Technická analýza: Pravá tvář nového Mercedesu

Mercedes během druhého týdne testů představil velký balík novinek. Pomůže mu to stáhnout náskok Ferrari, pokud vůbec nějaký je?

Mercedes v úvodu druhého týdne předsezónních testů v Barceloně odkryl karty a ukázal svůj monopost v podobě, ve které vstoupí do nadcházející sezóny. Od představení se toho na autě hodně změnilo prakticky ve všech oblastech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Stále platí, že nosový kužel Mercedesu je nejužší v celém startovním poli. Ještě více byl osekán (1) po bocích kolem náběhové hrany pláště.

Pláštěm nazýváme strukturu vyrůstající ze spodní strany nosu, která jednak pomáhá dopravit čistý vzduch pod podlahu a jednak zesiluje a usměrňuje vír Y250 dále k deflektorům. Plášť nově mnohem elegantněji splývá s vrchní stranou nosu, což jistě přispívá k jeho lepšímu fungování.

Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019

Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019

Když jsme poprvé viděli nový model W10, nejvíce nás zaskočily koncové části předního křídla zahnuté netradičně směrem dovnitř. Dnes to už ale neplatí. Bočnice křídla jsou zahnuté ven a jejich (2) zadní horní roh má výřez podobně jako Williams.

Pozornému oku jistě neunikl ani mírně upravený (3) záhyb podstavy koncových částí křídla. Tato novinka bude mít vliv na vír, který pod obloukem podstavy vzniká. Podstava koncové části křídla slouží k utěsnění oblasti nízkého tlaku pod křídlem, čímž zvyšuje účinnost křídla a jeho koncových částí.

Navíc i (4) lopatky pod křídlem se posunuly blíže k bočnici, změnil se tvar (5) odtokové hrany nejsvrchnějších klapek a mezi prvními třemi křídlovými profily přibyly nové (6) separátory.

Na vrchu krytu přední části šasi vedle výstupního otvoru S-potrubí najdeme dvojici (7) lopatek ve tvaru písmene „r“. Vzdáleně připomínají sloní uši, které v roce 2007 zavedla Honda. Samozřejmě dnes už by bylo připevnění tak obrovských lopatek na špičku nosu nemyslitelné, pravidla však ponechali menší prostor na kreativitu na vrcholu přední části šasi a Mercedes se jí chopil.

Lopatky samy o sobě negenerují přítlak (spíše naopak, lokálně produkují nepatrný zdvih), jejich role je jiná – způsobují zešikmení proudu dolů (downwash) směrem k podlaze pod bočnicemi, kam se týmy snaží natlačit co nejvíce vzduchu, který pak proudí podél podlahy až přes difuzor. Další lopatky na bocích šasi s nimi na tomto úkolu spolupracují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V rámci změn na boku šasi přibyla druhá (8) downwash lopatka, zatímco ta (9) existující se zvětšila a je agresivněji zahnutá dolů.

Další (10) downwash lopatky a křidélka vyrůstají z deflektorů. Nově jsou podstatně větší a nabraly i na komplexnosti tvarování.

(11) Zadní část deflektorů byla zářezy rozčleněna z dvojice na čtveřici prvků. Přidávání štěrbin zpravidla znamená snahu zlepšit přilnutí proudění ke karoserii. Pokud se totiž manipuluje s prouděním příliš agresivně, proudění může mít tendenci odtrhnout se od karoserie a pak se stává nekontrolovaným.

Klepněte pro větší obrázek

Část (12) bočnicových křídel, která zasahuje do prostoru deflektorů, je po vylepšení o něco kompaktnější. V zásadě si však zachovává tvar podobný dosavadní verzi.

Nad vstupními otvory bočnic přibyla dvojice (13) generátorů víření a upraven byl i (14) úchyt zpětného zrcátka na bočnici. Z předního pohledu je na obrázku výše výborně vidět rozdíl. Kromě toho, že úchyt byl prodloužen, posunul se i blíže ke kokpitu a je zahnutý více na stranu.

Aerodynamický obal svatozáře byl doplněn o dvojici (15) půlkruhových křídlových prvků.

Klepněte pro větší obrázek

Zásadní přestavbou prošly bočnice a kryt motoru, které nyní mnohem těsněji obepínají chladiče a výfukové potrubí pod nimi. Zploštěním (17) vrchní strany bočnice se Mercedes snaží dosáhnout podobný efekt jako Red Bull, čili přimět vzduch protéct z horní strany bočnic přes difuzor.

Na okrajích podlahy vyrostly do výšky pěti centimetrů dvě řady po třech (16) generátorech víření. Toto řešení inspirované podle vzoru Ferrari má za cíl pomoci udržet špinavý vzduch co nejdále od podlahy.

Namísto dosavadního jednoprvkového křídla je nyní na odtokové hraně krytu motoru (18) dvouprvkové T-křídlo, stejně jako u Ferrari.

Technická analýza Ferrari SF90

Technická analýza Ferrari SF90

Poznali jsme pravou tvář nového Mercedesu a už zanedlouho zjistíme jak si poradí s konkurencí, která je silnější než kdykoliv předtím. Průběh předsezónních testů neumožňuje zcela spolehlivé porovnávání výkonnosti jednotlivých aut, protože nevíme, s jakým množstvím paliva, či režimem pohonné jednotky ten který tým zaznamenal svůj nejlepší čas, ale máme indicie, že i tento rok bude Mercedes v úvodu sezóny při souboji s Ferrari táhnout za kratší konec.

Na druhé straně se však jeho první velký balík změn jeví jako krok správným směrem a vysoké tempo vývoje, které Mercedes nastavil, určitě nenechává žádného ze soupeřů chladným.

Foto: Mercedes, Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (33) Další článek: Máme možná nejlepší jezdeckou sestavu na startovním roštu, říká Abiteboul
15:55 | Jody Egginton je novým technickým ředitelem Toro Rosso.
21. března | Juan Manuel Correa se stal novým vývojovým jezdcem Alfy Romeo. Není to překvapení, Correa závodí za český juniorský tým Sauberu ve F2.
21. března | Pneumatiky pro Monako: C5, C4, C3... tedy nejměkčí a stejné jako pro Kanadu.
21. března | Ayrton Senna by dnes oslavil 59. narozeniny.

GP Bahrajnu 2019

Pátek 29. března 2019
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 30. března 2019
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 31. března 2019
Závod 17.10