Sportovní komisaři se sešli ve Vídni, řešili i pojem „trvalá výhoda“

Sportovní komisaři jednali o tom, jak zlepšit konzistentnost rozhodování.
Sportovní komisaři se sešli ve Vídni, řešili i pojem „trvalá výhoda“

Hlavním městem motorsportu je v těchto dnech Vídeň. Za jednáními a zasedáními FIA udělá tečku páteční galavečer, na němž převezmou trofeje vítězové všech sérií pod hlavičkou FIA a to včetně F1.

Na jednání se sešli také sportovní komisaři. Jejich předseda Garry Connelly přiznal, že hlavním bodem programu byla konzistentnost rozhodování. To je něco, na co si stěžuji jezdci i řada dalších lidí. Problém je, že na každou Grand Prix jsou delegováni jiní sportovní komisaři. Mluvilo se o tom, že by jeden ze stewardů byl přítomen na každém závodě – podobně jako ředitel závodu.

Sportovní komisaři zatím hledají inspiraci u německé asociace, kde se komisaři scházejí na videokonferencích a diskutují o rozhodnutích a situacích. „Myslíme si, že by to mohla být dobrá věc – jednou za tři nebo čtyři závody,“ uvedl Connelly.

Trvalá výhoda

Složitost pravidel a nekonzistentnost se letos řešili mnohokrát. Mimo jiné v Mexiku, kde si Hamilton a Verstappen v různých fázích závodu a na různých místech zkrátili trať. Verstappen penalizaci dostal, Hamilton nikoliv. Podle Whitinga Hamilton nezískal trvalou výhodu – ihned trochu zpomalil a navíc pak vyjel safety car. Verstappen by se ale bez zkrácení tratě neubránil atakům soupeře.

Video: Nový pohled na souboje v prvních zatáčkách GP Mexika

Video: Nový pohled na souboje v prvních zatáčkách GP Mexika

„V současné době existuje pravděpodobně jen 11 nebo 12 zatáček v celém šampionátu, kde je potenciál pro zkrácení zatáčky velmi zjevným způsobem,“ pokračuje Connelly.

„Existují řešení, která mohou být přijata, aby se tento problém vyřešil – jako řešení, které bylo přijato za první zatáčkou v Monze, kde pokud si trať zkrátíte, tak existuje přirozený trest v tom, že návrat trvá déle, než kdybyste použili okruh (projeli to normálně). Stewardům to usnadňuje situaci, protože trest je aplikován na trati.“

„Pravidla říkají, že jezdec se může vrátit na trať, pokud to udělá bezpečně a nezíská žádnou trvalou výhodu. Slovo trvalá je velmi subjektivní. Znamená to trvající 500 metrů, do dalšího kola, do dalších několika kol nebo po celý závod? Subjektivita bude odstraněna, pokud bude okruh upraven nebo navržen tak, aby byl jezdec okamžitě znevýhodněn, pokud se dostane mimo trať.“

Podle Connellyho nemají stewardi jednoduchou práci, protože pravidla dovolují subjektivní pohled. „Není to jako tenis, kde míč buď je nebo není uvnitř. Někdy je to na úsudku. Ale není to jen na posouzení jednoho člověka. Je to kolektivní rozhodnutí a snažíme se dosáhnout jednomyslného rozhodnutí a konzistence. Myslím, že jsme lepší, ale vždy se můžeme zlepšovat a budeme se snažit tak činit, jak nejlépe umíme.“ 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (4) Další článek: Button by během své kariéry rád jezdil i za Ferrari
20:45 | Ferrari věnovalo zisk pole position Marchionnemu..
11:20 | Možnost deště: FP3: 40 %, Kvalifikace: 60 %
9:59 | McLaren porušil večerku. Pracoval na voze i v období mezi 1:00 a 9:00, kdy je to zakázané. Týmy ale mají dvě výjimky za rok. Tohle byla pro McLaren letos první.
20. července | Podle Sirotkina je nové přední křídlo Williamsu krokem vpřed.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink Ricciardo (1:13.525)
2. trénink Verstappen (1:13.085)
Sobota 21. července 2018
3. trénink Leclerc (1:34.577, mokro)
Kvalifikace Vettel (1:11.212)
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10