Společným jmenovatelem je Button

Loni zažil touhle dobou svět F1 šok i rozpaky. Jeho šampionát se totiž chystal do Evropy v podobě, jakou nikdo neznal a neočekával. Díky nápadu Rosse Brawna, jménem dvojité difuzory.

Teď se na starý kontinent chystá šampionát letošní, jehož podoba s tím loňským spočívá v jediném: po úvodní čtyřdílné asijsko-pacifické kapitole, je i tentokrát na jeho čele Jenson Button. Tehdy však jeho vedení jistil překvapivě týmový kolega Barrichello, Timo Glock málem sahal po třetí příčce, první pilot z Maranella se krčil kdesi na desátém místě a pořadí šampionátu uvádělo doslova k šílenství pravověrné fanoušky týmů McLaren a Ferrari: 1/ Button 31 bodů, 2/ Barrichello 19, 3/ Vettel 18, 4/ Glock 12, 5/ Webber 9,5, 6/ Hamilton 9, 7/ Trulli 8,5, 9/ Alonso 4, 10/ Räikkönen 3 body.

Revoluce tehdy zavládla samozřejmě i mezi v té době už slušně rozhádanými týmy. Stáj z britského Brackley, jejíž vozy jezdily málem jak po kolejích, totiž neměla prakticky žádnou konkurenci, Toyota se v Poháru konstruktérů rozhlížela z nezvykle vysokých míst a stáje jako BMW, Ferrari a Renault naopak musely po mistrovských bodech málem pátrat mikroskopem. Podle toho vypadalo i pořadí v Poháru konstruktérů: 1/ Brawn GP 50 bodů, 2/ Red Bull 27,5, 3/ Toyota 26,5, 4/ McLaren 13, 5/ Renault 5, 6/ BMW 4, 7/ Toro Rosso 4, 8/ Williams 3,5, 9/ Ferrari 3 body.

Nechme hovořit čísla
Letos už je ovšem téměř všechno jinak. Ačkoliv týmy měly po GP Číny řadu logistických problémů s odstěhováním závodního materiálu do Evropy a vypukly i diskuse nad připravovanými pohonnými jednotkami blízké budoucnosti. To je logické, už vzhledem k tomu, že mezi návrhy tentokrát nechybí i přeplňované motory s dvěma turbodmychadly a dokonce plynové turbíny. Ale protože letošní technické novinky nikdo zdaleka tak vehementně nezpochybňuje jako ty loňské a MS tudíž žádná technická revoluce nehrozí, bude příjezd F1 na starý kontinent relativně poklidnou záležitostí.

Stejně poměrně nekontroverzní je i malá rekapitulace prvních 21 procent letos již 19dílného seriálu. Na to, co úvodní závody asijsko-pacifického regionu přinesly, se dívá prostřednictvím čísel. Už jen proto, že komentářů k dosavadnímu průběhu šampionátu bylo dost a než se monoposty F1 v Montmeló rozjedou, řada dalších ještě přibyde.

Mistrovství světa jezdců 2010 po čtyřech závodech

P. Jezdec I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
1. Jenson Button 60 219 71 - - 4 1 8 4,25 4 17 8,5
2. Nico Rosberg 50 219 16 - - 4 3 6 4 2 6 4,25
3. Fernando Alonso 49 217 18 - 1 4 1 13 5,5 3 19 7
4. Lewis Hamilton 49 219 - - 1 4 2 6 4,25 4 20 10,25
5. Sebastian Vettel 45 186 112 3 - 3 1 6 3,67 1 3 1,5
6. Felipe Massa 41 219 - - - 4 2 9 5,25 2 21 8,75
7. Robert Kubica 40 219 - - - 4 2 11 5,5 6 9 8
8. Mark Webber 28 219 2 1 2 4 2 9 6,75 1 6 2,75
9. Adrian Sutil 10 170 - - - 3 5 12 9,33 4 10 8,5
10. Michael Schumacher 10 172 - - - 3 6 10 8,67 7 9 7,75
11. Vitantonio Liuzzi 8 119 - - - 2 7 9 8 10 18 13,25
12. Vitalij Petrov 6 110 - - - 1 7 7 7 11 18 15
13. Rubens Barrichello 5 219 - - - 4 8 12 10,5 7 11 9,25
14. Jaime Alguersuari 2 210 - - - 4 9 13 11,5 12 18 15,25
15. Nico Hülkenberg 1 159 - - - 3 10 15 13 5 16 12,25
- Sebastien Buemi - 102 - - - 2 11 16 13,5 12 15 13,25
- Pedro de la Rosa - 93 - - - 1 12 12 12 14 17 15
- Timo Glock - 59 - - - - - - 16 21 18,75
- Lucas di Grassi - 89 - - - 1 14 14 14 22 24 22,5
- Heikki Kovalainen - 204 - - - 3 13 15 14 15 21 19
Bruno Senna - 127 - - - 2 16 16 16 23 23 23
- Jarno Trulli - 123 - - - 2 17 17 17 18 20 19,5
- Karun Čandhok - 159 - - - 3 14 17 15,33 22 24 23,5
- Kamuj Kobajaši - 19 - - - - - - 9 16 14

