Spory o Dohodu o omezení zdrojů můžou vnést do formule 1 problémy

V zákulisí formule 1 doutná roztržka mezi týmy kvůli Dohodě o omezení zdrojů, která vytyčila cestu k požadovaným úsporám. Středem pozornosti je Red Bull.
Spory o Dohodu o omezení zdrojů můžou vnést do formule 1 problémy

Podle BBC jsou téměř všechny stáje přesvědčené, že Red Bull Racing v roce 2010 nedodržel Dohodu o omezení zdrojů. Stáj mistrů světa to odmítla, ale pochybnosti přetrvávají. Navíc se nepodařilo pevně dohodnout parametry úspor pro letošní rok.

Dohoda o omezení zdrojů
Týmy uzavřely Dohodu o omezení zdrojů (anglická zkratka RRA) v roce 2009 a jejím prostřednictvím se chtějí dostat na úroveň nákladů z 90. let, jak požadovaly podmínky míru s FIA. Dohoda omezuje zdroje ve třech hlavních oblastech: aerodynamice, počtu zaměstnanců a externích výdajích.

V oblasti aerodynamiky byl stanoven maximální počet hodin pro aerodynamický tunel a zvlášť maximální objem dat pro CFD (počítačovou dynamiku tekutin). Tým samozřejmě může využít oba nástroje, ale čím víc použije jeden, tím méně může použít druhý.

Na principu spojených nádob fungují i omezení počtu zaměstnanců a externích výdajů. Pokud tým sníží počet zaměstnanců víc, než musí, může utratit víc za externí služby, a opačně. Maximální počet zaměstnanců byl pro rok 2010 stanoven na 350 a pro letošní rok na 280. Externí výdaje loni neměly přesáhnout 40 miliónů eur, letos 20 miliónů.

S omezeními jsou samozřejmě spojené také tresty pro případ jejich nedodržení. Ty jsou odstupňované po pěti procentech a promítají se vždy do následujícího roku. To znamená, že pokud tým poruší omezení o méně než pět procent, následující rok bude jeho limit v dané oblasti snížen o pět procent. Pokud například bude zaměstnávat o 7,5 procenta zaměstnanců nad stanovený limit, další rok jich musí mít o 10 procent pod limit. A tak dále.

Zase ten Red Bull
Zatímco v průběhu sezóny ukazovali konkurenti na Red Bull prstem a obviňovali ho z porušování technických pravidel, teď stáj z Milton Keynes obviňují z nedodržení Dohody o omezení zdrojů.

"Očekáváme, že by to ostatní týmy mohly zpochybnit (kolik Red Bull utratil)," uvedl šéf stáje Christian Horner. "Stejně jako to dělaly u předních křídel, světlé výšky a všeho ostatního v průběhu loňského roku. Ale my žádný problém nemáme. Red Bull chytře využil své rozpočty a je samozřejmě překvapující, že má někdo takové dojmy, ale je to asi nevyhnutelné, když jste vpředu a vyhráváte závody."

Budoucnost
Problémem u Dohody o omezení zdrojů může být, že neexistuje nezávislá autorita, která by případný spor rozhodla. Dohodu totiž uzavřely týmy a FIA nad ní nemá dozor či jinou pravomoc. Dokonce hrozilo, že dohoda postupně zanikne, ale nakonec se týmy ke svému vlastnímu překvapení dokázaly v Singapuru dohodnout na jejím pokračování.

Součástí změn mělo být částečné uvolnění výdajů a počtu zaměstnanců, přičemž by se ale zpřísnily kontroly a tresty za porušení omezení. Jenomže Red Bull má jisté výhrady, a tak nová verze dohody není pro letošní sezónu uzavřená.

"Myslím, že pro nedořešené záležitosti můžeme najít řešení, jen je třeba rozumné diskuze mezi týmy, protože neomezené utrácení ve formuli 1 je pro všechny týmy nepřijatelné," řekl Horner. "Takže jde o dosažení transparentního a spravedlivého systému pro všechny nezávislé a tovární týmy, aby nikdo nebyl ve výhodě nebo nevýhodě."

"Dohoda o omezení zdrojů musí být rychle vyřešena, protože v tuto chvíli je v mnoha ohledech nejasné, jakých pravidel se máme v roce 2011 držet. Takže je důležité, abychom našli řešení, a já si myslím, že ho najdeme."

Diskuze (17) Další článek: Od Vettela by bylo hloupé jít do Ferrari za Alonsem, míní Marko
26. května | Verstappen má pro závod 5 sad čerstvých hyperměkkých pneumatik. Tolik jich ale asi potřebovat nebude. odkaz
26. května | Laudy se zeptali, jak by řešil Verstappena: Vyměnil Za koho? Jeho mozek!
26. května | Ferrari si nakonec nechá nové zadní zavěšení. Ve čtvrtek po problémech v Barceloně zkoušelo zpět staré zavěšení. To… odkaz

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink Ricciardo (1:11.786)
Kvalifikace Ricciardo (1:10.810)
Neděle 27. května 2018
Závod Ricciardo