Start, jaký formule 1 potřebovala

Start, jaký formule 1 potřebovala

Skvělý závod, 94 minut napínavé akce v celém poli. Byli jsme svědky kvalitních výkonů, ostatně na startu stálo šest mistrů světa.

Pro mě bylo nejzajímavějším momentem předjetí Nika Rosberga Sebastianem Vettelem vnějškem deváté zatáčky. Úžasná ale také byla rychlost a konzistence Jensona Buttona a Lewise Hamiltona, zarputilost Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena a styl Michaela Schumachera.

Pořád úplně nerozumím tomu, jak Mark Webber dokázal bez újmy projet první zatáčkou. Posléze ale z auta dostal, co mohl. Využil svých pneumatik a výjezdu safety caru a dojel na velmi slušném čtvrtém místě.

Nikdo se ovšem nedokázal vyrovnat tempu Jensona Buttona. Star neměl úplně dokonalý, po závodě pro Sky Sports F1 řekl, že příliš brzy zařadil druhý rychlostní stupeň. Bylo to ale lepší než Lewisovo třísetmetrové protáčení kol. Byl to klíčový moment, neboť Jensonovi umožnil poodjet. Také si jako první mohl vybrat, kdy zajede do boxů. A vyšlo to i v hustém provozu. Restart za safety carem zvládl na výbornou a zajistil si tak své třetí australské vítězství ve čtyřech letech. Nejrychlejší kolo už bylo pouze třešničkou na dortu.

V pěti z šesti předešlých sezon se vítěz úvodního závodu stal také mistrem světa...

Naštěstí byl Red Bull v neděli o hodně silnější než v kvalifikaci, čímž se mu závod podařilo pořádně okořenit. Fernandovi Alonsovi se nějakým způsobem podařilo ukočírovat vzpouzejícího se koníka a dojet na uspokojivém pátém místě. Ferrari bylo pod velkým tlakem, Felipemu Massovi se těžce ovladatelný vůz prostě nedostal pod kůži.

Albert Park je pouze dočasným okruhem situovaným v městském parku, a tak zde není mnoho únikových cest, kudy by se daly rychle odstraňovat havarované vozy.  Bouračky končí většinou tak, že na asfaltu zůstanou úlomky monopostů. Ačkoliv jsme ale v první zatáčce i později viděli mnoho ťukanců, safety car vyjel až kvůli porouchanému caterhamu, který zůstal stát na cílové rovince. 

Je ovšem pravdou, že nešťastný kontakt Pastora Maldonada se zdí v sedmé zatáčce by zpomalovací vůz na trať poslal znovu, nebýt to v posledním kole. Kromě brilantních výkonů jsme byli svědky i spousty smůly. A teď nemluvíme pouze o Maldonadově vypadnutí ze šestého místa, kdy stahoval Fernanda Alonsa. Snažil se o výsledek, který by potvrdil Williamsův návrat do formy.

Také jiní mluví o víkendu s hořkosladkou příchutí. Například takový Lotus. Grosjean startoval ze třetí pozice, po zhasnutí červených světel se ale propadl na šesté místo a při ambiciózním předjetí Maldonadem si zlomil zavěšení. Více místa pilotovi Williamsu ovšem už nemohl dát. Kimi Räikkönen startoval ze sedmnáctého místa a odvedl dobrou práci, předvedl pohledné závodění a zajížděl respekt vyvolávající časy. 

Kromě Williamsu s pneumatikami Pirelli dobře pracují také u Sauberu, Toro Rosso a Force Indie. Sergio Pérez opět v Albert Parku vsadil na jednu zastávku v boxech a připisoval si dobré časy. Na konci každého stintu byly jeho pneumatiky ve zbědovaném stavu. Vyhnutí se Maldonadově poškozenému vozu a kontakt s Rosbergem zapříčinily, že po startu z 22. pozice dojel osmý. 

Patrně největší zklamání zažili u Mercedesu. Po celý víkend vykazoval podivuhodnou ryhlost. V maximálních rychlostech na rovinkách byl na špici. Až to soupeře popuzovalo k tomu, že naznačovali použití nelegálních systémů, které podporují DRS. Mezinárodní automobilová federace ovšem s vozy Mercedesu byla spokojena. Co to ale bylo platné, když Schumacher ztratil rychlostní stupně a Rosberg v bojích na samotném konci závodu utrpěl defekt. Ještě více vrásek na čele jim ale zřejmě vytvořil fakt, že pneumatiky na jejich vozech se velmi rychle opotřebovávaly. Pokud se jim nepodaří tento problém vyřešit, bude se jednat o velký handicap.

Doufejme, že také Malajsie, která se jede již o tomto víkendu, bude stejně akční.

Doporučujeme

Články odjinud