Loni zažil touhle dobou svět F1 šok i rozpaky. Jeho šampionát se totiž chystal do Evropy v podobě, jakou nikdo neznal a neočekával. Díky nápadu Rosse Brawna, jménem dvojité difuzory.
Teď se na starý kontinent chystá šampionát letošní, jehož podoba s tím loňským spočívá v jediném: po úvodní čtyřdílné asijsko-pacifické kapitole, je i tentokrát na jeho čele Jenson Button. Tehdy však jeho vedení jistil překvapivě týmový kolega Barrichello, Timo Glock málem sahal po třetí příčce, první pilot z Maranella se krčil kdesi na desátém místě a pořadí šampionátu uvádělo doslova k šílenství pravověrné fanoušky týmů McLaren a Ferrari: 1/ Button 31 bodů, 2/ Barrichello 19, 3/ Vettel 18, 4/ Glock 12, 5/ Webber 9,5, 6/ Hamilton 9, 7/ Trulli 8,5, 9/ Alonso 4, 10/ Räikkönen 3 body.
Revoluce tehdy zavládla samozřejmě i mezi v té době už slušně rozhádanými týmy. Stáj z britského Brackley, jejíž vozy jezdily málem jak po kolejích, totiž neměla prakticky žádnou konkurenci, Toyota se v Poháru konstruktérů rozhlížela z nezvykle vysokých míst a stáje jako BMW, Ferrari a Renault naopak musely po mistrovských bodech málem pátrat mikroskopem. Podle toho vypadalo i pořadí v Poháru konstruktérů: 1/ Brawn GP 50 bodů, 2/ Red Bull 27,5, 3/ Toyota 26,5, 4/ McLaren 13, 5/ Renault 5, 6/ BMW 4, 7/ Toro Rosso 4, 8/ Williams 3,5, 9/ Ferrari 3 body.
Nechme hovořit čísla
Letos už je ovšem téměř všechno jinak. Ačkoliv týmy měly po GP Číny řadu logistických problémů s odstěhováním závodního materiálu do Evropy a vypukly i diskuse nad připravovanými pohonnými jednotkami blízké budoucnosti. To je logické, už vzhledem k tomu, že mezi návrhy tentokrát nechybí i přeplňované motory s dvěma turbodmychadly a dokonce plynové turbíny. Ale protože letošní technické novinky nikdo zdaleka tak vehementně nezpochybňuje jako ty loňské a MS tudíž žádná technická revoluce nehrozí, bude příjezd F1 na starý kontinent relativně poklidnou záležitostí.
Stejně poměrně nekontroverzní je i malá rekapitulace prvních 21 procent letos již 19dílného seriálu. Na to, co úvodní závody asijsko-pacifického regionu přinesly, se dívá prostřednictvím čísel. Už jen proto, že komentářů k dosavadnímu průběhu šampionátu bylo dost a než se monoposty F1 v Montmeló rozjedou, řada dalších ještě přibyde.
Mistrovství světa jezdců 2010 po čtyřech závodech
P. |
Jezdec |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
XII |
1. |
Jenson Button |
60 |
219 |
71 |
- |
- |
4 |
1 |
8 |
4,25 |
4 |
17 |
8,5 |
2. |
Nico Rosberg |
50 |
219 |
16 |
- |
- |
4 |
3 |
6 |
4 |
2 |
6 |
4,25 |
3. |
Fernando Alonso |
49 |
217 |
18 |
- |
1 |
4 |
1 |
13 |
5,5 |
3 |
19 |
7 |
4. |
Lewis Hamilton |
49 |
219 |
- |
- |
1 |
4 |
2 |
6 |
4,25 |
4 |
20 |
10,25 |
5. |
Sebastian Vettel |
45 |
186 |
112 |
3 |
- |
3 |
1 |
6 |
3,67 |
1 |
3 |
1,5 |
6. |
Felipe Massa |
41 |
219 |
- |
- |
- |
4 |
2 |
9 |
5,25 |
2 |
21 |
8,75 |
7. |
Robert Kubica |
40 |
219 |
- |
- |
- |
4 |
2 |
11 |
5,5 |
6 |
9 |
8 |
8. |
Mark Webber |
28 |
219 |
2 |
1 |
2 |
4 |
2 |
9 |
6,75 |
1 |
6 |
2,75 |
9. |
Adrian Sutil |
10 |
170 |
- |
- |
- |
3 |
5 |
12 |
9,33 |
4 |
10 |
8,5 |
10. |
Michael Schumacher |
10 |
172 |
- |
- |
- |
3 |
6 |
10 |
8,67 |
7 |
9 |
7,75 |
11. |
Vitantonio Liuzzi |
8 |
119 |
- |
- |
- |
2 |
7 |
9 |
8 |
10 |
18 |
13,25 |
12. |
Vitalij Petrov |
6 |
110 |
- |
- |
- |
1 |
7 |
7 |
7 |
11 |
18 |
15 |
13. |
