V Japonsku zaznamenal McLaren letošní nejlepší výsledek. Oba jezdci mohli nasadit novinky, které měly premiéru o týden dříve v Singapuru.
Dnes už není žádných pochyb o tom, že McLarenu se v této sezóně podařilo dosáhnout pozoruhodného vzestupu formy. Od zavedení velkého balíku změn v Rakousku a Silverstone je zlepšení jeho aerodynamické výkonnosti více než zjevné.
Vývoj monopostu vyvrcholil nasazením posledního balíku novinek v Singapuru, kde byl v kompletní podobě k dispozici jen Landu Norrisovi a teprve následující víkend v Suzuce dostal všechny nové díly také Oscar Piastri. Tento balíček navazuje na několik předchozích vylepšení a zdokonaluje je.
Přední křídlo – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Getty Images
Jedno takové zdokonalení je evidentní už při pohledu na přední křídlo. Jeho koncová část má nyní v porovnání s verzí ze Silverstone (1) horní roh náběhové hrany vtažený směrem dovnitř. Nabrala díky tomu mírně zkroucený tvar, čímž ještě více posiluje proudění přispívající k odklonu špinavého vzduchu v okolí předních kol mimo zbytek karoserie.
Prvky karoserie v okolí kokpitu – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Getty Images
Horní hrana vstupního otvoru bočnice je nově jemně zakřivená dolů (2) v místě, kde splývá se šasi. Z předního pohledu tak trochu připomíná tvarování této části z úvodu sezóny.
Jen o pár centimetrů výše vidíme držák zpětného zrcátka s propracovaným (3) uchycením k šasi i k (4) bočnici.
Drobnou změnou prošlo i tvarování (5) generátoru víření vyrůstajícího z boku svatozáře.
Karoserie bočnic – porovnání nové verze (vlevo) a předchozí verze (vpravo)
Foto: Getty Images
Tobogánové bočnice, které měly premiéru v Rakousku, McLaren vylepšil tím, že jejich (6) vnější okraje v zadní části vyvýšil (zřejmě proto, aby dokázal lépe zamezit pronikání úplavu od předních kol do zadní části auta) a upravil i způsob jakým (7) spodek bočnice splývá s podlahou.
Podlaha – porovnání nové verze (nahoře) a předchozí verze (dole)
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Právě v oblasti podlahy pozorujeme nejvýraznější změny. Začínají hned od náběhové hrany. Její (8) vnější okraj byl snížen, díky čemuž více vynikla zadní hrana generátoru víření na rohu podlahy. Tím, že je tato část podlahy nyní blíže k zemi, se v dané oblasti zesílí působení přízemního (ground) efektu, zvýší se lokální zatížení a posílí se viry tvořené na rohu podlahy. Obzvlášť důležitý je vír pocházející ze spodní odtrhové hrany, jejíž (9) zakřivení se rovněž změnilo.
(10) Další ze čtveřice generátorů víření pod podlahou – ten, který je nejblíže středu vozu – již nesahá daleko před náběhovou hranu podlahy a přes ni, ale zůstává celý ukryt pod podlahou.
Opět se změnilo i tvarování (11) vypuklin na horní straně podlahy a okraj podlahy lemuje prodloužené (12) podlahové křídlo.
Pohled zepředu na pravou stranu nové podlahy demontované z vozu – čtveřice svislých lopatek na vstupu Venturiho tunelu slouží jako generátory víření
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Špetku inspirace designéři McLarenu načerpali i od týmu Alpine. V nizozemském Zandvoortu si osvojili jejich inovativní řešení (13) rohů zadního křídla, které jsme poprvé zahlédli v Monaku.
Levý roh zadního křídla – porovnání nové verze ze Singapuru (nahoře) a předchozí verze ze Zandvoortu (dole)
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Cílem tohoto řešení je minimalizovat zakřivení rohů křídla i velikost samotného spoje klapky s koncovou částí křídla. Při pohledu vzniká iluze, jako by klapka ani nebyla spojena s koncovou částí křídla, ačkoli alespoň drobný spoj musí zůstat zachován, aby byla splněna litera předpisů.
Hlavní výhodou je rozšíření účinné plochy horní klapky, díky čemuž lze ze zadního křídla vytěžit více přítlaku.
Do Singapuru pak McLaren přišel s ještě agresivnější podobou této části karoserie s prakticky naprosto vyrovnanými rohy odtokové hrany klapky.
McLaren si od těchto změn sliboval, že by mu mohly pomoci zmírnit jeho přetrvávající slabinu, kterou je přilnavost v pomalých zatáčkách. Poté, co Norris v Singapuru úspěšně uhájil druhé místo před mercedesy, na trati, která McLarenu podle očekávání neměla příliš vyhovovat, se zdá, že novinky splnily svůj účel.