Start v roce 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Start v roce 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Více než těsný souboj mezi Gaslym a Alonsem, 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Více než těsný souboj mezi Gaslym a Alonsem, 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Sebastian Vettel se na startu GP Itálie 2018 roztočil.  Foto: Getty Images / Charles Coates

Sebastian Vettel se na startu GP Itálie 2018 roztočil.  Foto: Getty Images / Charles Coates

Tifosi se loučilo s Alonsem Foto: Getty Images / Dan Istitene

Tifosi se loučilo s Alonsem Foto: Getty Images / Dan Istitene

Kvalifikaci v roce 2018 vyhrál Räikkönena, ale z vítězství se nakonec radoval Hamilton. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Kvalifikaci v roce 2018 vyhrál Räikkönena, ale z vítězství se nakonec radoval Hamilton. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Stupně vítězů v roce 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Stupně vítězů v roce 2018 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Start závodu v roce 2019. Foto: Getty Images / Dan Istitene

Start závodu v roce 2019. Foto: Getty Images / Dan Istitene

Max Verstappen se musel v první zatáčce vyhýbat Pérezovi a s poškozeným předním křídlem zamířil do boxů.   Foto: Getty Images / Dan Istitene

Max Verstappen se musel v první zatáčce vyhýbat Pérezovi a s poškozeným předním křídlem zamířil do boxů.
  Foto: Getty Images / Dan Istitene

V šestém kole se Sebastian Vettel roztočil v Ascari. Okamžitě se pokoušel vrátit do závodí stopy, ale přes jeho přední křídlo přejel Lance Stroll. Foto: Getty Images / Charles Coates

V šestém kole se Sebastian Vettel roztočil v Ascari. Okamžitě se pokoušel vrátit do závodí stopy, ale přes jeho přední křídlo přejel Lance Stroll. Foto: Getty Images / Charles Coates

V roce 2019 vyhrál závod Leclerc, který odolal útokům Hamiltona a později i Bottase. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2019 vyhrál závod Leclerc, který odolal útokům Hamiltona a později i Bottase. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2019 šlo o první vítězství pro Ferrari v Monze od roku 2012. Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2019 šlo o první vítězství pro Ferrari v Monze od roku 2012. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pro Leclerca to bylo druhé vítězství ve F1 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Pro Leclerca to bylo druhé vítězství ve F1 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Oslavy Leclercova vítězství v roce 2019 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Oslavy Leclercova vítězství v roce 2019 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Start závodu v roce 2020 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Start závodu v roce 2020 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Grand Prix Itálie 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Grand Prix Itálie 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Leclerc v roce 2020 boural v Parabolice a postaral se o červené vlajky Foto: Getty Images / Peter Fox

Leclerc v roce 2020 boural v Parabolice a postaral se o červené vlajky Foto: Getty Images / Peter Fox

Hamilton dostal penalizaci 10 sekund stop and go za to, že vjel do boxů, když to bylo zakázáno (kvůli odklízení vozu Magnussena). Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Hamilton dostal penalizaci 10 sekund stop and go za to, že vjel do boxů, když to bylo zakázáno (kvůli odklízení vozu Magnussena). Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto: Getty Images / Peter Fox

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto: Getty Images / Peter Fox

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto: Activepictures / Jiří Křenek

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

GP Itálie 2020 vyhrál Pierre Gasly Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na stupně vítězů se dostali Sainz a Stroll. Foto: Getty Images

Na stupně vítězů se dostali Sainz a Stroll. Foto: Getty Images

Velká cena Itálie 2021 Foto: Getty Images / Lars Baron

Velká cena Itálie 2021 Foto: Getty Images / Lars Baron

Rok 2021 přinesl velké souboje s Maxem Verstappenem. A ty se neobešly bez kolizí. Fotografie je z Velké ceny Itálie. Foto: Getty Images 

Rok 2021 přinesl velké souboje s Maxem Verstappenem. A ty se neobešly bez kolizí. Fotografie je z Velké ceny Itálie. Foto: Getty Images 

GP Itálie v roce 2021 ovlivnila kolize Verstappena a Hamiltona Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

GP Itálie v roce 2021 ovlivnila kolize Verstappena a Hamiltona Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Hamiltonovi pomohla svatozář a také ochranný oblouk Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Hamiltonovi pomohla svatozář a také ochranný oblouk Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Závod vyhrál Daniel Ricciardo Foto: Getty Images / Lars Baron

Závod vyhrál Daniel Ricciardo Foto: Getty Images / Lars Baron

Daniel Ricciardo slaví vítězství v Monze Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Daniel Ricciardo slaví vítězství v Monze Foto: Activepictures / Jiří Křenek

McLaren získal double Foto: Getty Images / Peter Fox

McLaren získal double Foto: Getty Images / Peter Fox

Grand Prix Itálie 2022 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Grand Prix Itálie 2022 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Start Grand Prix Itálie 2022 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Start Grand Prix Itálie 2022 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Rok 2022 přinesl úspěšný a nečekaný debut Nycka de Vriese, který v Monze nahradil u Williamsu nemocného Alexe Albona. Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Rok 2022 přinesl úspěšný a nečekaný debut Nycka de Vriese, který v Monze nahradil u Williamsu nemocného Alexe Albona. Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V roce 2022 vyhrál v Monze Max Verstappen Foto: Getty Images / Dan Mullan

