Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

Během italské grand prix na okruhu v Monze se v šikaně Ascari po vlastní chybě roztočil Sebastian Vettel, který svým nebezpečným pokusem o návrat na trať zpustil lavinu navazujících incidentů. Něčemu podobnému by podle Pierra Gaslyho mohli do budoucna zabraňovat spotteři, kteří by ve formuli 1 mohli fungovat po vzoru IndyCar.
Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

V úvodních fázích závodu v Monze se Vettel se svým Ferrari roztočil v pasáži Ascari a při návratu na trať vjel do cesty Lanci Strollovi. Kanaďan se snažil vyhnout německému jezdci, s jeho Ferrari však lehce kolidoval a sám se rovněž roztočil. Při návratu na trať se poté Stroll zachoval podobně jako Vettel a do úzkých dostal Pierra Gaslyho, který skončil ve štěrkové zóně.

Podle francouzského pilota, který tak tak zabránil kolizi s monopostem týmu Racing Point, by podobným situacím mohli zabránit spotteři. Tyto zvláštní členy závodních týmů ve formuli 1 nenajdeme, svoji nezastupitelnou roli však hrají na americké scéně v sériích IndyCar a NASCAR.

Role spotterů je v USA jednoduchá, často ovšem zásadní. Spotteři, v jejichž řadách nalezneme mnohdy i bývalé piloty, stojí během oválových závodů na nejvyšším místě hlavní tribuny a svého jezdce do vysílačky permanentně informují o situaci kolem jeho vozu. Díky perfektnímu přehledu o dění na trati dokáží spotteři na příklad vyvést svého pilota bez úhony ze zmatku hromadné nehody, ke které může na oválu snadno dojít.

„Viděl jsem, jak tam stál. Vzhledem k tomu, že to bylo ve vysokorychlostní pasáži, tak jsem očekával, že počká a zůstane na místě. V momentě, kdy se pohnul, jsem již byl připravený objet ho vnějškem a najednou jsem musel vjet do štěrku. Bylo to hodně blízko zdi,“ popisoval pro motorsport.com Pierre Gasly incident s Lancem Strollem ze svého pohledu.

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Francouz si prožil hodně horkou chvilku, zároveň však podle vlastních slov chápe, že boční ochrana kokpitu velmi omezuje pilotův výhled do stran. Z tohoto důvodu Vettel ani Stroll neviděli blížící se soupeře, vzhledem k brzké fázi závodu však oba mohli očekávat hustý provoz na trati.

Pro budoucí předcházení podobným incidentům navrhuje Gasly zajímavé řešení – zavést spottery do formule 1.

„Ano, přesně tak, něco podobného by mohlo fungovat ve formuli 1,“ odpověděl pilot Toro Rosso na otázku novinářů ohledně spotterů.

„Nemám teď v hlavě kompletní návrh řešení, ale to, co jsme viděli, rozhodně nebyla nejbezpečnější možná cesta.“

„V jeho pozici bohužel prostě nemohl nic vidět, jeho inženýr ho maximálně mohl z boxů upozornit na to, aby ještě nevyjížděl. Je pochopitelné, že se v závodě každý chce vrátit na trať nejrychlejším možným způsobem, pro něj to ale mohlo skončit velmi špatně. Naštěstí se nic nestalo,“ dodal ještě Gasly směrem ke Strollovi.

Vzhledem k faktu, že spotteři v USA pracují na oválech, kde z jednoho místa vidí celou trať, se pochopitelně vtírá otázka, jak by tito lidé mohli reálně fungovat v prostředí formule 1, která na oválech nezávodí…

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: Vettel posbíral nejvíce trestných bodů ze všech jezdců. Nyní je blízko zákazu startu

11:44 | Někteří jezdci (Vettel, Pérez, Hamilton, Stroll, Bottas) budou po dobu víkendu bydlet v obytném autě přímo na okruhu.
30. června | Ferrari potvrdilo, že první větší novinky přiveze až do Maďarska.
30. června | Sergej Sirotkin zůstává rezervním jezdcem Renaultu. Potvrdil to tým...
29. června | Alex Zanardi prodělal druhou neurochirurgickou operaci. Stále zůstává v umělém spánku a jeho stav je vážný.

GP Rakouska 2020

Pátek 3. července 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 4. července 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 5. července 2020
Závod 15.10