Stewardi nepůjdou proti FIA. Ross Brawn neočekává v Baku protesty kvůli zadním křídlům

Před námi je závod v Baku, na kterém by mohly padnout protesty proti flexibilním zadním křídlům. Ross Brawn však obavy nemá.
Foto: Getty Images / Robert Cianflone
Stewardi nepůjdou proti FIA. Ross Brawn neočekává v Baku protesty kvůli zadním křídlům | Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Zadní křídla některých týmů se při jízdě po rovince ohybývají. FIA na to reagovala technickou směrnicí, která nařizuje přísnější zátěžové testy.

Z pohledu některých týmů je však problém to, že nařízení vstoupí v platnost až 15. června – tedy mezi Baku a Paul Ricardem. FIA chce dát týmům čas na úpravu křídel. V Baku je přitom dlouhá rovinka, kde ohebné křídlo přinese výhodu.

Szafnauer odhaduje, že ohebné zadní křídlo může přinést až 0,5 s na kolo

Szafnauer odhaduje, že ohebné zadní křídlo může přinést až 0,5 s na kolo

Mercedes nevyloučil, že v Baku podá protest. Ve hře je porušení technických pravidel – článek 3.8. mimo jiné píše, že všechny součásti ovlivňující aerodynamické vlastnosti vozu „musí být pevně připevněny ke zcela odpružené části vozu“ a „zůstat vůči odpružené části vozu nepohyblivé.“

Za porušení technických pravidel je obvykle diskvalifikace. Ross Brawn však neočekává problémy. 

„Ne, nemyslím si to. Myslím, že FIA je ve svém přístupu docela konzistentní,“ řekl pro ESPN. „Divil bych se, kdyby stewardi postupovali proti názoru FIA.“

Dusno v Baku? Wolff hrozí Red Bullu protestem i soudem

Dusno v Baku? Wolff hrozí Red Bullu protestem i soudem

Brawn, který před nástupem do F1 pracoval pro Benetton, Ferrari, Hondu a Mercedes, uvedl, že FIA již v minulosti čelila podobným výzvám.

„Myslím, že se pravděpodobně jedná o 27. verzi flexibilního zadního křídla v historii formule 1. Za 40 let závodů jsem si tím prošel mnohokrát.“

„Vzpomínám si, jak (tehdejší technický ředitel Williamsu, pozn. redakce) Patrick Head skákal na naše přední křídlo v parc fermé, protože se domníval, že není dostatečně tuhé.“

„Chtěl Charliemu (Whitingovi, pozn. redakce) předvést, že není dostatečně tuhé, a tak si na něj skutečně stoupl a poskakoval nahoru a dolů, aby demonstroval, jak je pružné.“

„Existuje sada testů FIA a to je jediný způsob, jak jsme byli schopni určit hranice toho, co můžete udělat. Pokud testy projdete a některým konkurenčním týmům se to nelíbí, FIA se na to může podívat, říct, že je to dobrý postřeh a testy zpřísnit nebo udělat jiné testy. Je to tak pořád dokola.“

„Upřímně řečeno, nevěřím, že existuje nějaký důvod, proč jít jinou cestou řešení problému, protože nevím, jak to vyčíslit.“

„Jeden člověk si myslí, že je to příliš pružné, další má názor, že je to v pořádku. Proto máme testy.“

Marko si nemyslí, že Mercedes podá v Baku protest

Marko si nemyslí, že Mercedes podá v Baku protest

Další článek: Nejdelší pit stop skončil. Mercedes sundal kolo z Bottasova vozu [video]

20:46 | Po Ericssonovi uspěl v Detroitu McLaren. Pato O'Ward vyhrál po startu z 16. místa.
11:27 | Osmihodinovka v Portimau odstartuje v neděli ve 12:00. Přímý přenos vysílá Eurosport 2 od 15:00 do 18:30, závěr závodu poté nabídne Eurosport 1 od 18:30 do 20:30. Komentují Jiří Šlégl a Martin Straka...
23:36 | Marcus Ericsson vyhrál závod IndyCar v Detroitu. Pomohla mu nehoda Grosjeana. Pro Ericssona je to první vítězství od roku 2013 (GP2).
12. června | Jedna z nejhorších věcí, které se mohou v motorsportu stát... zaseknutý plynový pedál. Felix Rosenquist je při vědomí a snad ok. odkaz

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00