Legenda: I/ Body, II/ Počet odjetých kol, III/ Počet kol ve vedení, IV/ Pole Position, V/ Počet nejrychlejších kol v závodě, VI/ Počet dojezdů do cíle, VII/ Nejlepší umístění v závodě, VIII/ Nejhorší umístění v závodě, IX/ Průměrné umístění v závodě, X/ Nejlepší umístění v kvalifikaci, XI/ Nejhorší umístění v kvalifikaci, XII/ Průměrná kvalifikační pozice

Pohár konstruktérů 2010 po čtyřech závodech

P. Tým I II III IV V VI
1. McLaren 109 438 71 - 1 -
2. Ferrari 90 436 18 - 1 1
3. Red Bull 73 405 114 4 2 1
4. Mercedes GP 60 391 16 - - 1
5. Renault 46 329 - - - 2
6. Force India 18 289 - - - 3
7. Williams 6 378 - - - 1
8. Toro Rosso 2 321 - - - 3
- BMW-Sauber - 112 - - - 6
- HRT - 286 - - - 3
- Lotus - 327 - - - 4
- Virgin - 148 - - - 6

Legenda: I/ Body, II/ Počet odjetých kol, III/ Počet kol ve vedení, IV/ Pole Position, V/ Nejrychlejší kolo, VI/ Počet nedojetí z technických příčin

Možná nebude na závadu tyto dosavadní statistiky rozšířit i o „předevropský“ stav kvalifikačních duelů v jednotlivých týmech. Ty totiž bývají dost spolehlivým měřítkem výkonosti stájových pilotů, disponujících a pracujících prakticky se stejným materiálem.

McLaren: Button – Hamilton 3 : 1, Mercedes: Schumacher – Rosberg 0 : 4, Red Bull: Vettel – Webber 3 : 1, Ferrari: Massa – Alonso 1 : 3, Williams: Barrichello – Hülkenberg 3 : 1, Renault: Kubica – Petrov 4 : 0, Force India: Sutil – Liuzzi 4 : 0, Toro Rosso: Buemi – Alguersuari 3 : 1, Lotus: Trulli – Kovalainen 2 : 2, Hispania Racing Team: Chandhok – Senna 1 : 3, Sauber-BMW: de la Rosa - Kobayashi  2 : 2, Virgin: Glock – di Grassi 4 : 0.

A pro ty, kteří snad MS sledují i z pohledu poměrně zajímavého (byť díky odlišnému počtu pilotů i různým vozům nikdy oficiálně nevyhlašovaného) pořadí jednotlivých zemí, přidáváme i tzv. Pohár národů: 1/ Německo (Schumacher, Sutil, Vettel, Rosberg, Glock a Hülkenberg) 116 bodů, 2/ Velká Británie (Hamilton, Button) 109, 3/ Španělsko (Alonso, de la Rosa, Alguersuari) 51, 4/ Brazílie (Massa, Barrichello, Senna a di Grassi) 46, 5/ Polsko (Kubica) 40, 6/ Austrálie (Webber) 28, 7/ Itálie (Liuzzi, Trulli) 8, 8/ Rusko (Petrov) 6 bodů.

Doporučujeme

Články odjinud