Stefan Johansson: F1 musí být zase jednoduchá, ani jezdci jí nerozumí

Složitost nastavení vozu dostupného přes volant Švéd označil za "inženýrské porno".
Stefan Johansson: F1 musí být zase jednoduchá, ani jezdci jí nerozumí

Bývalý pilot formule 1 Stefan Johansson je dalším, který se opřel do pravidel omezujících rádiovou komunikaci. Kritizuje však nejen je, ale také obecnou složitost současné F1.

V posledních velkých cenách došlo k několika kontroverzním situacím, například když v Rakousku havaroval Sergio Pérez poté, co ho tým nesměl informovat o problému s brzdami. O týden později Nico Rosberg s pomocí týmu rychle napravil problém s převodovkou, nakonec však byl stejně penalizován za další komunikaci.

„F1 staví tahle monstrózně složitá auta a pak s nimi zajde příliš daleko, než si uvědomí, že to, co stvořila, způsobuje problémy,“ vložil se do situace bývalý pilot McLarenu a Ferrari.

„To množství komplexních nastavení a technických úprav na volantech současných vozů nikdy nemělo být dovoleno. Při téhle složitosti museli inženýři závodníkům na každé rovince říkat, jaké nastavení zvolit pro další zatáčku, což je směšné, samozřejmě.

Proto tedy zakážou jakoukoliv komunikaci, což v podstatě znamená, že teď jezdci nesmíte říct ani to, že má auto technickou závadu.

V případě Péreze v Rakousku bylo nehorázné, že mu kvůli tomuhle zákazu nesměli říct, že mu brzy selžou brzdy. Představte si, že by se to stalo v Monaku na výjezdu z tunelu. To nemá logiku.“

 

„Když jsou auta tak složitá, že musíte jezdcům říkat, jak je řídit, je načase vrátit se k základům, rychle!“

 

Johansson však nekritizuje pouze nesmyslné omezení rádiové komunikace, už samotná složitá formule 1 podle něj není správná.

„Když designérům umožníte udělat auta tak složitá, že pak závodníkům musíte během závodu říkat, jak je řídit, je potřeba zastavit a vrátit se k základům, rychle!

To, co máme teď, je to, o čem mluvím pořád dokola, inženýrské porno. Nic jiného to není. Jezdci tomu nerozumí ani z poloviny, tak jak může veřejnost?

Já jsem největší fanoušek na světě. Miluji závodění a miluji F1. Je to moje vášeň a sleduji každý závod živě a jsem zkrátka zklamaný kvůli tomu, jak je to všechno absurdní. A jestli si tohle myslím já, dovedete si asi představit, co si myslí běžný fanoušek. Není divu.“

Foto: Getty Images / Clive Mason

Další článek: Soustřeďme se na rok 2017, vyzývá Magnussen Renault

17:30 | McLaren potvrdil, že Sainze vyřadil problém se zadními brzdami.
10:40 | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.
9:57 | Za chvíli hlavní závod F2, živě třeba na Sport 1.
27. listopadu | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10