Technická analýza vozu Aston Martin AMR25 | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Technická analýza vozu Aston Martin AMR25

Fernando Alonso na show v Londýně vtipkoval, že je to nejkrásnější vůz. Jak rychlý ale bude AMR25, a jak se liší od svého předchůdce?

V roce 2024 předváděl Aston Martin nekonzistentní výkony, což do velké míry souviselo s problematickým zavěšením zadních kol, které převzal od Mercedesu. Zejména na začátku sezóny AMR24 často dosáhl dobrého výsledku v kvalifikaci, ale v závodě pak trpěl nadměrnou degradací zadních pneumatik v důsledku jejich přehřívání.

Během sezóny Aston připravil několik rozsáhlých vylepšení, ale ty se jen sotva promítly do zlepšení formy. Proto jsou očekávání v souvislosti s novým modelem AMR25 mírná.

Aby se mohli měřit s konkurenty na předních příčkách, potřebují snížit aerodynamický odpor, zlepšit management pneumatik a závodní tempo a v neposlední řadě přehodnotit samotný vývojový proces.

Letos se budou učit pracovat s novými nástroji, včetně nejmodernějšího simulátoru a nového aerodynamického tunelu. Otěže převezmou nové tváře: technický ředitel Enrico Cardile a designérský guru Adrian Newey. AMR25 jim poslouží jako základ pro kalibraci nového tunelu, přičemž s ohledem na omezené zdroje se jejich pozornost může velmi rychle přesunout na příští rok a vůz AMR26.

01.jpgPřední část AMR25 (nahoře) a AMR24 (dole)
Foto: Aston Martin, Getty Images

Přední křídlo se oproti verzi z Abú Dhabí liší jen v detailech. Pozornost si zaslouží úprava tvarování (1) koncových částí. Při představení se Aston vrátil k nosovému kuželu s (2) prodlouženou špičkou spojenou s hlavním profilem. To ale není jediná změna. Zajímavým detailem jsou i (3) stlačené horní okraje v místě, kde se k nosu připojují držáky TV kamer.

02.jpgKrátká a dlouhá verze nosového kužele AMR25
Foto: Jiří Křenek / Active Pictures, Aston Martin

První den testů v Bahrajnu porovnávali nový nos s krátkou verzí se širší špičkou. A nebyli přitom jediní, což naznačuje, že výkonnostní rozdíly mezi těmito dvěma variantami jsou minimální.

03.jpgBočnice AMR25 (nahoře) a AMR24 (dole)
Foto: Aston Martin, Getty Images

Bočnice mají vstupní otvory s předsunutou (4) horní náběhovou hranou, která připomíná bočnicové křídlo McLarenu. Na rozdíl od předních týmů ale absentuje vertikální štěrbina po boku monokoku. Nový design bočnic se vyznačuje masivním podseknutím po celé délce, ale ve srovnání s loňským řešením (5) spodní část bočnice zabírá větší plochu navrchu podlahy.

04.jpgAston Martin AMR25 (vlevo) a AMR24 (vpravo)
Foto: Aston Martin, Jiří Křenek / Active Pictures

Horizontální část úchytu zpětného zrcátka, která jej spojuje s okrajem kokpitu, je nyní na konci zahnutá vzhůru a tvoří (6) svislou lopatku ve stylu Red Bullu.

(7) Lopatku stojící po boku svatozáře měli i loni, ale zatímco tehdy se nahoře stáčela opačným směrem a připojovala se ke svatozáři, nyní se stáčí ven podobně jako u Ferrari.

Vedle ní se nachází nový (8) vstupní otvor, který podle všeho neslouží pro účely chlazení, ale jde spíše o aerodynamické řešení pro zachytávání zvířeného vzduchu z kokpitu a jeho přesměrování do méně citlivých míst. I Red Bull má otvory v podobné lokalitě, ale ty jsou výrazně větší.

05.jpgKryt motoru a bočnice AMR25 (nahoře) a AMR24 (dole)
Foto: Getty Images, Jiří Křenek / Active Pictures

Podobně jako bočnice byla zeštíhlena i (9) horní část krytu motoru, ale na úkor jeho spodní části v okolí pohonné jednotky. V této oblasti kryt motoru působí mohutnějším dojmem. Navíc Aston přišel s netradičním vykrojením (10) ploutve, které přidává další hrany, ze kterých se odtrhávají viry a při bočení interagují se zadním křídlem.

Technické analýzy

Doporučujeme

Články odjinud