Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Přečtete si velmi podrobný pohled na letošní sezónu formule 1 z hlediska techniky.
Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla
Seznam kapitol
  1. ÚVOD
  2. Mezigenerační nárůst rozměrů
  3. Více mechanické přilnavosti
  4. Šípové přední křídlo
  5. Návrat nadrozměrných deflektorů
  6. Důraz na podlahu
  7. Nízké, široké a zkosené
  8. Náběhová hrana bočnic
  9. Vývoj pohonných jednotek, Účinnější brzdový systém
  10. Závěsy a HPC

Závěsy a HPC

Klepněte pro větší obrázek

Ve snaze vytěžit z karoserie maximum přítlaku bude možné využít i prvky zavěšení kol. Nová pravidla zvyšují jejich maximální náběhový úhel z dosavadních 5 až na 10°. Širší rozchod kol a větší síly působící na vůz si zase vyžádají zesílení ramen náprav a závěsů kol.

Jelikož se zvyšuje hmotnost kol, zesílené budou také kotvící lana, která mají v případě nehody držet kola připevněná k vozu. Lana musí mít stanovenou tloušťku – zatímco předtím musel mít průřez lanem obsah více než 100 mm2 a lano muselo být schopné absorbovat energii 6 kJ, teď už bude mít obsah v rozmezí 110 mm2 až 140 mm2 a absorbuje o 2 kJ více energie.

Klepněte pro větší obrázek

Systém odpružení

Nová sezona ještě ani nezačala a už se stihla rozpoutat debata o legálnosti systémů odpružení. Týmy už léta tak trochu zneužívají tyto své systémy pro aerodynamické účely a udržování ideální světlé výšky, což vyvrcholilo zákazem takzvaných FRIC systémů propojujících tlumiče přední a zadní nápravy. Poté, co byly týmy nuceny je odpojit, pokračovali s propojením tlumiče na jedné nápravě s akumulátorem uloženým v bočnici. Tak vzniklo hydraulické ovládání záklonu karoserie HPC (hydraulic pitch control), které je momentálně v centru pozornosti.

Zařízení na vytvoření tlaku v akumulátoru sloužícím jako úložiště energie využívá výhradně pohybů závěsů, ke kterým dochází při přejezdu nerovností vozovky.

V momentě, kdy auto začíná brzdit a karoserie se předklání, gravitační ventil uvolní tlak z akumulátoru zpět do tlumiče propružení, zvýší jeho tuhost a zabrání nadměrnému předklonu. Red Bull, na rozdíl od Mercedesu, nasadil HPC na zadní nápravě a využíval jej na snížení zadní světlé výšky a sklonu podlahy na rovinkách.

V závěru minulé sezony se HPC dostalo pod drobnohled konkurentů i FIA a v zákulisí se už připravoval zákaz. Krátce po novém roce dostal i oficiální formu technické normy, poté, co hlavní designér Ferrari Simone Resta v korespondenci s Charliem Whitingem žádal o objasnění legálnosti takového řešení.

Dostalo se mu odpovědi, že systém, fungující popsaným způsobem, je podle Whitinga v rozporu s článkem 3.15 Technických pravidel. Do nové sezóny proto týmy vstoupí s konzervativnějšími řešeními bez akumulátorů na uchovávání energie.

Předchozí kapitola Další článek