Sportovní komisaři uznali protest Renaultu vůči Racing Pointu  | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Sportovní komisaři uznali protest Renaultu vůči Racing Pointu

Sportovní komisaři se tento týden sešli, vyslechli zástupce Mercedesu, Racing Pointu a Renaultu a dnes rozhodli, že protest francouzské stáje uznávají.

Renault podal protest celkem třikrát a to na každý vůz. Celkem se jednalo o protest vůči „pěti vozům“, protože do Grand Prix Velké Británie odstartoval jen Lance Stroll.

Všechny protesty sice byly sloučeny do jedné kauzy, ale výsledky jsou nakonec opět rozděleny.

Za Velkou cenu Štýrska dostal tým pokutu 200 tisíc euro za každý vůz a současně přišel o 7,5 bodu za každý vůz. Celkem tedy jde o ztrátu 15 bodů a pokutu 400 tisíc euro. Ztráta bodů se týká Poháru konstruktérů.

Ztráta 15 bodů za GP Štýrska je mimochodem poměrně kuriózní, protože Racing Point získal v závodě 14 bodů. 

V dalších dvou závodech (Maďarsko a Velká Británie) byl protest Renaultu rovněž uznán, ale Racing Point byl jen napomenut. 

Racing Point má možnost se odvolat. V takovém případě by FIA musela svolat odvolací soud a konečné rozhodnutí by padlo odhadem za 1 až 2 měsíce.

O co v protestu šlo

Celá kauza se týká brzdových kanálků. Od letošního roku jsou na seznamu „listed parts“, což znamená, že jde o díly, které si musí každý tým navrhnout sám. Racing Point letos okopíroval prakticky celý loňský Mercedes a při vývoji (mělo jít skutečně o vývoj) brzdových kanálků se inspiroval těmi od Mercedesu z loňského roku. Vloni je od Mercedesu legálně koupil, protože tehdy ještě nebyly na seznamu listed parts. 

Je to legální, ale...

Podle sportovních komisařů bylo v podstatě legální kopírovat brzdové kanálky Mercedesu z loňského roku. Racing Point využil výkresy (CAD) Mercedesu a brzdové kanálky si upravil pro svůj letošní vůz RP20 (i když úpravy to byly jen minimální).

Problém je, že Racing Point vloni na svém voze RP19 nepoužíval zadní brzdové kanálky Mercedesu, takže jejich okopírování pro letošní vůz nebylo legální. Podle FIA byl konstruktérem zadních brzdových kanálků Mercedes a ne Racing Point.

Přiměřený trest

Podle FIA se jedná spíše o porušení sportovních pravidel a ne technických. Proto přišel finanční a bodový trest a ne diskvalifikace. 

Racing Point podle závěrů neporušil pravidla úmyslně a během vyšetřování byl transparentní a spolupracoval. 

FIA také připustila, že pokud by Racing Point využil „reverzního inženýrství“ a kanálky okopíroval podle fotografií, dospěl by ke stejnému výsledku.

Vzhledem k tomu, že kanálky jako takové nejsou v rozporu s technickými pravidly, nemusí je tým přepracovávat. 

FIA pro další dva závody udělila jen napomenutí, protože i když byly užité brzdové kanálky porušením sportovních pravidel, trest za toto porušení byl již aplikován v GP Štýrska.

FIA je přesvědčena, že „díky využití designu Mercedesu získala společnost Racing Point konkurenční výhodu tím, že byla schopna věnovat konstrukční prostředky dalším oblastem auta.“ Uložená pokuta má tedy „za cíl penalizovat potenciální výhodu, kterou mohl Racing Point získat v procesu návrhu brzdových kanálků.“

Doplnění kontextu aneb příloha číslo 6 

Ve Sportovních pravidlech najdeme přílohu číslo 6, která byla v současném vyšetřování klíčová.

Příloha má dvě stránky, ale nás bude zajímat jen jedna tabulka. Obsahuje tzv. Listed Parts, což jsou části vozu, které si musí každý tým vyrobit sám. Teoreticky.

Racing Point by si mohl najmout jinou firmu, která je pro něj vyrobí, ale musí je vyrobit jen pro něj a nesmí se účastnit šampionátu. Dallara například vyrábí šasi pro Haas.

55aa777b-ebe6-4247-84ff-f40cad3d8057

Tabulka je paradoxně poměrně stručná a krátká. Podle platných sportovních pravidel je šampionát formule 1 soutěží konstruktérů. Aby se tým mohl nazývat konstruktérem, musí navrhnout a postavit šasi (to zahrnuje monokok, přední nárazovou strukturu a ochranné struktury při převrácení) a také celou karoserii vozu kromě některých částí. 

Na začátku roku jsme detailně popisovali změny technických pravidel v letošním roce. K zásadním změnám nedošlo. Jedna z nich nevzbudila příliš velkou pozornost, ale v současném sporu je klíčová. Tabulka výše má pět řádků, ale ještě vloni měla čtyři. Od letošní sezóny přibyly na seznam Listed Parts ještě brzdové kanálky.

Na první pohled jde o nevýznamnou komponentu, která ochlazuje brzdy. Ve skutečnosti jde ale o klíčový aerodynamický prvek, kterému týmy věnují velkou pozornost a také pomáhá řídit teploty pneumatik, což je v dnešní F1 samozřejmě rovněž mimořádně důležité. 

Mimochodem... od příštího roku už příloha 6 existovat nebude a celá problematika se přesune do technických pravidel (článek 22) a bude o dost složitější, protože typů komponent bude více. 

Kompletní znění rozhodnutí

Najdete na stránkách FIA

Doporučujeme

Články odjinud