Spontánní Sebastian Vettel si úspěchy plně zaslouží

Po čtyřech titulech ve čtyřech sezonách by si člověk nejspíše myslel, že další rekord v kapse už s Vettelem tolik nehne. Opak je pravdou.
Spontánní Sebastian Vettel si úspěchy plně zaslouží

Po Velké ceně USA na něm bylo jasně vidět, že prolomení rekordu v počtu vítězství v řadě v rámci jedné sezony pro něj skutečně hodně znamená. Ti, kteří nevěří jeho schopnostem, nebo ho prostě nemají rádi, si nejspíše budou myslet, že rádiový přenos po projetí cílem byl produktem PR. Znám ale Vettela už od doby, kdy v roce 2007 vstoupil do formule 1. Ještě blíž jsem ho poznal o rok později. Mohu říci, že ze své pozice má nefalšovanou radost. 

Vettelovi je šestadvacet. Mnoho lidí v tomto věku teprve vychází z vysoké školy a hledá si první regulérní zaměstnání. Seb není snobský synek, kterému by všechno spadlo do klína. Dosáhnout v jeho věku takové konzistence je neskutečně těžké. Vettelův týmový kolega Mark Webber je dobrý jezdec, ale nedokáže z vozu vymáčknout poslední desetinu sekundy. Takový je rozdíl mezi dobrým a skvělým jezdcem. Desetina sekundy, kterou je dotyčný schopný využít víkend co víkend. 

Když už básníme o Vettelovi, nezapomínejme také na Fernanda Alonsa, který si závod před koncem zajistil druhé místo v šampionátu. Je to obdivuhodný počin, který jen podtrhuje Alonsovy neutuchající kvality. V Austinu odjel dobrý závod a blýskl se několika chytrými manévry a souboji kolo na kolo. Nejlepší z nich proběhl na začátku posledního kola. Fernandovo ferrari mělo zničené pneumatiky. Nico Hülkenberg ho dohnal a v první zatáčce předjel. Alonso mu nechal v nájezdu místo, pak se vecpal na vnitřek a zajistil si lepší výjezd.

V předchozích sloupcích jsem v této sezoně psal, že do elitní skupinky pilotů patří čtyři jezdci - Vettel, Alonso, Lewis Hamilton a možná i Kimi Räikkönen. Je otázkou, zda Räikkönen svůj vysoký standard dokáže odvádět v každém závodě. Přesvědčíme se o tom příští rok, kdy bude týmovým kolegou Alonsa ve stáji Ferrari. Také v případě Hamiltona to občas není zcela jasné, jelikož čas od času se nechá příliš unést. V Austinu ale předvedl solidní jízdu. Na začátku závodu se při poslechu týmového rádia mohlo zdát, že to nedopadne dobře. Hamilton byl několikrát varován kvůli stavu pneumatik. Zdálo se, že je tím trochu frustrován. 

Dokázal se s tím ale poprat a pneumatiky udržet pohromadě. Zároveň za sebou nechal Alonsa i Hülkenberga a vybojoval si zasloužené čtvrté místo. Hamilton závodí se srdcem na dlani. Způsob, jakým komunikuje, se plně odvíjí od místa a situace, ve které se právě nachází. Pokud se cítí dobře nebo zajede povedené kolo, na jeho reakcích se to podepíše. Na rozdíl od ostatních pilotů se možná nedokáže oprostit od daného místa a okamžiku, ale možná ho právě to činí tak výjimečným po stránce čisté rychlosti. 

Webber byl na sebe po sobotní kvalifikaci trochu naštvaný. Věděl, že mohl Vettela porazit, nebýt výjezdu mimo v devatenácté zatáčce. Mark se blíží ke konci své kariéry, ale pořád jezdí na velmi vysoké úrovni. Pamatuji si, že když jsem končil já, jel jsem tak rychle, jak jsem mohl, ale rozhodně to nebylo tak působivé jako v případě Marka. Do chvíle, než skončíte, jedete naplno. Pak se přepnete na něco jiného. 

Start z druhé pozice Webbera uvrhl do defenzívy. Po zaseknutí v první zatáčce se před něho dostal Grosjean a Hamilton. To rozhodlo o tom, zda Webber dojede druhý za Vettelem, nebo třetí za Grosjeanem. Webber Grosjeana dohonil ve druhém stintu, ale nedokázal se před něho dostat. Mohla za to i vyspělá jízda francouzského závodníka, který prokázal, jak velké udělal pokroky od černých dnů loňské sezony. Před rokem by byl tým v podobné situaci nervózní, ale nyní má k dispozici jistý pár rukou. 

V kuloárech formule 1 nyní koluje takový vtip, ve kterém se vypráví o tom, že podepsáním Räikkönena Ferrari Lotusu sebralo špatného jezdce. Räikkönen ale i přes absenci zůstane v celkovém pořadí před Grosjeanem. Ten si svými současnými výkony vysloužil pochvalu, ale mistři světa se poznají podle toho, že umí podávat výkony po celý rok. V případě Grosjeana na toto teprve čekáme. 

Další článek: Maldonado bere zpět kritiku Williamsu. Vybouchl jsem, říká

18:07 | Podle dřívějších spekulací ohledně kalendáře 2022 bychom v příštím roce už Imolu v kalendáři vidět neměli. Nicméně starosta tvrdí, že brzy potvrdí smlouvu do roku 2025. Podle italského formulapassion by se mělo jet v termínu GP Francie (že by konec Paul Ricardu?).
17:34 | W Series mění plány. Místo finále v Mexiku budou dva závody v Austinu.
15:03 | První závod v Miami se pojede 8. května 2021. Potvrdili to organizátoři.
22. září | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00