Střed pole: Víkend v Austinu patřil Bottasovi, Vergne byl penalizován

I když nejúspěšnějším jezdcem ze středu pole byl opět Nico Hülkenberg, největší pozornost si po dnešním závodě vysloužil Valtteri Bottas, jenž si dojel pro své první body v rámci královny motorsportu.
Střed pole: Víkend v Austinu patřil Bottasovi, Vergne byl penalizován

Sauber

Ačkoliv to po včerejší kvalifikaci vypadalo, že by mohl Sauber v cíli dnešního závodu bodovat s oběma svými vozy, nakonec se museli Švýcaři spokojit ‘pouze‘ s body, které jim přivezl Nico Hülkenberg. Německý jezdec předvedl další ze svých skvělých výkonů a na Okruhu Amerik si dojel pro pěknou šestou příčku. “Opět další velmi solidní výsledek. Pokud se nepletu, tak nebýt selhání brzdového kotouče v Indii a drive-though penalizace v Abú Zabí, bylo by to osmé (ve skutečnosti sedmé – pozn. red.) bodované umístění v řadě. To je celkem působivá statistika,“ poznamenal Hülkenberg a dodal: “Byl to zajímavý závod. Nemusel jsem tolik bojovat, pouze na konci s Fernandem, což byla zábava. Naneštěstí jsme v klíčové fázi závodu, asi patnáct až deset kol před cílem, neměli stejnou rychlost jako Fernando, takže mě byl schopný předjet. V nájezdu do první zatáčky posledního kola jsem ho předjel já, ale pak jsem minul apex a on mě na výjezdu mohl předjet zpět.“ Povzbudivé výkony předváděl v Austinu i Esteban Gutiérrez, jenž si v sobotním souboji s časem dojel pro desáté místo na roštu. O to ale vzápětí vinou penalizace přišel, a do Velké ceny USA tak odstartoval až jako dvacátý, což výrazně snížilo jeho šance na nějaký lepší výsledek. “Po startu z dvacátého místa to byl velmi, velmi těžký závod. Museli jsme na trati získat hodně pozic zpět. Podařilo se mi zajet dobré první kolo, polepšil jsem si o pár míst a pak, když na trať vyjel safety car, jsme se rozhodli zajet do boxů, abychom mě v porovnání s ostatními vozy dostali na jinou strategii. Tu situaci musíme nyní zanalyzovat a musíme zjistit, kolik jsme tím získali. Myslím si, že všechny ty problémy pramení v té desetimístné penalizaci, která to ke konci všechno zkomplikovala,“ nechal se slyšet v cíli čtrnáctý Gutiérrez.   

Williams

Všechnu pozornost Williamsu a vlastně i celého paddocku F1 na sebe svým dnešním výkonem upoutal finský blesk Valtteri Bottas, jenž završil povedený víkend v Austinu ziskem prvních bodů v královně motorsportu. Bottas projel cílem závodu na senzačním osmém místě, čímž tak významně navýšil bodové konto svého týmu. “Jsem velmi šťastný, že jsem dnes získal své první body ve formuli 1. Celý víkend byl dobrý a to počínaje nastavením vozu v trénincích až po strategii a zastávky v boxech během závodu. Dnes se nám podařilo velmi dobře zvládnout pneumatiky. Od inženýrů se mi ohledně nich dostávalo dobré zpětné vazby. Na konci jsme byli trochu pod tlakem ze strany Rosberga, já jsem na to ale mohl dále tlačit a udržet si pozici. Chtěl bych moc poděkovat každému v týmu a továrně, jelikož všichni pracovali velmi tvrdě a tento výsledek si opravdu zasloužili,“ rozplýval se Fin. Na druhé straně garáže již tak veselo rozhodně nebylo. Pastor Maldonado se během závodu dostal do kontaktu s vozem force indie, po němž se jeho šance na nějaký lepší výsledek snížily na minimum. Venezuelan nakonec skončil až šestnáctý, za což však mohl vděčit penalizovanému Vergnemu. Nebýt tohoto trestu, jeho jméno by ve výsledkových listinách svítilo ještě o jednu příčku níže. “Byl to pro mě obtížný závod, jelikož incident se Sutilem znehodnotil naši strategii. Zvládli jsme odjet čtyřicet kol na primární sadě pneumatik, což je na trati, jako je tato, potěšující. Celkově jsme měli obtížný víkend a už se těším na to, že budu mít v Brazílii lepší závod,“ poznamenal Maldonado.