Rubens Barrichello |
5 |
219 |
- |
- |
- |
4 |
8 |
12 |
10,5 |
7 |
11 |
9,25 |
14. |
Jaime Alguersuari |
2 |
210 |
- |
- |
- |
4 |
9 |
13 |
11,5 |
12 |
18 |
15,25 |
15. |
Nico Hülkenberg |
1 |
159 |
- |
- |
- |
3 |
10 |
15 |
13 |
5 |
16 |
12,25 |
- |
Sebastien Buemi |
- |
102 |
- |
- |
- |
2 |
11 |
16 |
13,5 |
12 |
15 |
13,25 |
- |
Pedro de la Rosa |
- |
93 |
- |
- |
- |
1 |
12 |
12 |
12 |
14 |
17 |
15 |
- |
Timo Glock |
- |
59 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
16 |
21 |
18,75 |
- |
Lucas di Grassi |
- |
89 |
- |
- |
- |
1 |
14 |
14 |
14 |
22 |
24 |
22,5 |
- |
Heikki Kovalainen |
- |
204 |
- |
- |
- |
3 |
13 |
15 |
14 |
15 |
21 |
19 |
- |
Bruno Senna |
- |
127 |
- |
- |
- |
2 |
16 |
16 |
16 |
23 |
23 |
23 |
- |
Jarno Trulli |
- |
123 |
- |
- |
- |
2 |
17 |
17 |
17 |
18 |
20 |
19,5 |
- |
Karun Čandhok |
- |
159 |
- |
- |
- |
3 |
14 |
17 |
15,33 |
22 |
24 |
23,5 |
- |
Kamuj Kobajaši |
- |
19 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
9 |
16 |
14 |
Legenda: I/ Body, II/ Počet odjetých kol, III/ Počet kol ve vedení, IV/ Pole Position, V/ Počet nejrychlejších kol v závodě, VI/ Počet dojezdů do cíle, VII/ Nejlepší umístění v závodě, VIII/ Nejhorší umístění v závodě, IX/ Průměrné umístění v závodě, X/ Nejlepší umístění v kvalifikaci, XI/ Nejhorší umístění v kvalifikaci, XII/ Průměrná kvalifikační pozice
Pohár konstruktérů 2010 po čtyřech závodech
P. |
Tým |
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
1. |
McLaren |
109 |
438 |
71 |
- |
1 |
- |
2. |
Ferrari |
90 |
436 |
18 |
- |
1 |
1 |
3. |
Red Bull |
73 |
405 |
114 |
4 |
2 |
1 |
4. |
Mercedes GP |
60 |
391 |
16 |
- |
- |
1 |
5. |
Renault |
46 |
329 |
- |
- |
- |
2 |
6. |
Force India |
18 |
289 |
- |
- |
- |
3 |
7. |
Williams |
6 |
378 |
- |
- |
- |
1 |
8. |
Toro Rosso |
2 |
321 |
- |
- |
- |
3 |
- |
BMW-Sauber |
- |
112 |
- |
- |
- |
6 |
- |
HRT |
- |
286 |
- |
- |
- |
3 |
- |
Lotus |
- |
327 |
- |
- |
- |
4 |
- |
Virgin |
- |
148 |
- |
- |
- |
6 |
Legenda: I/ Body, II/ Počet odjetých kol, III/ Počet kol ve vedení, IV/ Pole Position, V/ Nejrychlejší kolo, VI/ Počet nedojetí z technických příčin
Možná nebude na závadu tyto dosavadní statistiky rozšířit i o „předevropský“ stav kvalifikačních duelů v jednotlivých týmech. Ty totiž bývají dost spolehlivým měřítkem výkonosti stájových pilotů, disponujících a pracujících prakticky se stejným materiálem.
McLaren: Button – Hamilton 3 : 1, Mercedes: Schumacher – Rosberg 0 : 4, Red Bull: Vettel – Webber 3 : 1, Ferrari: Massa – Alonso 1 : 3, Williams: Barrichello – Hülkenberg 3 : 1, Renault: Kubica – Petrov 4 : 0, Force India: Sutil – Liuzzi 4 : 0, Toro Rosso: Buemi – Alguersuari 3 : 1, Lotus: Trulli – Kovalainen 2 : 2, Hispania Racing Team: Chandhok – Senna 1 : 3, Sauber-BMW: de la Rosa - Kobayashi 2 : 2, Virgin: Glock – di Grassi 4 : 0.
A pro ty, kteří snad MS sledují i z pohledu poměrně zajímavého (byť díky odlišnému počtu pilotů i různým vozům nikdy oficiálně nevyhlašovaného) pořadí jednotlivých zemí, přidáváme i tzv. Pohár národů: 1/ Německo (Schumacher, Sutil, Vettel, Rosberg, Glock a Hülkenberg) 116 bodů, 2/ Velká Británie (Hamilton, Button) 109, 3/ Španělsko (Alonso, de la Rosa, Alguersuari) 51, 4/ Brazílie (Massa, Barrichello, Senna a di Grassi) 46, 5/ Polsko (Kubica) 40, 6/ Austrálie (Webber) 28, 7/ Itálie (Liuzzi, Trulli) 8, 8/ Rusko (Petrov) 6 bodů.