Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

Foto: Prima Italia / JIří Křenek 

 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 
 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 
 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 
 Foto: Prima Italia / JIří Křenek 
7
Fotogalerie

S ranním rozbřeskem jezdcům svitne naděje. Zažijte magické Le Mans na vlastní oči

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je nejslavnější vytrvalostní podnik světa, který předloni oslavil sté narozeniny. Zažít na vlastní oči úchvatnou vytrvalostní bitvu na unikátním okruhu La Sarthe, který v sobě kombinuje permanentní závodní trať s běžnými komunikacemi, patří k největším zážitkům fanouška motorsportu. Epický souboj osmi značek je i soubojem o vstupenky na červnový závod roku 2025. Díky F1sport a CK Prima Italia máte šanci prožít toto dobrodružství na vlastní kůži.

Čtyřiadvacetihodinových závodů je na světě několik a těší se velkému věhlasu. Ve Spojených státech startuje každoročně sezona už v lednu podnikem Rolex 24 at Daytona, kde hvězdy sportovních vozů, IndyCar a dalších kategorií motorsportu bojují o hodinky ikonické manufaktury. Němci pak nedají dopustit na svůj Nürburgring, kde se čtyřiadvacetihodinovka až do dnešních dnů jezdí na mýtické Nordschleife, tedy přímo v „zeleném pekle“. Belgičané se pak pyšní pořádáním největšího světového závodu pro vozy GT3, který se ve Spa poprvé jel už před sto lety. Le Mans ale vyčnívá nade všemi.

Byli to právě automobiloví nadšenci ve městě na severozápadě Francie, kteří jako první v meziválečných letech přišli s touto novou myšlenkou. Koncept se zrodil už v raných začátcích motoristického sportu.

Závod neměl prověřit jen rychlost a umění pilotů, ale i kvalitu a výdrž  závodní techniky. Tak byla v roce 1923 uspořádána historicky první čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, kterou s vozem Chenard-Walcker vyhráli francouzští hrdinové André Lagache a René Léonard.

Lesk hollywoodských hvězd

Jak už to v motorsportu chodí, přirozená soutěživost člověka a touha po rychlosti zvítězily i v Le Mans. Zatímco první vítězové ujeli za 24 hodin 128 kol, v prvním poválečném ročníku v roce 1949 už premiérové vítězství pro Ferrari získali Luigi Chinetti a Peter Mitchell-Thomson po 235 kolech. V Le Mans se stále zrychlovalo, závody byly stále těsnější a v sedmdesátých letech už zdaleka nefascinovaly jen příznivce silných motorů, ale i hollywoodský svět. Steve McQueen sice při natáčení filmu Le Mans z roku 1971 nespálil jen galony benzínu, ale i spoustu peněz s nejistým komerčním úspěchem, přesto je jeho akční snímek o závodníkovi bojujícímu proti soupeřům i samotné trati dodnes považován za legendární. McQueen proslavil nejenom Porsch 917, se kterým mimochodem 24 hodin Le Mans vyhrál i Helmut Marko, ale i značku Gulf a její typicky oranžové barvy.

Zájezd na Le Mans

Chcete navštívit závod v Le Mans? Máte jedinečnou příležitost. CK Prima Italia pořádá autobusový zájezd v termínu 12. 6. - 16. 6. 2025. V ceně zájezdu je vstupenka General Admission, za příplatek i vstupenka na tribuny T1 a T3 Chapelle.

Cena zájezdu 15 980 Kč. 

Zájezd objednáte zde: Vytrvalostní závod v Le Mans 2025 (24. hod.) - v prodeji - ONEGPTICKETS

Velkého hollywoodského návratu na okruh La Sarthe jsme se dočkali v jednadvacátém století, kdy proti Ferrari spojili síly dva současní velikáni stříbrného plátna Matt Damon a Christian Bale. Tak se velkolepého filmového zpracování („Le Mans 66“, v USA „Ford vs. Ferrari“) dočkala

rivalita mezi Ferrari a Fordem z konce šedesátých let, která se stala symbolem celé jedné éry Le Mans. Film šel do kin symbolicky v roce 2019. Tehdy pomalu končilo kolosální období vozů GTE, které po půl století divákům opět přineslo souboje italské a americké značky v největším závodě ze všech. Zároveň už se ale na obzoru rýsovala nová zlatá éra – nástup hypervozů, které nahradily dosluhující prototypy slavné třídy LMP 1.

Skvostná současnost

Tím se dostáváme do současnosti, kdy se přímo před očima fanoušků, novinářů a televizních komentátorů plní sen několika generací. 24 hodin Le Mans se jako součást kalendáře vytrvalostního mistrovství světa WEC opět stává středobodem světa motorsportu. Samotný maraton na okruhu La Sarthe je sprintem na 24 hodin. Kdo na chvíli poleví v tempu, kdo pokazí jedinou zastávku v boxech, ten Le Mans prohraje. Souboje letos už osmi světových značek a více než dvaceti fascinujících hypervozů v nejvyšší třídě budou znovu probíhat na trati, která si uchovává svůj jedinečný genius loci. Kdo bude 14. června odpoledne stát na diváckém svahu nad zatáčkou Tertre Rouge, spatří na vlastní oči, jak přes šedesát supermoderních závodních strojů vyjeden z permanentní dráhy na rovinku Hunaudieres vedoucí po běžné komunikaci s vyjetými kolejemi od kamionů a s velkými borovicovými šiškami na hrbolaté a zaprášené krajnici. Tady se stále závodí v duchu meziválečných hrdinů a až za ranního svítání může pilot chovat malou naději. Na dokončení závodu, nikoliv na vítězství. Vítěze si totiž vybírá samotné Le Mans.

Závody formule 1 sezony 2025. Originální VÁNOČNÍ DÁREK, kterým splníte sen vašim nejbližším nebo sami sobě. CK Prima Italia nabízí vstupenky a zájezdy, letecky i autobusem na všechny Grand Prix. Od Bahrajnu po Abú Zabí. Do Japonska nebo Mexika. Navštívit můžete závody za "humny",  v Maďarsku a Rakousku. Nebo zažít legendární velké ceny v Imole, Monaku, Zandvoortu nebo ostrovním Silverstone. 

Nabídku naleznete zde: VAŠE CESTA NA FORMULI 1 - ONEGPTICKETS

Předloni oslavy sta let „závodu závodů“ okořenilo velkým triumfem Ferrari, které se radovalo z vítězství v absolutní klasifikaci hned v roce návratu po padesátileté absenci a členem vítězné posádky byl i bývalý pilot F1 Antonio Giovinazzi. Letos si ale na italskou značku v Le Mans brousí zuby ostrá konkurence v čele s Porsche, které by mohlo počet celkových vítězství na La Sarthe zaokrouhlit na dvacet. Ve hře však budou i Toyota, Peugeot, Isotta Fraschini, Lamborghini, Cadillac, Alpine a BMW. K tomu připočtěme tradičně vyrovnanou bitvu prototypů LMP 2 a nabitou třídu LMGT3, kde s vozem BMW startuje i ikona motocyklových závodů Valentino Rossi. Tak proč si v polovině

června neudělat motoristické Vánoce? Prodej zájezdu do Le Mans s CK Prima Italia  začal nedávno a už zbývá je posledních pár míst. Ubytováni budete v kempu přímo na trati a pozor, i vstupenky rychle mizí.

Text: Jiří Šlégl / MAH

Doporučujeme

Články odjinud