Sprint, sprintová kvalifikace, kvalifikační sprint. V Silverstonu nás čeká premiéra letošního experimentu. Kvalifikace tentokrát o pořadí na startu závodu nerozhodne.
Proč?
Formule 1 chce v letošních třech víkendech (Silverstone, Monza, Interlagos) vyzkoušen nový formát, jeho klíčovou částí bude sprintová kvalifikace.
Formule 1 věří, že to může mít několik pozitivních dopadů:
- V pátek se pojede kvalifikace, takže to přitáhne více lidí na okruh i před televizní obrazovku už v pátek.
- Startovní rošt může být promíchaný.
- Před kvalifikací bude jen jeden trénink, což může zamíchat kartami.
- Je to nový prvek, změna, která může závodění oživit.
Pokud se novinka v letošním roce osvědčí, zůstane i v příštím roce. Nepůjde ale o nový formát pro každý víkend. Můžeme očekávat jen několik sprintových kvalifikací v sezóně.
Pokračování 2 / 10
Harmonogram
Údaje jsou v našem čase, ve Velké Británii je o hodinu méně.
Pátek
- První trénink: 15:30-16:30
- Kvalifikace: 19:00-20:00
Sobota
- Druhý trénink: 13:00-14:00
- Sprintová kvalifikace: 17:30
Neděle
Pokračování 3 / 10
Jak to funguje?
Kvalifikace proběhne jako obvykle. Potrvá hodinu a bude mít tři části. Jejím úkolem je určit pořadí pro start sprintové kvalifikace, která se pojede na 100 km, což odpovídá zhruba 30 minutám. Přesněji řečeno – bude zvolen takový počet kol, aby celková vzdálenost přesáhla 100 km. Připomeňme, že klasický závod má délku zhruba 305 km.
Sprintová kvalifikace rozhodne o konečném pořadí pro start závodu.
U závodu je jeho maximální délka (včetně přerušení) 3 hodiny. K úpravě došlo letos, do té doby to byly 4 hodiny. V případě sprintové kvalifikace uvádí pravidla maximální délku 1,5 hodiny.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 4 / 10
Co když někdo sprint nedokončí?
Jezdec odstartuje do závodu z pozice, ve které byl ve sprintové kvalifikaci klasifikován (aby byl klasifikován, musí odjet 90 % kol vítěze). Pokud jezdec nebude klasifikován, odstartuje z konce startovního pole.
Samozřejmě se může stát, že klasifikováno nebude více jezdců. V takovém případě se tito jezdci seřadí podle počtu odjetých kol.
Pokud bude mít více jezdců stejný počet kol (například vzájemně kolidují a vyřadí se), pak rozhodne konečný startovní rošt pro sprintovou kvalifikaci – teoreticky tedy lepší výsledek v normální kvalifikaci.
Pokud jezdec do sprintové kvalifikace vůbec neodstartuje, bude opět startovat do závodu z konce startovního pole – v případě většího počtu jezdců rozhodne čas z kvalifikace.
Pokračování 5 / 10
Body
Ve sprintové kvalifikaci budou brát body jen první tři jezdci. Vítěz získá 3 body, druhý v pořadí 2 body a třetí 1 bod.
Celkově tak může jezdec za víkend získat 29 bodů (3 za sprint, 25 za vítězství v závodě a 1 za nejrychlejší kolo závodu). Tým může za víkend získat maximálně 49 bodů (3+2+25+18+1).
Pokračování 6 / 10
Pneumatiky
Každý jezdec bude mít pro víkend se sprintovou kvalifikací k dispozici 12 sad, což je o jednu méně než v normálních víkendech. Konkrétně:
- 6 sad měkkých pneumatik
- 4 sady středních pneumatik
- 2 sady tvrdých pneumatik
V pátečním prvním tréninku může každý jezdec používat pouze dvě sady pneumatik. V páteční kvalifikaci bude mít jezdec k dispozici pět sad měkkých pneumatik.
Poté budou týmy po zbytek víkendu využívat tyto možnosti pneumatik:
- Jedna sada pneumatik pro sobotní trénink (volný výběr).
- Jedna sada pro sprintovou kvalifikaci (volný výběr).
- Dvě zbývající sady pneumatik pro závod s tím, že si týmy mohou vybrat, na které směsi budou startovat.
V tradiční kvalifikaci startuje první desítka do závodu na pneumatikách, na kterých v prostřední části zajela nejrychlejší čas. V tomto případě tato povinnost nebude. Sprint může jezdec zajet na jakékoliv směsi. Pro start závodu může každý jezdec také nazout libovolnou směs.
Pokračování 7 / 10
Zastávky v boxech
V běžném závodě je teoreticky povinná jedna zastávka. Jezdec totiž musí nasadit dvě různé směsi pneumatik. Ve sprintové kvalifikaci povinná zastávka nebude.
Do boxů zajedou jezdci ve sprintu zřejmě jen kvůli poškození, defektu apod. Zastávka by se mohla vyplatit snad jen jezdcům z konce pole v případě výjezdu safety caru někde v polovině závodu. I tak je ale výhodnost zastávky diskutabilní.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 8 / 10
Budou stupně vítězů?
Nikoliv. Vítěz ale v parc fermé získá menší trofej – podobně jako po kvalifikaci dostává od Pirelli zmenšeninu pneumatiky.
První tři jezdci dostanou také věnce.
Foto: Getty Images
Pokračování 9 / 10
Parc fermé
Už mnoho let máme tzv. parc fermé. Termín pochází z francouzštiny (pravidla se psala v minulosti v originále francouzsky) a znamená doslova uzavřený park.
Pravidla v rámci parc fermé zakazují výměnu hlavních komponent, aby se zabránilo tomu, že týmy budou vytvářet speciální kvalifikační vozy.
Parc fermé nyní začne už pátek s kvalifikací. Opravy vozů ale budou povoleny. Dokonce bude možné nasadit odlišnou specifikaci třeba předního křídla, ale bude muset jít o starší a již dříve nasazenou verzi.
Spolu s tím budou týmy z bezpečnostních důvodů moci vyměnit navíc: brzdové kotouče a destičky třmenů, výfukový systém motoru, olejové filtry motoru, zapalovací svíčky a filtry nasávaného vzduchu.
Pokračování 10 / 10
Kdo získá pole position?
Z hlediska historických statistik bude za držitele pole position považován ten, kdo vyhraje sprintovou kvalifikaci – respektive odstartuje do závodu z prvního místa.
Foto: Getty Images