Světová rada bude rozhodovat o McLarenu a rozpočtových stropech

FIA by měla jednat o pravidlech pro rok 2010.

Světová rada motorsportu FIA zasedne ve středu v Paříži s hlavním cílem vyřešit kauzu lhaní McLarenu při Grand Prix Austrálie. Na pořad jednání by se ale také měly dostat regule pro rok 2010, včetně rozpočtových stropů.

Prezident FIA Max Mosley požádal týmy, aby se vyjádřily k navrhované výši rozpočtového stropu 30 miliónů liber. Asociace týmů však neměla dostatek času na jednání a její konečné stanovisko mít zítra Světová rada s největší pravděpodobností nebude.

Podle Autosportu by to však Světové radě nemělo zabránit v projednání nových pravidel a očekává se, že FIA nechá 30 miliónů liber jako provizorní strop, jehož výši bude možné později upravit.

Rozpočtové stropy mají být ve formuli 1 od příštího roku dobrovolné. Ovšem týmy, které se takto podřídí omezeným výdajům, budou mít větší volnost při vývoji vozu. Kromě pohyblivých aerodynamických dílů, lepší podlahy či motorů bez omezení otáček, by se navíc týmy s omezenými rozpočty mohly dočkat i neomezeného testování.

Max Mosley již dříve uvedl, že u týmů s rozpočtovým stropem ztrácí význam další omezení, jejichž záměrem bylo ušetřit finanční prostředky. FIA si zároveň nechává volné ruce pro budoucí úpravy pravidel, aby mohla vždy zaručit týmům s omezenými rozpočty, že budou konkurenceschopné.

Minulý týden FIA také oznámila, že chce v rozporu se svým původním záměrem vypustit z rozpočtového stropu platy jezdců, což se týmům příliš nezamlouvá. Podle prezidenta týmu Toyota Johna Howetta je otázka položek započitatelných do rozpočtového stropu klíčová, protože například týmy vyrábějící a prodávající motory mají logicky vyšší náklady než zákaznické stáje.

O týmech ze současného startovního pole, které by mohly mít zájem podřídit se rozpočtovému stropu, se zatím jen spekuluje, ale s tímto dobrovolným omezením výdajů počítají všichni noví zájemci o účast ve formuli 1, tedy USF1, Lola, Prodrive a iSport.

Podle Autosportu by nové týmy navíc mohly dostat každý 10 miliónů dolarů z prodeje TV práv a částečnou úhradu nákladů na přepravu, pokud by se zavázaly postavit si své vlastní vozy a podepsat smlouvu na účast ve formuli 1 až do roku 2014, tedy na pět let.

Co se týče kauzy McLarenu, Bernie Ecclestone naznačil, že není třeba očekávat tvrdý trest. Šéf F1 tak reagoval na vyjádření Mercedesu, podle kterého by se německá automobilka mohla dokonce stáhnout z formule 1, pokud by byl trest bezdůvodně tvrdý.

"Jsem přesvědčen, že Mercedes chce, aby to bylo spravedlivé pro všechny a pokud bude udělen trest, bude férový a jsem si jistý, že ho podpoří. Nemyslím, že by se rozhodli odejít z formule 1, protože někdo udělal něco špatně a dostal trest. Myslím, že se zachovají férově," řekl Ecclestone pro Times.

Doporučujeme

Články odjinud