Pole position pro Velkou cenu Mexika 2024 získal Carlos Sainz. Max Verstappen ale startuje dost možná z výhodnější pozice.
Hlavním cílem sobotní kvalifikace je získat pole position. Startovat z prvního místa znamená výhodu. Její hodnota je ale na každé trati jiná. V Monaku je obrovská, protože to první zatáčky je to jen 114 metrů a na trati se nedá prakticky předjíždět.
Na některých okruzích ale může být pole position paradoxně méně výhodná. Jezdec startující z pole position to sice má do první zatáčky nejblíže, ale je také prvním, kdo rozráží vzduch. Jezdci za ním mohou využívat vzduchových pytlů.
V Mexiku je to do první zatáčky 890 metrů, což je mimochodem o dost více, než je délka Václavského náměstí, které má 750 metrů.
V Mexiku se jezdilo už dříve, ale okruh se proměnil. Pokud se podíváme na statistiky od roku 2015, tak zde jen 3krát vyhrál jezdec z pole position. Dvakrát vyhrál jezdec po startu ze druhého místa a 3krát ze třetího. Z pole position vyhrál tedy jezdec jen v 37,5 % případů.
Ale to není úplně férová statistika pro situaci v první zatáčce. Jak to dopadá tam? Je to 50 na 50. Ve čtyřech případech jezdec startující z pole position udržel po prvním kole vedení, čtyřikrát se na první místo dostal někdo jiný – ve všech případech šlo o Maxe Verstappena. Ve dvou případech startoval Verstappen z druhého místa (jako dnes) a ve dvou ze třetího místa.
Letos ale Verstappen nemá dominantní vůz.
Tabulka:
- Po 1. kole: kdo vedl po prvním kole
- Startovní pozice: ze které pozice startoval jezdec, který vedl po 1. kole
Rok |
Pole position |
Po 1. kole |
Startovní pozice |
Vítěz |
2015 |
Rosberg |
Rosberg |
1 |
Rosberg |
2016 |
Hamilton |
Hamilton |
1 |
Hamilton |
2017 |
Vettel |
Verstappen |
2 |
Verstappen |
2018 |
Ricciardo |
Verstappen |
2 |
Verstappen |
2019 |
Leclerc |
Leclerc |
1 |
Hamilton |
2021 |
Bottas |
Verstappen |
3 |
Verstappen |
2022 |
Verstappen |
Verstappen |
1 |
Verstappen |
2023 |
Leclerc |
Verstappen |
3 |
Verstappen |