"Výsledkem snahy komentátora o komentář bez jediné chyby, přeřeknutí, náznaku názoru, špetky provokace, kontroverzní myšlenky, vtipu či lehké ironie je komentář sterilní."
Českému nadšenci pro motorsport nemůže nic vyplnit letošní
přestávku F1 lépe než Velká cena České republiky silničních motocyklů. Letos
zůstanu doma a budu sledovat velkou okruhovou akci z pohodlí obývacího pokoje,
bez stresů a prakticky neustálé práce během víkendu – přesně to, co kolegy od
motorek v Brně čeká.
V dnešním vydání MF DNES mě zaujalo rozhořčení jednoho
z bývalých komentátorů přenosů motorek, Miloše Čiháka. Sám bývalý závodník
je dnes osobním trenérem Lukáše Peška.
Čihák vytvořil společně s Josefem Kubíčkem legendární
komentátorskou dvojici ještě v době, kdy motorky vysílal Eurosport. Jejich
naprosto uvolněný přístup ignorující jakékoli zavedené principy si získal mnoho
fanoušků. Nebylo proto překvapením, když s přesunem motorek na Novu
oslovila komerční televize právě je. Přidat se měli ještě motoristický novinář Petr
Jansa a velký milovník motorek Václav Svoboda.
Nova ale podle mého názoru udělala chybu. To když nenavázala
na hodnoty, díky kterým dokázali dvojici Čihák – Kubíček diváci odpustit téměř
cokoli. Promíchané dvojice působily nepřirozeně a to, co bylo netradiční
ozdobou, začalo vadit. Jansa si za mikrofon ani nestihl sednout a drastické
finanční úspory vedly k nasazení jediného komentátora na každý přenos.
Právě na to se odvolává Čihák v dnešním zmíněném článku:
"Jednou jsem to už nevydržel a zavolal šéfovi Nova
Sport, že motorky běží na 180 kanálech po světě a všude to komentují minimálně
dva. Jen na Nově to musí zvládnout jeden. To nezvládne ani superman,“ čertil se
Miloš Čihák.
Komentovat tak rychlý sport, jakým okruhové závodění bezesporu
je, v jednom, je opravdu mission
impossible. Nepomáhá tomu ani skutečnost, že vedení Nova Sport není ke
komentování ve dvojici vůbec nakloněno. Hlavním důvodem jsou přirozeně finance,
ale ani dynamický, uvolněný, vtípky ozdobený komentář, tolik typický například pro
britské televize, není zrovna krevní skupinou českých televizí.
Obětí tohoto přístupu se na začátku letošní sezony MotoGP stal
Antonín Kala, kterého Nova po nepovedeném závodě v Jerezu z hlavního programu
stáhla. Jednalo se navíc o závod přerušený červenými vlajkami, což má většinou
za následek přerušení dlouhé až několik desítek minut – pro komentátora sólistu
noční můra!
Přenos F1 trvá téměř dvě hodiny, někdy i více (Monako 2008,
Malajsie 2009) – bez přestávky. Od loňského roku Nova Sport vysílá také
tréninky. Ty páteční trvají každý 90 minut a kromě občasného kroužení se v nich
nic neděje. Komentovat takovou událost v jednom je mise předem odsouzená k neúspěchu.
Minimálně do konce letošní sezony tomu tak ale ještě bude…
Přenos samotného závodu F1 je obrovskou výzvou. Jednak je
cílová skupina diváků naprosto odlišná od běžného fandy F1, kteří na Nova Sport
sledují tréninky a kvalifikace. Jak mi často říkají: „Musí to být srozumitelné
a zajímavé i pro babičku u plotny.“ Do toho sledovat najednou několik monitorů,
vlastní poznámky, informace na monitoru počítače, instrukce od režie a v mém
případě navíc ještě přes telefon ‚moderovat‘ diskuzi s kolegou Pavlem
Turkem. V této konstelaci je pak velmi jednoduché například zkrátit závod
o kolo!
Přesto jsem ale přesvědčen, že model, který jsme s Pavlem
Turkem zavedli, je asi nejlepším kompromisem mezi výše popsaným přístupem
českých televizních stanic (jediný komentátor v kombinaci s minimem investic
do institutu komentování) a touženou nabídkou produktu s jakous takous
přidanou hodnotou. Dnes již tradiční ‚telemost‘, který se občas nevyhne kolizi
s právě probíhající událostí, podle mého názoru vyvažuje nedostatky, které
komentování v jednom představuje. Také kombinace temperamentního
komentování událostí se střízlivým přísunem informací ze zákulisí může působit
zajímavějším dojmem. Ani si nevzpomenu, kolikrát během přímého přenosu F1 na
Nově zazněly informace zcela poprvé, případně kolikrát byly vyjasněny nesčetné
spekulace. Namátkou si vybavuji rozhodnutí vstupu Mercedesu do týmu Brawn
(přibližně 14 dní před tím, než se spekulace vůbec poprvé objevila ve světových
médiích!), informace o Alonsově přestupu do Ferrari, před tím to byl Räikkönen,
a před ním zase Montoya do McLarenu. Poodkrývaní politických sil a vazeb v zákulisí
F1, které často rozhodují o vývoji v těch největších kauzách. Peníze
rozhodující o angažmá toho kterého jezdce nebo jemné detaily v jejich smlouvách.
A tak dále…
Vzpomínám si na tropickou bouřkou zastavenou Velkou cenu
Malajsie 2009, kde se téměř 50 minut nedělo vůbec nic. Tento prostor byl
vyplněn debatou nad nejžhavějšími tématy F1, což by v jednom nebylo možné.
Jak to také mohlo dopadnout, ukázala kvalifikace na Velkou cenu Brazílie téže
sezony.
Komentování je určitá forma umění. Koupit přenos s očekáváním,
že už to někdo nějak okomentuje je cestou do propasti. Výsledkem snahy
komentátora o komentář bez jediné chyby, přeřeknutí, náznaku názoru, špetky
provokace, kontroverzní myšlenky, vtipu či lehké ironie je komentář sterilní. A
sterilní umění je těžkou nudou.
A také proto s Milošem Čihákem souhlasím. Komentář v jednom
by nezvládl ani superman.