V Monze začala očekávaná rekonstrukce. Okruhu má pomoci v tom, aby zůstal v kalendáři formule 1.
Kromě roku 1980 se Velká cena Itálie jela vždy v Monze. Chrám rychlosti hostil 73 závodů, což je více než kterýkoliv jiný. Aktuální smlouva vyprší v roce 2025.
Nad dalšími závody v Monze se dlouhodobě vznáší otazníky. Jde samozřejmě o peníze a také o rostoucí zájem celého světa pořádat závody F1.
Jestli si místní nemohou na něco stěžovat, tak je to nezájem. Vloni přivítal okruh 304 134 diváků a z toho 57 % přijelo se zahraničí. Monza je oblíbenou destinací českých fanoušků, ale na tribunách dominovali fanoušci z Nizozemska a možná trochu překvapivě také z Velké Británie.
Odhaduje se, že ekonomický dopad závodu dosahuje 437 milionů euro, přičemž 143 milionů je okamžitý dopad.
Začala rekonstrukce
V kalendáři dnes máme dva závody v Itálii. Prezident ACI (Automobile Club d'Italia) Angelo Sticchi Damiani se ale domnívá, že udržet oba by byl „šílený úspěch“.
F1 potvrzuje, že s okruhy jedná. „Skutečně jednáme s Monzou a Imolou o možném prodloužení smlouvy,“ řekl Stefano Domenicali v prosinci pro Rai.
„Jsem v kontaktu s federací motorsportu v Itálii, ale práce v Monze měly začít po grand prix a v prosinci ještě nezačaly. Nyní by měly začít v blízké budoucnosti.“
Je to trochu paradoxní, že v čele F1 je nyní zrovna Stefano Domenicali, který má italské závodní okruhy v krvi. Narodil se v Imole, dělal sportovního šéfa v Mugellu. Domenicali v prosinci přiznal, že na Monzu vyvíjí „zdravý tlak“.
Zmíněná rekonstrukce, na kterou Domenicali tlačil, měla začít v září. Ve skutečnosti ale začala teprve dnes. „Ceremoniálu“ vedle stavebních strojů se zúčastnil i ministr Matteo Salvini.
Rekonstrukce v hodnotě 21 milionů euro má trvat 140 dnů. Součástí bude přestavba komunikace z Vedeny. Hlavní změny ale proběhnou na samotném okruhu.
Práce zahrnují kompletní obnovu povrchu trati, výstavbu nového podjezdu (plus rozšíření tří stávajících), vylepšené zázemí boxů a také řadu úprav tribun.
„Naším hlavním cílem je vrátit autodromu rychlost,“ řekl Damiani, kterého cituje Motorsport.com.
„Už si nemůžeme dovolit mít problémy s přílivem fanoušků a musíme těm, kteří na okruh přijíždějí, nabídnout větší komfort. Stanovili jsme si tři cíle, abychom co nejlépe vyhověli požadavkům, které nám byly předloženy. Prvním z nich jsou podchody.“
„Druhý cíl se týká tribun. Stále máme několik provizorních konstrukcí, takže postavíme pevnější stavby, které poskytnou veškerý komfort v souladu s tím, co divák dnes očekává. Každá tribuna bude tvořit ostrov se všemi potřebnými službami uvnitř, aby se diváci nemuseli přesouvat.“
„V neposlední řadě bude nad budovou boxů vybudován trvalý typ zastřešení. Nosné sloupy budou zesíleny, protože stavba poroste do výšky.“
Vylepšení budovy boxů má význam zejména pro F1, protože součástí je také zlepšení komfortu Paddock Clubu.