Technická analýza vozu Alpine A525 | Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

Technická analýza vozu Alpine A525

Flavio Briatore chce Alpine vrátit zpět na vrchol. K tomu v lepším případě dojde až v nové éře. Letošní rok tak bude pro tým spíše přechodným. Jak se změnil vůz francouzské stáje oproti loňské sezóně?

Ještě předtím, než se sezóna 2024 vůbec začala, čelil Alpine potížím. Snaha o odlehčení šasi zprvu selhala, protože neprošlo na první pokus bočním zátěžovým testem a v důsledku strukturálních nedostatků muselo být narychlo zesíleno.

Vůz tak přicházel na startovní rošt s nadváhou 11 kilogramů. Znamenalo to i zpoždění celého vývoje a nesplnění výkonnostních cílů, což se projevilo na jízdních vlastnostech auta. Trápila ho nedotáčivost, nestabilita na vjezdu do zatáček a nedostatečná trakce na výjezdech z nich. Nemluvě o výkonovém deficitu pohonné jednotky. Nové lehčí šasi se podařilo homologovat až před Velkou cenou Číny.

V květnu se k týmu přidal David Sanchez, nový technický ředitel, který vedl vývoj komponent důležitých pro nadcházející sezónu zahrnující upravenou podlahu, kryt motoru a zadní křídlo, které byly poprvé testovány v Austinu a Mexiku.

Jelikož tým prioritně investuje do příprav na zásadní změny předpisů v roce 2026, rozhodl se kvůli snížení nákladů znovu použít své předchozí šasi A524, díky kterému si Alpine i za vydatného přispění štěstěny vybojoval přední místo ve středu pole.

Podobné rozhodnutí přijali i v roce 2020 (tehdy ještě pod značkou Renault). Stejně jako teď to měla být poslední sezóna pro tehdejší generaci monopostů. Jelikož pandemie tehdy vyvolala odklad nových pravidel až na rok 2022, tým z Enstone používal šasi z roku 2019 během tří sezón.

01.jpgPřední část Alpine A525
Foto: Alpine

Nový model A525 je mírně vylepšenou verzí předchůdce. Změn je zatím poměrně málo. Přední křídlo a zkrácená nosová část pocházejí z Kataru.

02.jpgBočnice A525 (nahoře) a A524 (dole)
Foto: Getty Images

Bočnice prošly mírnou úpravou tvaru přední části. Vstupní otvor je širší, přičemž jeho (1) spodní hrana je předsunuta dopředu a vyvýšená, což zvýrazňuje hlubší podseknutí. Tento design však má své limity, pokud jde o to, jak vysoko lze posunout spodní stranu bočnice. Z tohoto důvodu jej všechny ostatní týmy opustily a přešly na řešení s předsunutou horní hranou bočnice.

03.jpgBočnice a podlaha A525 (nahoře) a A524 (dole)
Foto: Getty Images

Hlubší podseknutí bočnice Alpine pokračuje po celé její délce, díky čemuž se uvolňuje cenná plocha na horní straně podlahy. Na obrázku výše je vidět, že i zde nastaly změny. A to nejen na (2) spoji bočnice a podlahy, ale například i v oblasti za (3) vypuklinou, pod kterou se nachází boční nárazová struktura.

04.jpgZadní část A525 (vlevo) a A524 (vpravo)
Foto: Getty Images

Nejvýznamnější změny na novém monopostu Alpine se nacházejí v zadní části. Co se týče karoserie, mluvíme zejména o (4) tunelech pro odvádění horkého vzduchu po bocích krytu motoru. Žábrové otvory v nich nahradily nové (5) výstupní otvory inspirované designem Ferrari.

Zadní zavěšení kol je i nadále typu push-rod, ale geometrie ramen byla upravena. (6) Přední úchyt spodního A-ramene se posunul dopředu, zatímco (7) zadní úchyt horního A-ramene byl výrazně zvednut, téměř až na úroveň koncovky výfuku.

Technické analýzy

Doporučujeme

Články odjinud