V roce 2022 vyhrál v Monze Max Verstappen Foto: Getty Images / Dan Mullan

Závod se dojel za safy carem kvůli odstavenému vozu Daniela Ricciarda. Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Závod se dojel za safy carem kvůli odstavenému vozu Daniela Ricciarda. Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Na stupně vítězů se k radosti domácích dostal také Charles Leclerc Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Na stupně vítězů se k radosti domácích dostal také Charles Leclerc Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Oslava druhého místa u Ferrari Foto: Getty Images / Mark Thompson

Oslava druhého místa u Ferrari Foto: Getty Images / Mark Thompson

Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene
Brendon Hartley končí v GP Itálie 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene
Více než těsný souboj mezi Gaslym a Alonsem, 2018 Foto: Getty Images / Dan Istitene
Sebastian Vettel se na startu GP Itálie 2018 roztočil.  Foto: Getty Images / Charles Coates
37
Fotogalerie

Stavební stroje připraveny. V Monze začala rekonstrukce, která má chrám rychlosti udržet v kalendáři

V Monze začala očekávaná rekonstrukce. Okruhu má pomoci v tom, aby zůstal v kalendáři formule 1.

Kromě roku 1980 se Velká cena Itálie jela vždy v Monze. Chrám rychlosti hostil 73 závodů, což je více než kterýkoliv jiný. Aktuální smlouva vyprší v roce 2025.

Nad dalšími závody v Monze se dlouhodobě vznáší otazníky. Jde samozřejmě o peníze a také o rostoucí zájem celého světa pořádat závody F1.

Jestli si místní nemohou na něco stěžovat, tak je to nezájem. Vloni přivítal okruh 304 134 diváků a z toho 57 % přijelo se zahraničí. Monza je oblíbenou destinací českých fanoušků, ale na tribunách dominovali fanoušci z Nizozemska a možná trochu překvapivě také z Velké Británie.

Odhaduje se, že ekonomický dopad závodu dosahuje 437 milionů euro, přičemž 143 milionů je okamžitý dopad.

Začala rekonstrukce

V kalendáři dnes máme dva závody v Itálii. Prezident ACI (Automobile Club d'Italia) Angelo Sticchi Damiani se ale domnívá, že udržet oba by byl „šílený úspěch“.

F1 potvrzuje, že s okruhy jedná. „Skutečně jednáme s Monzou a Imolou o možném prodloužení smlouvy,“ řekl Stefano Domenicali v prosinci pro Rai.

„Jsem v kontaktu s federací motorsportu v Itálii, ale práce v Monze měly začít po grand prix a v prosinci ještě nezačaly. Nyní by měly začít v blízké budoucnosti.“

Je to trochu paradoxní, že v čele F1 je nyní zrovna Stefano Domenicali, který má italské závodní okruhy v krvi. Narodil se v Imole, dělal sportovního šéfa v Mugellu. Domenicali v prosinci přiznal, že na Monzu vyvíjí „zdravý tlak“.

Zmíněná rekonstrukce, na kterou Domenicali tlačil, měla začít v září. Ve skutečnosti ale začala teprve dnes. „Ceremoniálu“ vedle stavebních strojů se zúčastnil i ministr Matteo Salvini.

Rekonstrukce v hodnotě 21 milionů euro má trvat 140 dnů. Součástí bude přestavba komunikace z Vedeny. Hlavní změny ale proběhnou na samotném okruhu.

Práce zahrnují kompletní obnovu povrchu trati, výstavbu nového podjezdu (plus rozšíření tří stávajících), vylepšené zázemí boxů a také řadu úprav tribun.

„Naším hlavním cílem je vrátit autodromu rychlost,“ řekl Damiani, kterého cituje Motorsport.com.

„Už si nemůžeme dovolit mít problémy s přílivem fanoušků a musíme těm, kteří na okruh přijíždějí, nabídnout větší komfort. Stanovili jsme si tři cíle, abychom co nejlépe vyhověli požadavkům, které nám byly předloženy. Prvním z nich jsou podchody.“

„Druhý cíl se týká tribun. Stále máme několik provizorních konstrukcí, takže postavíme pevnější stavby, které poskytnou veškerý komfort v souladu s tím, co divák dnes očekává. Každá tribuna bude tvořit ostrov se všemi potřebnými službami uvnitř, aby se diváci nemuseli přesouvat.“

„V neposlední řadě bude nad budovou boxů vybudován trvalý typ zastřešení. Nosné sloupy budou zesíleny, protože stavba poroste do výšky.“ 

Vylepšení budovy boxů má význam zejména pro F1, protože součástí je také zlepšení komfortu Paddock Clubu. 

Doporučujeme

Články odjinud