Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

Během italské grand prix na okruhu v Monze se v šikaně Ascari po vlastní chybě roztočil Sebastian Vettel, který svým nebezpečným pokusem o návrat na trať zpustil lavinu navazujících incidentů. Něčemu podobnému by podle Pierra Gaslyho mohli do budoucna zabraňovat spotteři, kteří by ve formuli 1 mohli fungovat po vzoru IndyCar.
Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

V úvodních fázích závodu v Monze se Vettel se svým Ferrari roztočil v pasáži Ascari a při návratu na trať vjel do cesty Lanci Strollovi. Kanaďan se snažil vyhnout německému jezdci, s jeho Ferrari však lehce kolidoval a sám se rovněž roztočil. Při návratu na trať se poté Stroll zachoval podobně jako Vettel a do úzkých dostal Pierra Gaslyho, který skončil ve štěrkové zóně.

Podle francouzského pilota, který tak tak zabránil kolizi s monopostem týmu Racing Point, by podobným situacím mohli zabránit spotteři. Tyto zvláštní členy závodních týmů ve formuli 1 nenajdeme, svoji nezastupitelnou roli však hrají na americké scéně v sériích IndyCar a NASCAR.

Role spotterů je v USA jednoduchá, často ovšem zásadní. Spotteři, v jejichž řadách nalezneme mnohdy i bývalé piloty, stojí během oválových závodů na nejvyšším místě hlavní tribuny a svého jezdce do vysílačky permanentně informují o situaci kolem jeho vozu. Díky perfektnímu přehledu o dění na trati dokáží spotteři na příklad vyvést svého pilota bez úhony ze zmatku hromadné nehody, ke které může na oválu snadno dojít.

„Viděl jsem, jak tam stál. Vzhledem k tomu, že to bylo ve vysokorychlostní pasáži, tak jsem očekával, že počká a zůstane na místě. V momentě, kdy se pohnul, jsem již byl připravený objet ho vnějškem a najednou jsem musel vjet do štěrku. Bylo to hodně blízko zdi,“ popisoval pro motorsport.com Pierre Gasly incident s Lancem Strollem ze svého pohledu.

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Francouz si prožil hodně horkou chvilku, zároveň však podle vlastních slov chápe, že boční ochrana kokpitu velmi omezuje pilotův výhled do stran. Z tohoto důvodu Vettel ani Stroll neviděli blížící se soupeře, vzhledem k brzké fázi závodu však oba mohli očekávat hustý provoz na trati.

Pro budoucí předcházení podobným incidentům navrhuje Gasly zajímavé řešení – zavést spottery do formule 1.

„Ano, přesně tak, něco podobného by mohlo fungovat ve formuli 1,“ odpověděl pilot Toro Rosso na otázku novinářů ohledně spotterů.

„Nemám teď v hlavě kompletní návrh řešení, ale to, co jsme viděli, rozhodně nebyla nejbezpečnější možná cesta.“

„V jeho pozici bohužel prostě nemohl nic vidět, jeho inženýr ho maximálně mohl z boxů upozornit na to, aby ještě nevyjížděl. Je pochopitelné, že se v závodě každý chce vrátit na trať nejrychlejším možným způsobem, pro něj to ale mohlo skončit velmi špatně. Naštěstí se nic nestalo,“ dodal ještě Gasly směrem ke Strollovi.

Vzhledem k faktu, že spotteři v USA pracují na oválech, kde z jednoho místa vidí celou trať, se pochopitelně vtírá otázka, jak by tito lidé mohli reálně fungovat v prostředí formule 1, která na oválech nezávodí…

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: Vettel posbíral nejvíce trestných bodů ze všech jezdců. Nyní je blízko zákazu startu

18:02 | Haas oznámil prodloužení spolupráce se sponzorem Richard Mille.
14:41 | Peugeot se vrací do WEC. Od roku 2022 bude jezdit v kategorii hypercarů.
12. listopadu | Binotto potvrdil, že Leclerc v Brazílii nasadí nový motor. Není ale jasné, zda půjde o letošní nejnovější specifikaci, nebo něco ještě novějšího (pro příští rok).

GP Brazílie 2019

Pátek 15. listopadu 2019
1. trénink 15.00–16.30
2. trénink 19.00–20.30
Sobota 16. listopadu 2019
3. trénink 16.00–17.00
Kvalifikace 19.00–20.00
Neděle 17. listopadu 2019
Závod 18.10