Nestává se moc často, že by jezdec formule 1 musel být vystřídán (nemyslíme přestupy v rámci sezóny). Ale děje se to. V roce 2017 zaskočil v Monaku Button za Alonsa, který jel Indy 500. V Maďarsku pak nahradil u Williamsu Paul di Resta Felipeho Massu, kterému nebylo dobře.
V roce 2016 nahradil Stoffel Vandoorne Alonsa, který měl těžkou nehodu v Austrálii. V roce 2015 nahrazoval Alonsa Magnussen po nehodě v testech. V roce 2012 nahradil Jérôme d'Ambrosio Grosjeana, který dostal zákaz startu pro jeden závod. O rok dříve pak Pedro de la Rosa nahradil v Kanadě Péreze, který se necítil dobře po nehodě v Monaku.
Pravděpodobnost nasazení rezervního jezdce je letos větší kvůli koronaviru.
Celý kolotoč formule 1 bude v izolaci. Testovat na koronavirus se bude každé dva dny. Přesto existuje možnost, že se jezdec nakazí. V takovém případě by musel nastoupit rezervní jezdec.
Koho mají týmy k dispozici? Nabídka je omezena. Může jít o bývalého jezdce F1 nebo o nováčka. Nováček ale potřebuje 40 bodů pro super licenci, i když je možné dostat bodový bonus a pár chybějících bodů odpustit. Jak vypadají seznamy rezervních jezdců všech týmů formule 1? Podívejte se.
Foto: Pirelli
Pokračování 2 / 8
Mercedes
Mercedes je na tom ze všech týmů asi nejlépe. K dispozici má Estebana Gutiérreze, který ve F1 závodil naposledy v roce 2016. Kratší dobu než Mexičan je u týmu Stoffel Vandoorne. Ve formuli 1 závodil do roku 2018.
Zejména v případě, že by byl souboj v Poháru konstruktérů těsnější, by Mercedes chtěl do vozu posadit jezdce se zkušenostmi se současným vozem. Tím by mohl být George Russell. Mladík jezdí ve Williamsu, který by tak přišel o jezdce. Nahradil by ho možná někdo z výše zmíněné dvojice.
Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 3 / 8
Ferrari
Jestli má Mercedes Russella, Ferrari má zase Giovinazziho. Je velmi pravděpodobné, že by angažovalo právě jeho a do Alfy Romeo by musel někdo jiný. Kromě něj má Ferrari ještě třeba Pascala Wehrleina, který pracuje na simulátoru. Angažovat někoho z Jezdecké akademie Ferrari by byl s ohledem na body pro super licenci asi problém.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 4 / 8
Red Bull, AlphaTauri
Red Bull má v zásobě velmi kvalitního jezdce. Sébastien Buemi má hodně zkušeností, pro Red Bull jezdí na simulátoru, ale ve F1 jel naposledy v roce 2011. Tým by si tak spíše stáhl někoho z jezdců AlphaTauri. Prázdné místo tam by pak mohl nahradit Buemi.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 5 / 8
Renault
Pro tým pracuje Kuan-jü Čou. Jednadvacetiletý Číňan sice vyhrál virtuální grand prix, ale pro závodění ve skutečném voze nemá body pro super licenci. Reálnější možností je tak Sergej Sirotkin. Ve F1 závodil v roce 2018.
Body pro super licenci by měl mít také Robert Shwartzman, který ale nemá žádné zkušenosti s vozem F1.
Nevyloučili bychom ale ani možnost, že by tým v případě delších problémů oslovil Fernanda Alonsa.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 6 / 8
Haas, Alfa Romeo
Pro Haas pracují Louis Delétraz, který závodí pro český tým Charouz ve F2 (zatím) a Pietro Fittipaldi. Nemají ale body pro super licenci, i když zrovna u nich by mohla FIA přimhouřit oko a dát jim bonusy. Týmy by mohly využít i Wehrleina.
Alfa Romeo má ještě kontakty na Marcuse Ericssona, který už byl v záloze vloni ve Spa v okamžiku, kdy měl Räikkönen problémy se svalem. Ericsson ale závodí v IndyCar, takže nemusí mít čas.
Foto: Getty Images / Dan Istitene
Pokračování 7 / 8
McLaren a Force India
Oba týmy sdílejí rezervní jezdce Mercedesu. Teoreticky by se tak mohl Vandoorne opět objevit ve voze McLarenu.
Foto: Getty Images / Charles Coates
Pokračování 8 / 8
Williams
Pro tým pracuje třeba Jamie Chadwick nebo Dan Ticktum, ale roli rezervního jezdce plní Jack Aitken. Podle původních plánů se měl letos objevit ve volných trénincích. Díky pátém místu ve F2 v loňském roce a třetí pozici v GP3 v roce 2017 má dostatek bodů pro super licenci.
Foto: Getty Images / Mark Thompson