Spory o Dohodu o omezení zdrojů můžou vnést do formule 1 problémy

V zákulisí formule 1 doutná roztržka mezi týmy kvůli Dohodě o omezení zdrojů, která vytyčila cestu k požadovaným úsporám. Středem pozornosti je Red Bull.
Spory o Dohodu o omezení zdrojů můžou vnést do formule 1 problémy

Podle BBC jsou téměř všechny stáje přesvědčené, že Red Bull Racing v roce 2010 nedodržel Dohodu o omezení zdrojů. Stáj mistrů světa to odmítla, ale pochybnosti přetrvávají. Navíc se nepodařilo pevně dohodnout parametry úspor pro letošní rok.

Dohoda o omezení zdrojů
Týmy uzavřely Dohodu o omezení zdrojů (anglická zkratka RRA) v roce 2009 a jejím prostřednictvím se chtějí dostat na úroveň nákladů z 90. let, jak požadovaly podmínky míru s FIA. Dohoda omezuje zdroje ve třech hlavních oblastech: aerodynamice, počtu zaměstnanců a externích výdajích.

V oblasti aerodynamiky byl stanoven maximální počet hodin pro aerodynamický tunel a zvlášť maximální objem dat pro CFD (počítačovou dynamiku tekutin). Tým samozřejmě může využít oba nástroje, ale čím víc použije jeden, tím méně může použít druhý.

Na principu spojených nádob fungují i omezení počtu zaměstnanců a externích výdajů. Pokud tým sníží počet zaměstnanců víc, než musí, může utratit víc za externí služby, a opačně. Maximální počet zaměstnanců byl pro rok 2010 stanoven na 350 a pro letošní rok na 280. Externí výdaje loni neměly přesáhnout 40 miliónů eur, letos 20 miliónů.

S omezeními jsou samozřejmě spojené také tresty pro případ jejich nedodržení. Ty jsou odstupňované po pěti procentech a promítají se vždy do následujícího roku. To znamená, že pokud tým poruší omezení o méně než pět procent, následující rok bude jeho limit v dané oblasti snížen o pět procent. Pokud například bude zaměstnávat o 7,5 procenta zaměstnanců nad stanovený limit, další rok jich musí mít o 10 procent pod limit. A tak dále.

Zase ten Red Bull
Zatímco v průběhu sezóny ukazovali konkurenti na Red Bull prstem a obviňovali ho z porušování technických pravidel, teď stáj z Milton Keynes obviňují z nedodržení Dohody o omezení zdrojů.

"Očekáváme, že by to ostatní týmy mohly zpochybnit (kolik Red Bull utratil)," uvedl šéf stáje Christian Horner. "Stejně jako to dělaly u předních křídel, světlé výšky a všeho ostatního v průběhu loňského roku. Ale my žádný problém nemáme. Red Bull chytře využil své rozpočty a je samozřejmě překvapující, že má někdo takové dojmy, ale je to asi nevyhnutelné, když jste vpředu a vyhráváte závody."

Budoucnost
Problémem u Dohody o omezení zdrojů může být, že neexistuje nezávislá autorita, která by případný spor rozhodla. Dohodu totiž uzavřely týmy a FIA nad ní nemá dozor či jinou pravomoc. Dokonce hrozilo, že dohoda postupně zanikne, ale nakonec se týmy ke svému vlastnímu překvapení dokázaly v Singapuru dohodnout na jejím pokračování.

Součástí změn mělo být částečné uvolnění výdajů a počtu zaměstnanců, přičemž by se ale zpřísnily kontroly a tresty za porušení omezení. Jenomže Red Bull má jisté výhrady, a tak nová verze dohody není pro letošní sezónu uzavřená.

"Myslím, že pro nedořešené záležitosti můžeme najít řešení, jen je třeba rozumné diskuze mezi týmy, protože neomezené utrácení ve formuli 1 je pro všechny týmy nepřijatelné," řekl Horner. "Takže jde o dosažení transparentního a spravedlivého systému pro všechny nezávislé a tovární týmy, aby nikdo nebyl ve výhodě nebo nevýhodě."

"Dohoda o omezení zdrojů musí být rychle vyřešena, protože v tuto chvíli je v mnoha ohledech nejasné, jakých pravidel se máme v roce 2011 držet. Takže je důležité, abychom našli řešení, a já si myslím, že ho najdeme."

Diskuze (17) Další článek: Od Vettela by bylo hloupé jít do Ferrari za Alonsem, míní Marko
21:17 | Vypadá to, že Arrivabene x Binotto zatím 1:0. Binotto podle italských médií nedorazil do Austinu.
18:43 | TOP 5 jezdců v historii F1 podle Alonsa: Schumacher, Prost, Fangio, Senna a Hamilton.
15:20 | Potvrzeno... Schumacher i Ticktum se zúčastní prestižního závodu F3 v Macou... přesně za měsíc.
13:16 | Potvrzen harmonogram testů. Pojede se opět v Katalánsku a to od 18. do 21. února a od 26. února do 1. března.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10