Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

Během italské grand prix na okruhu v Monze se v šikaně Ascari po vlastní chybě roztočil Sebastian Vettel, který svým nebezpečným pokusem o návrat na trať zpustil lavinu navazujících incidentů. Něčemu podobnému by podle Pierra Gaslyho mohli do budoucna zabraňovat spotteři, kteří by ve formuli 1 mohli fungovat po vzoru IndyCar.
Střetům v Monze by zabránili spotteři, myslí si Gasly

V úvodních fázích závodu v Monze se Vettel se svým Ferrari roztočil v pasáži Ascari a při návratu na trať vjel do cesty Lanci Strollovi. Kanaďan se snažil vyhnout německému jezdci, s jeho Ferrari však lehce kolidoval a sám se rovněž roztočil. Při návratu na trať se poté Stroll zachoval podobně jako Vettel a do úzkých dostal Pierra Gaslyho, který skončil ve štěrkové zóně.

Podle francouzského pilota, který tak tak zabránil kolizi s monopostem týmu Racing Point, by podobným situacím mohli zabránit spotteři. Tyto zvláštní členy závodních týmů ve formuli 1 nenajdeme, svoji nezastupitelnou roli však hrají na americké scéně v sériích IndyCar a NASCAR.

Role spotterů je v USA jednoduchá, často ovšem zásadní. Spotteři, v jejichž řadách nalezneme mnohdy i bývalé piloty, stojí během oválových závodů na nejvyšším místě hlavní tribuny a svého jezdce do vysílačky permanentně informují o situaci kolem jeho vozu. Díky perfektnímu přehledu o dění na trati dokáží spotteři na příklad vyvést svého pilota bez úhony ze zmatku hromadné nehody, ke které může na oválu snadno dojít.

„Viděl jsem, jak tam stál. Vzhledem k tomu, že to bylo ve vysokorychlostní pasáži, tak jsem očekával, že počká a zůstane na místě. V momentě, kdy se pohnul, jsem již byl připravený objet ho vnějškem a najednou jsem musel vjet do štěrku. Bylo to hodně blízko zdi,“ popisoval pro motorsport.com Pierre Gasly incident s Lancem Strollem ze svého pohledu.

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Vettelové nerostou na stromech, říká Tost. Věří, že Albon zůstane u Red Bullu

Francouz si prožil hodně horkou chvilku, zároveň však podle vlastních slov chápe, že boční ochrana kokpitu velmi omezuje pilotův výhled do stran. Z tohoto důvodu Vettel ani Stroll neviděli blížící se soupeře, vzhledem k brzké fázi závodu však oba mohli očekávat hustý provoz na trati.

Pro budoucí předcházení podobným incidentům navrhuje Gasly zajímavé řešení – zavést spottery do formule 1.

„Ano, přesně tak, něco podobného by mohlo fungovat ve formuli 1,“ odpověděl pilot Toro Rosso na otázku novinářů ohledně spotterů.

„Nemám teď v hlavě kompletní návrh řešení, ale to, co jsme viděli, rozhodně nebyla nejbezpečnější možná cesta.“

„V jeho pozici bohužel prostě nemohl nic vidět, jeho inženýr ho maximálně mohl z boxů upozornit na to, aby ještě nevyjížděl. Je pochopitelné, že se v závodě každý chce vrátit na trať nejrychlejším možným způsobem, pro něj to ale mohlo skončit velmi špatně. Naštěstí se nic nestalo,“ dodal ještě Gasly směrem ke Strollovi.

Vzhledem k faktu, že spotteři v USA pracují na oválech, kde z jednoho místa vidí celou trať, se pochopitelně vtírá otázka, jak by tito lidé mohli reálně fungovat v prostředí formule 1, která na oválech nezávodí…

Foto: Getty Images / Charles Coates

Další článek: Vettel posbíral nejvíce trestných bodů ze všech jezdců. Nyní je blízko zákazu startu

8:55 | Haas bude po ukončení spolupráce s Rich Energy jezdit do konce roku se stejným zbarvením auta... jen nálepky Rich Energy zmizí.
13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10