Toro Rosso

Jelikož oba jezdci Toro Rosso dojeli do cíle závodu až ve druhé desítce, opouští stáj z Faenzy horkou texaskou půdu bez bodů. Lepší z dua Daniel Ricciardo – Jean-Eric Vergne byl v neděli odpoledne prvně jmenovaný. “Konec dne by obtížný, velmi obtížný,“ řekl Australan, jehož jméno svítilo ve výsledkové listině na nelichotivém jedenáctém místě. “Vypadalo to, že tam vydržíme až do (šachovnicové) vlajky a že získáme bod za desáté místo, ale v posledních pěti kolech jsem ztratil víceméně všechnu přilnavost, kterou jsem měl, a viděl jsem, jak se na mě kluci dotahují. Snažil jsem se je udržet za sebou, ale na to jsem už neměl pneumatiky. Je frustrující dostat se tak blízko, ale opravdu jsem se tam o to porval, jak nejlépe jsem jen uměl, takže dnes jsem toho více udělat nemohl,“ vylíčil Daniel Ricciardo. O jednu příčku za Australanem projel cílem dnešního klání také druhé pilot Toro Rosso Jean-Eric Vergne. “Konečný výsledek nebyl ničím speciálním, ale cítím, že to byl dobrý závod. Měli jsme v plánu strategii dvou zastávek, pak jsme se ale rozhodli jen pro jednu výměnu pneumatik. Ve druhé polovině závodu mi bylo řečeno, abych se o střední pneumatiky staral pečlivě, ale patnáct kol před cílem jsem na to musel znovu zatlačit. V posledním kole jsem se v zatáčce jedna pokusil předjet svého týmového kolegu. Nevyšlo to a my jsme vyjeli z tratě. Myslím si ale, že na rovince použil trochu KERSu, takže jsem ho nemohl předjet. Já jsem použil všechen svůj KERS na další rovince ve snaze ho vybrzdit, ale pak Gutiérrez zavadil o mé zadní kolo v zatáčce dvanáct, pokusil se mě předjet a dostali jsme se do kontaktu,“ popsal incident ze samotného závěru závodu Vergne. Podle sportovních komisařů byl viníkem této kolize právě pilot Toro Rosso, a tak se rozhodli udělit mu trest v podobě přičtení dvaceti vteřin k jeho výslednému času. Z původní dvanácté příčky se tak stala příčka šestnáctá.      

Force India

Nejhůře z týmů ze středu pole dnes dopadla Force India. Cíl závodu spatřil pouze jeden z jejích vozů, a sice ten, který pilotoval Paul di Resta. Ani Skot však příliš důvodů k radosti neměl, neboť skončil až jako patnáctý. “Povedl se mi dobrý start a v prvním stintu jsem byl v rozumné formě. Brzy ale bylo jasné, že máme problémy s rychlostí a že na tom nejsme dobře s pneumatikami. Usilovali jsme o závod jen s jednou zastávkou, ale opotřebení pneumatik bylo o trochu větší, než jsme očekávali, a pneumatiky ztratily výkon devět kol před cílem. Bylo těžké ubránit svoji pozici, takže jsem musel zajet ke druhé zastávce v boxech. Je to škoda, protože před závodem jsme byli celkem optimističtí a mysleli jsme, že nám vyšší teploty budou hrát do karet,“ posteskl si Paul di Resta. Adrian Sutil pak byl jediným pilotem, který musel z nedělní Velké ceny USA odstoupit předčasně. Stalo se tak po incidentu s Pastorem Maldonadem během úvodního kola závodu. “Vypadá to, jako by mi tento víkend došlo štěstí. Až do sobotního ráno jsem vypadal konkurenceschopně a s vozem jsem byl spokojený, pak ale všechny ty naděje zmizely s problémy, které jsme měli v kvalifikaci. V závodě jsem měl dobrý start, získal jsem několik pozic a na zadní rovince jsem jel před Maldonadem. Z nějakého důvodu zasáhl moje levé zadní kolo a já jsem okamžitě ztratil kontrolu nad vozem a narazil do bariér. Vážně nerozumím tomu, proč byl tak blízko, jelikož trať tam je velmi široká. Zůstal jsem ve své stopě, napravo a nalevo bylo hodně místa. Takže brzký konec a znepokojivý den,“ zrekapituloval Sutil.     

Další článek: Vettela série triumfů rozhodně nenudí, Webber skončil třetí

17:06 | Zandvoort by prý raději letošní závod zrušil a soustředil se na příští rok, než aby se jelo před prázdnými tribunami.
11:18 | Mistr světa z roku 1997 a současný glosátor dění ve světě motorsportu Jacques Villeneuve dnes slaví 49 let.
7. dubna | Tak ne zřejmě ale už určitě..
7. dubna | Formule 1 zřejmě prodlouží "letní přestávku", která běží nyní (uzavření továren) z 21 dnů za 35 dnů.