23. června 2017
1. trénink Verstappen (1:44.410)
2. trénink Verstappen(1:43.362)
Sobota 24. června 2017
3. trénink Bottas (1:42.742)
Kvalifikace Hamilton (1:40.593)
Neděle 25. června 2017
Závod Ricciardo

Nejčtenější články

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo, Bottas druhý před Strollem

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo…

Událostmi nabitou Velkou cenu Ázerbájdžánu vozů formule 1 vyhrál Daniel Ricciardo z Red Bullu. Na druhé pozici dokončil závod Valtteri Bottas z Mercedesu, který v samotném závěru přesprintoval v souboji o druhé místo Lance Strolla z Williamsu, který v Baku vybojoval své první stupně vítězů v kariéře!

25.  6.  2017 | | 1094 N/A
Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Hamilton, Ferrari ztratilo sekundu

Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Ha…

Lewis Hamilton bude na vítězství v Baku útočit z prvního místa. V kvalifikaci porazil Bottase.

24.  6.  2017 | | 228 N/A
Vettel bude muset v Rakousku sekat latinu, hrozí mu zákaz startu!

Vettel bude muset v Rakousku sekat l…

Sebastiana Vettela čeká závod, ve kterém bude muset být velmi opatrný. Pokud by způsobil v Rakousku nehodu nebo si počínal v rozporu se sportovními pravidly, mohlo by ho to přijít hodně draho.

25.  6.  2017 | | 167 N/A
Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Verstappen. V závěru boural

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší …

Nejrychlejší čas také ve druhém tréninku zajel Max Verstappen. V závěru tréninku ale boural. Svůj vůz rozbil také Palmer. Alonsa zradil motor.

23.  6.  2017 | | 46 N/A
Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zostudil

Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zos…

Pilot Mercedesu Lewis Hamilton si myslí, že jeho rival v boji o titul Sebastian Vettel během Velké ceny Ázerbájdžánu při jejich vzájemném souboji zostudil sám sebe.

25.  6.  2017 | | 143 N/A