Šestačtyřicetiletý veterán Hélio Castroneves to znovu dokázal. Brazilský pilot počtvrté v kariéře ovládl legendární podnik 500 mil Indianapolis a vstoupil tak do elitního klubu čtyřnásobných šampionů. V historických tabulkách jeho jméno nyní figuruje po boku legend A. J. Foyta, Ala Unsera staršího a Ricka Mearse.
Vrchol letošní sezony IndyCar nabídl strhující průběh až do samého závěru. I po poslední čtvrté sérii pit stopů na čele těsně bojovali Álex Palou z týmu Chipa Ganassiho, Hélio Castroneves s vozem stáje Meyer Shank Racing a McLarem Mexičana Patricia O’Warda.
K bojující trojici se navíc nebezpečně rychle přibližovala typicky žlutá formule Francouze Simona Pagenauda a bylo jasné, že jeden z jezdců ve vedoucí čtveřici si v cíli 105. ročníku Indy 500 dopřeje vítězný doušek z láhve mléka.
Boj o první místo se odehrával především v režii Paloua a Castronevese. Čtyřiadvacetiletý Španěl a o dvaadvacet let starší Castroneves si několikrát prohodili první a druhé místo. Na konci 198. kola z 200 celkových jel Palou první po hlavní rovince, brazilský veterán využil výhody větrného pytle a dostal se definitivně do čela.
Castroneves vyhrál Indy 500 celkově počtvrté a zároveň poprvé po dlouhých 12 letech. Po dojezdu do cíle nezamířil přímo na victory lane, místo toho zastavil pod tribunami a s fanoušky oslavil triumf svým typickým způsobem – šplháním po plotu, který odděluje závodní dráhu v Indianapolis od hlediště.
Brazilský závodník tak dostál své přezdívce. Rodákovi ze Sao Paula fanoušci říkají „Spiderman“.
„Miluji Indianapolis. Tomu ani nemůžete rozumět. Ti fanoušci! Dávají mi energii. Tohle je naprosto úžasné, cítím se tady tak trochu jako doma,“ říkal šťastný brazilský závodník bezprostředně po závodě v rozhovoru pro televizi NBC.
Vítěz úvodního závodu sezony z Alabamy Álex Palou dojel o půl sekundy druhý, Simon Pagenaud se v závěru dostal před O’Warda a vybojoval tak třetí pozici pro tým Penske.
Ze dvou dodavatelů motorů pro IndyCar je výrazně šťastnější Honda, která díky Castronevesovi a Palouovi slaví vítězný double. Vozy s motory Chevrolet obsadily třetí až páté místo. Za Pagenaudem a O’Wardem dojel specialista na ovály Ed Carpenter.
Zmar favoritů
Nešťastný průběh měl letošní ročník slavného klání ve „staré cihelně“ pro některé z favorizovaných pilotů.
Scott Dixon startoval počtvrté v kariéře z pole position, šanci na druhé vítězství však úřadující šampion IndyCar ztratil už ve 37. kole. Jeho vozu po dotankování paliva v boxech zhasl motor a na čas se dokonce propadl o kolo zpět. Šestinásobný šampion amerického seriálu nakonec dojel sedmnáctý.
Totožný problém zmařil též naděje Alexandera Rossiho. I vítězovi Indy 500 z roku 2016 zhasl motor při dočerpávání paliva a se ztrátou dvou kol dojel až devětadvacátý.
Ve 119. kole všem zatrnulo při nebezpečném momentu. Graham Rahal krátce po výjezdu z boxů po výměně pneumatik ztratil levé zadní kolo a skončil v bariéře. Uvolněné kolo navíc v plné rychlosti trefil do té doby skvěle jedoucí Conor Daly, který mohl vedení šampionátu v duchu děkovat za implementaci ochranného aeroscreenu.
Daly do té doby bojoval na čele s holandským vítězem Grand Prix Indianapolis Rinus VeeKayem, oba však po žluté fázi z boje o vítězství vypadli.
Sezona IndyCar bude pokračovat dvěma závody v Detroitu 12. a 13. června. Jako lídr šampionátu přijede do Michiganu Álex Palou, který má nyní 248 bodů. Následuje Dixon se 212 body a O’Ward, který má po čtvrtém místě v „cihelně“ 211 bodů.
Výsledky
P |
Jezdec |
Tým |
Motor |
Čas / ztráta |
1 |
Hélio Castroneves |
Meyer Shank Racing |
Honda |
2:37:19.3846 |
2 |
Álex Palou |
Chip Ganassi Racing |
Honda |
0,492 |
3 |
Simon Pagenaud |
Team Penske |
Chevrolet |
0,562 |
4 |
Patricio O'Ward |
Arrow McLaren SP |
Chevrolet |
0,94 |
5 |
Ed Carpenter |
Ed Carpenter Racing |
Chevrolet |
1,242 |
6 |
Santino Ferrucci |
Rahal Letterman Lanigan |
Honda |
9,087 |
7 |
Sage Karam |
Dreyer & Reinbold Racing |
Chevrolet |
13,435 |
8 |
Rinus VeeKay |
Ed Carpenter Racing |
Chevrolet |
14,241 |
9 |
Juan Pablo Montoya |
Arrow McLaren SP |
Chevrolet |
14,88 |
10 |
Tony Kanaan |
Chip Ganassi Racing |
Honda |
15,442 |
11 |
Marcus Ericsson |
Chip Ganassi Racing |
Honda |
16,516 |
12 |
Josef Newgarden |
Team Penske |
Chevrolet |
22,304 |
13 |
Conor Daly |
Ed Carpenter Racing |
Chevrolet |
22,692 |
14 |
Takuma Sato |
Rahal Letterman Lanigan |
Honda |
23,295 |
15 |
JR Hildebrand |
AJ Foyt Racing |
Chevrolet |
23,527 |
16 |
Colton Herta |
Andretti Autosport |
Honda |
28,802 |
17 |
Scott Dixon |
Chip Ganassi Racing |
Honda |
38,641 |
18 |
Jack Harvey |
Meyer Shank Racing |
Honda |
40,157 |
19 |
Marco Andretti |
Andretti Herta-Haupert |
Honda |
40,359 |
20 |
Scott McLaughlin |
Team Penske |
Chevrolet |
40,833 |
21 |
James Hinchcliffe |
Andretti Steinbrenner Autosport |
Honda |
40,846 |
22 |
Ryan Hunter-Reay |
Andretti Autosport |
Honda |
41,576 |
23 |
Dalton Kellett |
AJ Foyt Racing |
Chevrolet |
1 kolo |
24 |
Max Chilton |
Carlin |
Chevrolet |
1 kolo |
25 |
Pietro Fittipaldi |
Dale Coyne Racing with RWR |
Honda |
1 kolo |
26 |
Sébastien Bourdais |
AJ Foyt Racing |
Chevrolet |
1 kolo |
27 |
Felix Rosenqvist |
Arrow McLaren SP |
Chevrolet |
1 kolo |
28 |
Ed Jones |
Dale Coyne Racing |
Honda |
1 kolo |
29 |
Alexander Rossi |
Andretti Autosport |
Honda |
2 kola |
30 |
Will Power |
Team Penske |
Chevrolet |
3 kola |
31 |
Simona de Silvestro |
Paretta Autosport |
Chevrolet |
31 kol |
32 |
Graham Rahal |
Rahal Letterman Lanigan |
Honda |
82 kol |
33 |
Stefan Wilson |
Andretti Autosport |
Honda |
168 kol |