Startovní pole se rozptýlí, říká Newey, který by zrušil aerodynamické tunely

Startovní pole se rozptýlí, říká Newey, který by zrušil aerodynamické tunely

Letos náš čeká velká změna pravidel, ale nikdo pořádně neví, co přinese.

Podle Wolffa se měla pravidla nechat tak, protože soupeři Mercedes doháněli. Velké změny mohou podle něj přinést opět dominanci některého týmu. Kritici se také obávají, že „výkonnější“ aerodynamika zhorší předjíždění.

Adrian Newey už sice působí u Red Bull jen jako konzultant, ale na novém voze bude nepochybně i jeho nemalý podpis. Je velmi pravděpodobné, že ho uvidíme i na předsezónních testech.

„Téměř jistě to bude znamenat, že se startovní pole trochu více rozptýlí,“ uvedl Newey pro Sky Sports F1.

„Když dochází ke změnám pravidel, některé týmy je přečtou lépe než ostatní. Typicky jde o velké týmy, které mají větší zdroje a přečtou si je lépe. Když jsme ale měli poslední velkou změnu pravidel v roce 2009, tak tomu tak nebylo. Tehdy to byl Brawn a my, kdo je správně přečetl. Velcí – Ferrari, McLaren s nimi trochu bojovali.“

„Kdykoliv nastane změna pravidel, máte spoustu nápadů, které je potřeba usměrnit a sladit s filozofií auta. I když patříme mezi jeden z větších týmů, nemáme zdroje na to, abychom se dívali na všechny možnosti současně.“

„Jde o to, aby cesta, které věříme, byla správná a my doufáme, že máme pravdu. Vždy je šance, že cesta nebo směr, které si vybral někdo jiný, budou lepší.“

Po třech letech dominance Mercedesu a podle mnohých (včetně Neweyho) také období, kdy byla F1 spíše sérií pohonných jednotek, se nyní do hry více vrací šasi a snad také jezdec. Newey však přesto kritizuje současné hybridní motory.

„Je F1 technickou přehlídkou výrobců motorů a jejich schopností, nebo je to podívaná, která zahrnuje člověka a stroj? V závislosti na tom, kdo jste, je to jedno či druhé. Můj osobní názor je, že by to měl být souboj jezdců spojený s kreativitou inženýrů. Znamená to, že by to neměla být pouze bitva zdrojů, k čemuž na inženýrské stránce trochu dochází.“

Newey by odměnil kreativitu a ne zdroje

„Je jednoznačně možné přijít s řadou pravidel, která by více odměňovala kreativitu než počet lidí. Rozpočtový stroj je velmi obtížné zavést, ale je možné omezit zdroje – určitě na straně šasi, kde většinu táhne aerodynamika. Dalo by se více omezit zdroje na výzkum, určitě více, než tomu je. Možná úplně zrušit aerodynamické tunely, více omezit CFD. Když budete mít omezené zdroje, nebude potřeba tolika inženýrů.“

Motory? Mám kontroverzní názor

„Pokud jde o motory, mám na to svůj názor, který bude velmi kontroverzní. Jsou zde propagační texty, kterými chtějí někteří výrobci říct, že to zlepšuje jejich silniční produkty. V takovém případě by tito výrobci v budoucnu – tak do pěti let, museli být prokazatelně před svými soupeři v automobilovém sektoru. Mám podezření, že tomu tak nebude. Podle mě jsou to jen marketingové bláboly.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud