Technická analýza: Novinky McLarenu z Rakouska a Velké Británie | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Technická analýza: Novinky McLarenu z Rakouska a Velké Británie

Čtvrté místo v Rakousku, stupně vítězů ve Velké Británii. McLaren vstal z popela a bojuje o pódia. Kromě charakteristik okruhu na tom mají určitě lví podíl novinky, které tým nasadil v posledních víkendech.

„Konečně máme auto, se kterým jsme měli začít letos“, povzdechl si Lando Norris v Baku, kde McLaren nasadil první velké vylepšení monopostu MCL60.

Po neutěšeném vstupu do sezóny svitla naděje, že se vývoj začíná ubírat správným směrem. Už tehdy musel být rozpracován další velký balíček změn, který měl podstatně změnit design auta. Jeho nasazení bylo naplánováno na tři etapy: větší část v Rakousku a dvě menší v Silverstonu a v Maďarsku.

Přestože ještě čekáme, co přinese poslední etapa na Hungaroringu, už v Silverstonu byl seznam změn skutečně rozsáhlý.

01.jpg
Nové přední křídlo v Silverstonu
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
02.jpg
Přední křídlo a nosový kužel – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Getty Images

Nejnovější částí balíku vylepšení je nosový kužel a přední křídlo, které měl zatím k dispozici pouze Norris v Silverstonu.

Oproti předchozí verzi má přední křídlo kompletně propracovaný spodní roh koncové části, kde se křídlové prvky stáčejí vzhůru, aby se spojily se svislou bočnicí. Změnilo se řešení, jakým je (1) trojice křídlových prvků připojena k bočnici.

U McLarenu se inspirovali Mercedesem, který podobné řešení využívá už od začátku sezóny. Pomáhá totiž posílit proudění přispívající k odklonu špinavého vzduchu v okolí předních kol mimo zbytek karoserie.

S touto změnou zřejmě souvisí i odstranění (2) záhybu vnější části hlavního profilu a přepracovaný (3) design křídlových prvků.

Vzduch, který má být veden dále do zadní části vozu, se nyní setkává s výrazně změněným tvarováním (4) klapek po bocích nosu. Ve spojitosti s tím je nepatrně odlišně vyformována špička nosu a také došlo k přesunu (5) držáků předních palubních kamer do nižší pozice.

Týmy mají ve zvyku využívat kaskádové uspořádání držáků kamer a ramen nápravy k ohnutí vzestupného proudění od předního křídla zpět dolů k podlaze.

V Rakousku McLaren nasadil kompletně propracovanou karoserii bočnic, krytu motoru a zcela novou podlahu.

03.jpg
Nová karoserie bočnic, krytu motoru a podlaha v Rakousku
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Design karoserie bočnic je silně inspirován tobogánovými bočnicemi Astonu z úvodu sezóny. Horní strana bočnice McLarenu se již dříve svažovala dolů k podlaze a měla mírný prolis, který jakoby naznačoval kanál pro vedení vzduchu na horní stranu difuzoru. Nyní se ale tento mírný prolis výrazně (6) prohloubil.

Pro vedení vzduchu do zadní části podlahy je neméně důležité i tvarování spodku bočnice. Jeho redesign byl možný hlavně díky změně vstupního otvoru bočnice.

04.jpg
Vstupní otvor bočnice – porovnání nové verze (vlevo) a předchozí verze (vpravo)
Foto: Getty Images

Podle vzoru Red Bullu byla (7) horní náběhová hrana vstupního otvoru bočnice posunuta směrem dozadu a (8) spodní hrana zase byla zvednuta, aby vytvořila prostor pro hlubší podseknutí spodku bočnice.

05.jpg
Karoserie bočnic a krytu motoru – porovnání nové verze (vlevo) a předchozí verze (vpravo)
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Z bočního pohledu je vidět odlišný (9) profil bočnice s hlubokým (10) podseknutím táhnoucím se podél téměř celé její spodní strany skoro až po difuzor. Tomu musel být uzpůsoben i tvar podlahy.

Kryt motoru byl výrazně (11) zeštíhlen směrem ke středové rovině vozu a (12) tunely pro vypouštění horkého vzduchu z chladičů jsou dnes položeny níže, čímž poněkud ustoupila blokáda proudění směřujícímu na zadní a spodní křídlo.

