Stewardi nepůjdou proti FIA. Ross Brawn neočekává v Baku protesty kvůli zadním křídlům

Před námi je závod v Baku, na kterém by mohly padnout protesty proti flexibilním zadním křídlům. Ross Brawn však obavy nemá.
Foto: Getty Images / Robert Cianflone
Stewardi nepůjdou proti FIA. Ross Brawn neočekává v Baku protesty kvůli zadním křídlům | Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Zadní křídla některých týmů se při jízdě po rovince ohybývají. FIA na to reagovala technickou směrnicí, která nařizuje přísnější zátěžové testy.

Z pohledu některých týmů je však problém to, že nařízení vstoupí v platnost až 15. června – tedy mezi Baku a Paul Ricardem. FIA chce dát týmům čas na úpravu křídel. V Baku je přitom dlouhá rovinka, kde ohebné křídlo přinese výhodu.

Szafnauer odhaduje, že ohebné zadní křídlo může přinést až 0,5 s na kolo

Szafnauer odhaduje, že ohebné zadní křídlo může přinést až 0,5 s na kolo

Mercedes nevyloučil, že v Baku podá protest. Ve hře je porušení technických pravidel – článek 3.8. mimo jiné píše, že všechny součásti ovlivňující aerodynamické vlastnosti vozu „musí být pevně připevněny ke zcela odpružené části vozu“ a „zůstat vůči odpružené části vozu nepohyblivé.“

Za porušení technických pravidel je obvykle diskvalifikace. Ross Brawn však neočekává problémy. 

„Ne, nemyslím si to. Myslím, že FIA je ve svém přístupu docela konzistentní,“ řekl pro ESPN. „Divil bych se, kdyby stewardi postupovali proti názoru FIA.“

Dusno v Baku? Wolff hrozí Red Bullu protestem i soudem

Dusno v Baku? Wolff hrozí Red Bullu protestem i soudem

Brawn, který před nástupem do F1 pracoval pro Benetton, Ferrari, Hondu a Mercedes, uvedl, že FIA již v minulosti čelila podobným výzvám.

„Myslím, že se pravděpodobně jedná o 27. verzi flexibilního zadního křídla v historii formule 1. Za 40 let závodů jsem si tím prošel mnohokrát.“

„Vzpomínám si, jak (tehdejší technický ředitel Williamsu, pozn. redakce) Patrick Head skákal na naše přední křídlo v parc fermé, protože se domníval, že není dostatečně tuhé.“

„Chtěl Charliemu (Whitingovi, pozn. redakce) předvést, že není dostatečně tuhé, a tak si na něj skutečně stoupl a poskakoval nahoru a dolů, aby demonstroval, jak je pružné.“

„Existuje sada testů FIA a to je jediný způsob, jak jsme byli schopni určit hranice toho, co můžete udělat. Pokud testy projdete a některým konkurenčním týmům se to nelíbí, FIA se na to může podívat, říct, že je to dobrý postřeh a testy zpřísnit nebo udělat jiné testy. Je to tak pořád dokola.“

„Upřímně řečeno, nevěřím, že existuje nějaký důvod, proč jít jinou cestou řešení problému, protože nevím, jak to vyčíslit.“

„Jeden člověk si myslí, že je to příliš pružné, další má názor, že je to v pořádku. Proto máme testy.“

Marko si nemyslí, že Mercedes podá v Baku protest

Marko si nemyslí, že Mercedes podá v Baku protest

Další článek: Nejdelší pit stop skončil. Mercedes sundal kolo z Bottasova vozu [video]

18:07 | Podle dřívějších spekulací ohledně kalendáře 2022 bychom v příštím roce už Imolu v kalendáři vidět neměli. Nicméně starosta tvrdí, že brzy potvrdí smlouvu do roku 2025. Podle italského formulapassion by se mělo jet v termínu GP Francie (že by konec Paul Ricardu?).
17:34 | W Series mění plány. Místo finále v Mexiku budou dva závody v Austinu.
15:03 | První závod v Miami se pojede 8. května 2021. Potvrdili to organizátoři.
22. září | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00