Technická analýza vozu Haas VF17

Naváže Haas na loňské úspěchy ze své první sezóny? Podívejte se na analýzu vozu VF17.

Haas, loňský nováček, zažil mimořádně úspěšný vstup do šampionátu, za což vděčil především technickému partnerství se Scuderii Ferrari, od které nakupoval kromě kompletního pohonného ústrojí a převodovky prakticky všechny mechanické a elektrické komponenty, hydrauliku a jiné součásti, které v rámci pravidel přímo nespadají do kategorie karoserie, či šasi. Více jsme o této spolupráci psali v následujícím článku.

Haas ve spolupráci s Dallarou vyrobil monokok, deformační zóny a aerodynamické součásti karoserie.

Časný úspěch však pomalu odezněl a postupně, jak se sezóna odvíjela, se objevily první dětské nemoci, které odhalily nevýhody nákupu součástek v tak velkém rozsahu od třetí strany.

Objevily se problémy s brzdovým systémem brake-by-wire, při kterých se již Haas nemohl spoléhat na pomoc Ferrari a potřebné změny musel navrhnout sám, což nebyla jednoduchá úloha, protože tyto mechanické komponenty původně nenavrhoval a nevyráběl.

Trápení s brzdovým systémem však pokračovalo dál. Ukázalo se, že dodávaný brzdový materiál od Brembo je nekonzistentní a brzdy prostě nefungují správně. V závěru sezony Haas testoval produkty Carbone Industrie, ale zřejmě nedospěl ke zlepšení, protože i po letošních předsezónních testech problémy s brzdami údajně stále přetrvávají.

Navzdory tomu všemu musíme premiérovou sezónu týmu Haas hodnotit jako úspěšnou, avšak druhý rok už může být náročnější a možná bude těžké zopakovat podobně silný vstup do sezóny.

Klepněte pro větší obrázek

Haas pro tento rok přešel k nosovému kuželu se zúženou špičkou v podobném stylu jako Ferrari, aby maximalizoval množství vzduchu, které se dostává pod přední část vozu a proudí k novým lopatkám.

Kromě tradičních lopatek pod přední částí šasi totiž přibyl na spodní straně nosového kužele ještě jeden pár lopatek umístěný více vpředu (viz šipka).

Brzdové kanálky i přední náprava pochází z dílny Ferrari. Haas si také zachoval řešení foukané matice.

Klepněte pro větší obrázek

Komplex aerodynamických zařízení v prostorách mezi předním kolem a náběhovou hranou bočnic se skládá kromě dvoudílných deflektorů i z křídel vyrůstajících z bočních stran šasi. Touto polohou a pravděpodobně i funkcí připomínají podobné řešení Mercedesu. Všimněte si těchto prvků i z horního pohledu na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

I nový Haas, stejně jako všechny ostatní letošní monoposty, dostal žraločí ploutev navíc zakončenou T-křídlem.

Bližší pohled na T-křídlo nám napoví více o jeho úloze. Skládá se z křídlového profilu s Gurneyho klapkou na odtokové hraně po bocích zakončeného drobnými bočnicemi.

Ve srovnání například se zadním křídlem má mnohem vyšší poměr stran, ale v tomto případě jde spíše o výhodu, neboť díky tomu nabízí lepší poměr přítlaku a odporu. Generovaný přítlak nemusí být vůbec zanedbatelný. Na některých záběrech se při průjezdech zatáček dokonce T-křídlo i s celou ploutví vlivem zatížení viditelně prohýbaly.

Klepněte pro větší obrázek

Analýzu uzavíráme pohledem na difuzor a lopatky zakončující bočnice zadního křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Foto: Haas F1; Getty Images / Mark Thompson

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
13:56 | Pokud vám přestalo fungovat RSS F1sport, je potřeba změnit adresu RSS (z http na https).
13:55 | Pokud vám přestalo fungovat RSS F1sport, je potřeba změnit adresu RSS (z http na https). odkaz
21. dubna | Cosworth postavil vlastní monopost formule 1. Vypadal zvláštně a byla to čtyřkolka! odkaz prostřednictvím
20. dubna | Od příštího roku by mohla formule E závodit také v Římě.
19. dubna | Začala sbírka na Billyho Mongera, který o víkendu během závodu britské F4 přišel o obě nohy. odkaz

Nejčtenější články

Druhý den testů v Bahrajnu byl nejrychlejší Bottas

Druhý den testů v Bahrajnu byl nejry…

Valtteri Bottas byl nejrychlejším a také nejaktivnějším jezdcem druhého dne testů v Bahrajnu.

19.  4.  2017 | | 90 N/A
V první den sezónních testů byl v Bahrajnu nejrychlejší Hamilton

V první den sezónních testů byl v Ba…

Lewis Hamilton byl nejrychlejší v první den letošních sezónních testů. McLaren měl velké problémy.

18.  4.  2017 | | 134 N/A
Verstappen naštval Brazilce. Massa ho varuje!

Verstappen naštval Brazilce. Massa h…

Max Verstappen rozzlobil brazilské fanoušky. Co se stalo?

17.  4.  2017 | | 60 N/A
Proč dostal v Bahrajnu Hamilton penalizaci?

Proč dostal v Bahrajnu Hamilton pena…

V souboji Hamiltona a Vettela sehrál opět důležitou roli výjezd safety caru. Hamilton jel pod safety carem podle stewardů příliš pomalu.

17.  4.  2017 | | 80 N/A
McLaren si neumí vysvětlit středeční úspěch

McLaren si neumí vysvětlit středeční…

Stáj McLaren má za sebou strastiplný úvod sezóny, který zapříčinily především neustávající potíže s pohonnou jednotkou Honda. Během včerejšího testování v Bahrajnu však vše proběhlo na výbornou bez jediného technické problému. Britský tým si to ale neumí vysvětlit.

20.  4.  2017 | | 44 N/A