06.jpg
Kryt motoru a difuzor – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Getty Images

Nový difuzor má zvětšený (13) poloměr zakřivení horních rohů odtokové hrany, což byl od minulé sezóny unikátní rys Red Bullu. Paradoxně poté, kdy se jí Red Bull nedávno v Barceloně zbavil, aby rádius rohů zmenšil, McLaren udělal přesně opačný krok.

07.jpg
Nový difuzor v Rakousku
Foto: Getty Images
08.jpg
Podlaha – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Getty Images

Naneštěstí nemáme možnost prozkoumat podlahu zespodu, takže nevíme, jaké  změny se tam udály, ale už i při pohledu svrchu je vidět pozoruhodná řada změn. Změnil se tvar (14) výrazné vypukliny v přední části podlahy a (15) menší vypuklina za ní zanikla.

(16) Křídlo na okraji podlahy si zachovává téměř identicky design, ale přece jen má nepatrně sestřiženou odtokovou hranu.

V zadní části podlahy před zadním kolem zmizel (17) výřez a samotný (18) zadní okraj podlahy již není tak výrazně zahnutý směrem nahoru.

09.jpg
Novinky v okolí kokpitu v Rakousku
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Vedle všech těch větších vylepšení se na monopostu objevily i mnohem méně nápadné úpravy v okolí kokpitu.

10.jpg
Zpětná zrcátka a kryt svatozáře – porovnání nové verze (nahoru) a předchozí verze (dolů)
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Jednou z nich je změna designu úchytů zpětných zrcátek. Nutno podotknout, že slovo „úchyt“ nevystihuje zcela přesně funkci této součástky, která více než úchyt slouží k aerodynamickým účelům. Svislá část uchycení spojující zrcátko s bočnicí není nově rozdělená na dvě části.

Na horní straně bočnice nacházíme jeden velký (19) generátor víření místo dvou menších. Horizontální část úchytu, která ve formě křidélka obepínala (20) horní stranu zpětného zrcátka, zanikla úplně.

Vnější aerodynamický obal svatozáře je také přepracován v oblasti zadních úchytů, kde přibyly nové (21) generátory víření.

Forma McLarenu

Od zavedení těchto vylepšení McLaren zaznamenal silné výsledky v kvalifikacích a závodech. Otevřenou otázkou však zůstává, zda za tímto náhlým vzestupem formy jsou zmiňovaná aerodynamická vylepšení nebo mu spíše dopomohly ideální klimatické podmínky a charakteristiky tratí, které zvýraznily silné stránky a zamaskovaly nedostatky modelu MCL60.

Jednou ze silných stránek McLarenu je rychlé zahřívání obzvláště předních pneumatik, což jim na jedné straně dává konkurenční výhodu v chladných podmínkách, ale zároveň na straně druhé jim to působí problémy při vyšších teplotách, kdy pneumatiky přehřejí natolik, že začnou ztrácet přilnavost.

„Rychlé zatáčky, chladné teploty, měkké pneumatiky, to vše jsou podmínky, které má naše auto rádo,“ říká šéf týmu Andrea Stella.

Faktem je, že McLaren letos poprvé výrazněji zazářil už v Barceloně, kde Norris dokázal vybojovat třetí místo na startu a to dávno předtím, než McLaren nasadil vylepšení popsaná v tomto článku. V závodě pak McLareny pohořely kvůli nadměrné degradaci pneumatik.

Další závod se jel v Montrealu na trati s výhradně pomalými zatáčkami, které McLarenu nesvědčí, a nedopadl pro něj vůbec dobře. A pak to přišlo. Na povedený víkend v Rakousku navázali ještě lepším výkonem v Silverstonu, kde Norris startoval z první řady a v cíli obsadil druhé místo. Spolu s Barcelonou jsou oba tyto okruhy nenáročné na brzdy a vyznačují se středně rychlými a rychlými zatáčkami.

Proto by už Hungaroring, který má zcela odlišný charakter, mohl dát odpověď na otázku, zda nová vylepšení fungují i na takových typech tratí a v takových podmínkách, ve kterých se McLaren trápil v úvodní části sezóny.

Doporučujeme

Články odjinud