Takuma Sato podruhé v kariéře ovládl Indy 500!

Třiačtyřicetiletý veterán a bývalý pilot formule 1 Takuma Sato vyhrál 104. ročník největšího závodu série IndyCar 500 mil Indianapolis. Japonec tak navázal na svůj triumf z roku 2017.

Letošní ročník Indy 500 se dojel za safety carem poté, co tři kola před koncem v nájezdu na cílovou rovinku tvrdě havaroval Spencer Pigot. V okamžiku nehody byl na prvním místě pilot stáje Rahal Letterman Lanigan Racing Takuma Sato, který před tím předjel Scotta Dixona. Ten během závodu strávil 111 kol z celkových 200 ve vedení.

Závěrečné vyhlášení žluté fáze znemožnilo vygradování souboje o vítězství a Takuma Sato si za zpomalovacím vozem dojel pro triumf před Dixonem (Chip Ganassi Racing) a týmovým kolegou Grahamem Rahalem.

Z pole position odstartoval do sedmého a nejsledovanějšího závodu sezony IndyCar Marco Andretti, vnuk legendárního Maria, první pozici však ztratil krátce po vyvěšení zelené vlajky, protože ho předjel pětinásobný šampion zámořského seriálu a vítěz Indy 500 z roku 2008 Scott Dixon.

Novozélanďan přečkal na čele úvodní nervózní kola závodu, během kterých se Ed Carpenter potkal se zdí a James Davison musel zastavit s hořícím pravým předním kolem svého monopostu.

O první velkou ránu se postaral švédský bývalý pilot formule 1 Marcus Ericsson, který havaroval ve 25. kole. Se zničeným vozem stáje Chipa Ganassiho už v závodě nemohl pokračovat.

K restartu došlo ve 32. kole a na čele v tu chvíli kroužila skupina Pagenaud, Askew, Power, Kimball, Castroneves. Těchto pět pilotů se během žluté fáze rozhodlo nestavět a na jiné palivové strategii se na krátkou dobu dostali na čelní pozice.

Jejich výhoda ale netrvala dlouho a Scott Dixon se skupinkou pilotů okolo sebe, ve které se nacházel i Ryan Hunter-Reay nebo Takuma Sato, začal opět kroužit na první pozici.

V polovině závodu havaroval Dalton Kellett a bezprostředně po následném restartu došlo k ještě dramatičtější situaci. Conor Daly před vjezdem do boxové uličky ztratil kontrolu nad vozem, roztočil se a k úhybnému manévru donutil jezdce McLarenu Olivera Askewa. Ten se však po prudkém pohybu s volantem taktéž roztočil a tvrdým nárazem otestoval safer bariéru.

Oba účastníci nehody naštěstí vyvázli bez vážného zranění.

Krátce po děsivém incidentu musel ze závodu po nehodě odstoupit také španělský nováček Alex Palou. Třiadvacetiletého debutanta mohl konec doopravdy mrzet, při své první účasti v Indianapolis totiž skvěle zvládl kvalifikaci a v závodě bojoval o umístění v nejlepší desítce.

Druhá polovina závodu se na špici startovního pole nesla především ve znamení dlouhotrvajícího souboje mezi Dixonem a Alexanderem Rossim z týmu Andretti Autosport.

Napínavá bitva však byla ukončena poté, co byl Rossi, vítěz Indy 500 z roku 2016, potrestán penalizací za nebezpečné vypuštění z boxů. V následném honu za ztracenými pozicemi Američan chyboval a po kontaktu se zdí odstoupil.

V boji o první místo vystřídal Rossiho Takuma Sato, který Dixon předjel a udržel se ve vedení i po poslední zastávce v boxech. 7 kol před cílem závodu dojel Sato skupinu vozů o kolo zpět a Dixon se na něj opět dotáhl, k finálnímu souboji o vítězství však nedošlo.

V závěru závodu totiž v nájezdu na hlavní rovinku tvrdě havaroval Spencer Pigot a závod musel být dojet za safety carem.

Scott Dixon už tudíž nedostal šanci zabojovat o svůj druhý triumf v Indianapolis a naopak musel sledovat, jak druhé vítězství v Indy 500 získává jeho japonský soupeř.

Třetí dojel Graham Rahal před čtvrtým Santinem Ferruccim a pátým Josefem Newgardenem. Úřadující šampion IndyCar byl nejlepším pilotem v cíli letošního Indy 500 s motorem Chevrolet pod kapotou za čtyřmi Hondami na prvních čtyřech místech.

Alonsa brzdila spojka

Fernando Alonso do svého druhého Indy 500 odstartoval z 26. místa v 9. řadě a pokoušel se prokousávat kupředu, pro vítězství a završení trojkoruny motorsportu ale postrádal potřebnou rychlost a navíc ho trápily technické potíže.

„Poprvé jsem dokončil Indy 500, skvělá zkušenost! V polovině jsme byli zpět v závodě na 15. místě, poté nás ale postihly problémy se spojkou. Během každé další zastávky mě proto museli mechanici roztlačovat. I tak jsem šťastný. Děkuji, Indy,“ napsal dvojnásobný mistr světa F1 a dvojnásobný vítěz Le Mans na svůj twitter.

Španěl dojel na 21. pozici před loňským vítězem Indy 500 Simonem Pagenaudem.

Další článek: V Rusku chtějí mít letos při závodě formule 1 30 tisíc diváků

17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
13:04 | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.
23. září | Podle AMuS by měl mít nové díly v Soči jen jeden z jezdců Racing Pointu – Lance Stroll.
23. září | Lewis Hamilton se dostal mezi 100 nejvlivnějších lidí dle časopisu Time. odkaz

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10