8
Fotogalerie

Technická analýza McLarenu MCL32

Jaké technické novinky ukrývá nový vůz wokingské stáje? Podívejte se v další analýze.

Minulá sezóna se v podání McLarenu nesla ve znamení pokroku. Po bolestivé sezóně 2015 se jim společně s Hondou podařilo dostat pod kontrolu spolehlivost a ošetřili zásadní chyby v základní architektuře pohonné jednotky včetně poddimenzovaného turbodmychadla a MGU-H redesignem sacího traktu omezujícího jejich rozměry.

Ke konci roku Honda dokonce předběhla Renault z hlediska maximálního výkonu, i když pochopitelně ten sám o sobě není dostatečný. Honda kvůli vysoké spotřebě paliva svůj maximální výkon v závodě nedokázala zužitkovat a nadále zaostávala.

Rovněž přicházel nazmar i aerodynamický potenciál šasi, protože McLaren musel dělat kompromisy i při nastavení úrovně přítlaku, aby byl schopen dosahovat konkurenceschopnou maximální rychlost. Ke konci sezóny však byl na obou frontách vidět jasný progres.

Mezitím se velké změny děly i ve Wokingu. Skončila éra McLarenu pod taktovkou Rona Dennise a s novou organizační strukturou vrcholového managementu přišla i změna označení modelu a nové barvy.

McLaren obvykle při prezentaci nových aut většinu detailů skrývá a jinak tomu nebylo ani v tomto případě. My jsme si však posvítili na pár těch nejzajímavějších, které byl ochoten ukázat.

01 front.jpg

Nosový kužel a přední křídlo se od loňských liší v zásadě jen zapracováním nových požadavků technických pravidel. Přední křídlo není založeno na poslední testované specifikaci ze závěru sezony, ale jedné ze starších verzí.

Brzdové kanálky mají dvojici velkých separátních vstupních otvorů. Tento fakt naznačuje, že jeden z nich slouží k aerodynamickým účelům, ale při představení na voze chyběly otevřené čepy kol, na které jsme při řešení foukané matice zvyklí.

Spojovací tyče řízení jsou zcela integrovány do A-ramena a prvky náprav jsou viditelně zesílené, aby zvládly zvýšenou zátěž.

02 front.jpg

Jednoznačně nejzajímavější částí předního převisu jsou momentálně nosníky předního křídla, které podobně jako u Renaultu na délku narostly spolu s nosovým kuželem o 200 mm.

Místo jedné štěrbiny jsou nyní nosníky vybaveny hned třemi průduchy. Využívají k tomu podobný trik, jakým obešla Force India zákaz přidávání otvorů do nosového kužele.

03 bb-1.jpg

I oblast deflektorů za předními koly je zajímavá. Začíná propojením obrovského deflektoru sahajícího až do maximální výše s boční stěnou šasi a končí bočnicovým křídlem vyrůstajícím z hrany deflektoru.

04 bb-3.jpg

Vstupní otvory bočnic patří jednoznačně k nejmenším, pokud nejsou vůbec nejmenší ze všech letošních aut. Při pohledu shora není jejich náběhová hrana zešikmená, jak doufali tvůrci pravidel, protože jsou posunuté více dozadu, mimo účinek daného pravidla.

05 bb-2.jpg

Na obrázku výše je vidět, jak ze zadní strany deflektorů vyrůstají jakési čepelovité útvary, které budou podle všeho vytvářet kontrolované víření s vysokou energií a posílat je pod podlahu. Jádro víru je nositelem nízkého tlaku, který zvyšuje přítlak generováný podlahou.

06 roll-hoop.jpg

Vstupní otvor airboxu je ještě menší než obvykle a tím pádem je menší i celý ochranný oblouk.

07 rw.jpg

Bočnice zadního křídla mají velmi svérázné tvarování. V místě, kde se vzdálenost mezi bočnicemi zadního křídla zmenšuje z 95 na 84 cm, se nacházejí poměrně velké otvory z boku překryté čtveřicí lopatek podobných těm, které se dlouhodobě objevují ve spodní částí bočnic křídla. Bude zajímavé sledovat, zda se podobný nápad ujme i u jiných týmů.

McLaren a s ním i několik dalších týmů začíná upouštět od nosníku zadního křídla protínajícího výfukové potrubí, což bylo v minulé sezoně poměrně populární řešení. Těžko říct, jestli je to tak kvůli vyššímu zatížení křídla nebo jen jednoduše řešení s nosníkem integrovaným do výfuku nenabízelo dostatečně velké výhody opodstatňující náročnější design. V každém případě nový nosník McLarenu zvenčí obepíná koncovku výfuku a připojuje se k převodové skříni na dvou místech.

Kryt motoru má obligátní ploutev a hlavní aerodynamik Peter Prodromou se nechal slyšet, že na ní brzy uvidíme i T-křídlo.

08 rear.jpg

Podlaha předváděcího vozu byla jednoduchá, bez náznaku jakýchkoliv záhybů, zářezů, či jiných prvků. Zakrytý byl dokonce i difuzor, přestože se v Barceloně ukázalo, že je v zásadě podobný loňskému. V průběhu prvního dne testování se na rohu podlahy začaly objevovat nové detaily včetně netradiční klapky před zadním kolem.

Foto: McLaren Honda, Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud