Startovní pole pod drobnohledem

Není pochyb o tom, že 61. mistrovství světa vozů F1 by nám mohlo i mělo – z nejrůznějších hledisek - nabídnout mnohem víc zajímavostí než šampionáty posledních let. Předpoklady k tomu bezesporu má.

Třeba už jen proto, že na jeho startu se má šanci sejít nejvíc týmů a konstrukcí od roku 1995. Do šampionátu se po dlouhé době navíc vrací dva z někdejších týmů (Mercedes po 55 a Lotus po 16 letech) a ve startovním poli se vůbec poprvé objeví v historii mistrovství světa Rus. Poprvé od roku 1999 se také v jednom ročníku představí čtyři světoví šampioni (tehdy Schumacher, Häkkinen, Villeneuve a Hill), dohromady vlastnící 11 titulů. Na startu MS zásluhou Michaela Schumachera přivítáme i nejstaršího pilota od australské GP 1989, v níž tehdy René Arnouxovi bylo 41 let, čtyři měsíce a jeden den.

Co nám tedy vlastně letošní startovní pole hodlá opravdu nabídnout? Zkusme si to připomenout a zrekapitulovat...

V tento moment se skládá z 24 pilotů z 12 zemí a čtyř různých kontinentů, kteří dosud v závodech mistrovství světa absolvovali 455 827 závodních kilometrů. Největší zastoupení mezi těmito jezdci, jejichž průměrný věk je 26,6 roku, má Německo (šest jezdců) a Brazílie (čtyři), přičemž z evropského kontinentu jich pochází sedmnáct. Ve startovním poli najdeme 11 pilotů, kteří vyhráli alespoň jeden ze závodů světového šampionátu (dohromady mají na svém kontě 162 výher), stejný počet držitelů pole position (dohromady 151), 14 majitelů nejrychlejšího kola některého z mistrovských závodů (dohromady 137) a 18 vlastníků mistrovských bodů, kteří jich pak dohromady získali 4 441,5.

A zatímco takový Rubens Barrichello má na svém kontě prozatím nejvíc absolvovaných závodů (285), stejně jako nejvíc v závodech odjetých kilometrů (70 065), má pro změnu Michael Schumacher v kapse zatím nejvíc výher (91), pole position (68) i bodů (1 369). Naopak kvintet pilotů patří mezi absolutní nováčky: Brazilci Lucas di Grassi (25) a Bruno Senna Lalli (26), Němec Nico Hülkenberg (23), ve španělské Valencii žijící Rus Vitalij Petrov (25) a o rok starší Ind Karun Chandhok, nad nímž drží ruku i Bernie Ecclestone.

Není ale vyloučené, že bychom se mohli v závodech za jistých okolností dočkat i některého z dalších jmen, jež týmy oznámily jako své třetí jezdce. Těch je zatím 11 a nejzkušenějšími z nich jsou samozřejmě 32letý Němec Nick Heidfeld (Mercedes) a 37letý Ital Giancarlo Fisichella (Ferrari): ten první už v F1 odjel 167 závodů (osmkrát druhý, jedno pole position, dvě nejrychlejší kola a 219 bodů) a ten druhý má na svém kontě 229 odjetých závodů, tři výhry, čtyři pole position, dvě nejrychlejší kola, 19 pódií a 275 bodů. Z ostatních „trojek“ je nejstarším někdejší německý šampion F3 – 28letý Brit Gary Paffett (McLaren), trávící poslední léta v DTM. V této sérii byl loni třetí a předloni druhý i třetí pilot Force India – 23letý Skot Paul di Resta, bratranec posledního šampiona IndyCar Daria Franchittiho.

V Nizozemsku žijícího 27letého Číňana Ho-Pin Tunga (Renault) jsme vídali v GP2, Australan Daniel Ricciardo (Red Bull a Toro Rosso) loni vyhrál britskou F3, zatímco jeho novozélandský kolega v těchto týmech - Brendon Hartley (oba 20) - byl ve Faenze testmanem už loni. Třetí muž týmu Williams – velmi nadějný Fin Valtteri Bottas (20) - loni skončil třetí v Eurosérii F3, Malajsijec Fairuz Fauzy (27) pro změnu druhý ve formuli Renault V6. A tým Virgin má třetí piloty dva: 24letého Španěla Andyho Souceka (loni vyhrál šampionát formule 2) a dalšího z pilotů GP2: Brazilce Luize Razia (20), jezdícího před čtyřmi lety F3000 v týmu Charouz Racing Systém...

Doporučujeme

Články odjinud