Technická analýza vozu Haas VF-25 | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Technická analýza vozu Haas VF-25

Haas vloni očekával, že bude v prvním závodě nejspíše poslední. Nakonec to ale nebylo tak špatné a americký tým skončil na celkovém sedmém místě.

Nový monopost Haasu působí jako velmi nenápadná evoluce loňského modelu VF-24. Je to logické vzhledem k tomu, že po letech přešlapování na chvostu startovního pole jim právě toto auto dalo šanci důstojně bojovat ve středu pole. Podařilo se jim do velké míry vyřešit problémy s managementem pneumatik a s konzistentnějším autem dokázali pravidelně sbírat body.

Dařilo se jim i mimo trať. Uzavřeli technologické partnerství s Toyotou, které jim dává přístup k pokročilým simulačním nástrojům a umožňuje využívat výrobní a prototypovací kapacity. Současně přitom nadále trvá jejich silný vztah s Ferrari, díky kterému Haas testuje v jeho aerodynamickém tunelu.

01.jpgKoncová část předního křídla VF-25
Foto: Getty Images

Pokud jde o technické detaily nového VF-25, přední křídlo velmi připomíná to z minulého roku, ale novinkou je odtoková hrana koncové části seříznutá ve spodní polovině, která evokuje styl tři roky starého modelu VF-22.

02.jpgPřední část VF-25
Foto: Getty Images

Nosový kužel je k nerozeznání od toho, který byl zaveden loni v Zandvoortu.

Haas na rozdíl od Ferrari zůstává při předním zavěšení typu push-rod. Rozhodnutí nenasadit novinku typu pull-rod odůvodňují tím, že čas a zdroje, které by taková změna vyžadovala, umí investovat do jiných oblastí, kde očekávají větší nárůst výkonnosti.

Na druhé straně jsou převodovka a zadní zavěšení identické jako u aktuálního modelu Ferrari.

03.jpgPřední část bočnice VF-25 (vlevo) a VF-24 (vpravo)
Foto: Getty Images

Úprava přední části bočnic navazuje na loňský redesign ze Silverstone, kde radikálně změnily tvar vstupního otvoru. Ten měl do té doby předsunutou spodní hranu (v angličtině se vžil pojem „underbite“), což Haas změnil na předsunutou horní hranu (angl. „overbite“).

Model VF-25 toto řešení zdědil v jemně optimalizované formě. Jelikož o něco více předsunutá je i spodní hrana, ta horní už nevyčnívá tak výrazně.

04.jpgBočnice VF-25
Foto: Haas F1 Team

Křivky zbytku bočnice se také moc neliší od předchůdce. Za zmínku stojí snad jen mírně zvednutá vnější horní hrana v zadní části bočnic a výrazně prohnutá horní strana bočnice s tobogánem.

05.jpgKryt zpětného zrcátka VF-25
Foto: Getty Images

Kryty zpětných zrcátek zdola i shora obklopují křidélka, která mají za úkol zmenšovat úplav tvořený samotným zrcadlem, případně pomáhají vytlačit pryč od vozu část úplavu předních kol, který by jinak mohl dorazit až na zadní křídlo.

06.jpgZadní křídlo VF-25
Foto: Getty Images

Rohy horní klapky zadního křídla nabraly tvar, který je lépe přizpůsoben směru toku vzduchu. Proudění vzduchu totiž v různých částech křídla nabírá rozličný směr a cílem je dosáhnout toho, aby křídlový profil kopíroval směr proudění. Lze tak maximalizovat efektivitu a množství generovaného přítlaku. Na okrajích křídla má vzduch tendenci se stáčet do stran. Proto je náběhová hrana klapky směrem k okrajům protažena více dopředu a okraje klapky nabírají tvar klopeného oblouku.

Technické analýzy

Doporučujeme

Články odjinud