Není pochyb o tom, že 61. mistrovství světa vozů F1 by nám mohlo i mělo – z nejrůznějších hledisek - nabídnout mnohem víc zajímavostí než šampionáty posledních let. Předpoklady k tomu bezesporu má.
Třeba už jen proto, že na jeho startu
se má šanci sejít nejvíc týmů a konstrukcí od roku 1995. Do šampionátu se po
dlouhé době navíc vrací dva z někdejších týmů (Mercedes po 55 a Lotus po 16
letech) a ve startovním poli se vůbec poprvé objeví v historii mistrovství
světa Rus. Poprvé od roku 1999 se také v jednom ročníku představí čtyři světoví
šampioni (tehdy Schumacher, Häkkinen, Villeneuve a Hill), dohromady vlastnící 11 titulů.
Na startu MS zásluhou Michaela Schumachera přivítáme i nejstaršího pilota od
australské GP 1989, v níž tehdy René Arnouxovi bylo 41 let, čtyři měsíce a
jeden den.
Co nám tedy vlastně letošní startovní
pole hodlá opravdu nabídnout? Zkusme si to připomenout a zrekapitulovat...
V tento moment se skládá z 24 pilotů z
12 zemí a čtyř různých kontinentů, kteří dosud v závodech mistrovství světa
absolvovali 455 827 závodních kilometrů. Největší zastoupení mezi těmito
jezdci, jejichž průměrný věk je 26,6 roku, má Německo (šest jezdců) a Brazílie
(čtyři), přičemž z evropského kontinentu jich pochází sedmnáct. Ve startovním
poli najdeme 11 pilotů, kteří vyhráli alespoň jeden ze závodů světového
šampionátu (dohromady mají na svém kontě 162 výher), stejný počet držitelů pole
position (dohromady 151), 14 majitelů nejrychlejšího kola některého z
mistrovských závodů (dohromady 137) a 18 vlastníků mistrovských bodů, kteří
jich pak dohromady získali 4 441,5.
A zatímco takový Rubens Barrichello má na
svém kontě prozatím nejvíc absolvovaných závodů (285), stejně jako nejvíc v
závodech odjetých kilometrů (70 065), má pro změnu Michael Schumacher v kapse
zatím nejvíc výher (91), pole position (68) i bodů (1 369). Naopak kvintet
pilotů patří mezi absolutní nováčky: Brazilci Lucas di Grassi (25) a Bruno
Senna Lalli (26), Němec Nico Hülkenberg (23), ve španělské Valencii žijící Rus
Vitalij Petrov (25) a o rok starší Ind Karun Chandhok, nad nímž drží ruku i
Bernie Ecclestone.
Není ale vyloučené, že
bychom se mohli v závodech za jistých okolností dočkat i některého z dalších
jmen, jež týmy oznámily jako své třetí jezdce. Těch je zatím 11 a nejzkušenějšími
z nich jsou samozřejmě 32letý Němec Nick Heidfeld (Mercedes) a 37letý Ital
Giancarlo Fisichella (Ferrari): ten první už v F1 odjel 167 závodů (osmkrát
druhý, jedno pole position, dvě nejrychlejší kola a 219 bodů) a ten druhý má na
svém kontě 229 odjetých závodů, tři výhry, čtyři pole position, dvě
nejrychlejší kola, 19 pódií a 275 bodů. Z ostatních „trojek“ je nejstarším
někdejší německý šampion F3 – 28letý Brit Gary Paffett (McLaren), trávící
poslední léta v DTM. V této sérii byl loni třetí a předloni druhý i třetí pilot
Force India – 23letý Skot Paul di Resta, bratranec posledního šampiona IndyCar
Daria Franchittiho.
V Nizozemsku žijícího 27letého Číňana Ho-Pin Tunga
(Renault) jsme vídali v GP2, Australan Daniel Ricciardo (Red Bull a Toro Rosso)
loni vyhrál britskou F3, zatímco jeho novozélandský kolega v těchto týmech -
Brendon Hartley (oba 20) - byl ve Faenze testmanem už loni. Třetí muž týmu
Williams – velmi nadějný Fin Valtteri Bottas (20) - loni skončil třetí v
Eurosérii F3, Malajsijec Fairuz Fauzy (27) pro změnu druhý ve formuli Renault
V6. A tým Virgin má třetí piloty dva: 24letého Španěla Andyho Souceka (loni
vyhrál šampionát formule 2) a dalšího z pilotů GP2: Brazilce Luize Razia (20),
jezdícího před čtyřmi lety F3000 v týmu Charouz Racing Systém...