Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Kapitoly článku:


Důraz na podlahu

Jak již bylo avizováno, přední část podlahy, a s ní i kluzná deska, bude od nové sezony zkrácena a to o celých 100 milimetrů. Mělo by to autům umožnit jízdu s nižší světlou výškou přední nápravy, díky čemuž se zvýší účinnost předního křídla. Nepatrné zkrácení podlahy více než bohatě kompenzuje její rozšíření o 200 milimetrů.

img11.png

Novinkám se nevyhnula ani výroba kluzné desky. Kdysi byla vyráběna z bukového laminátu známého pod obchodním jménem Jabroc, dnes nemá s dřevem nic společného.

Už dlouhá léta kluzné desky tvoří laminovaný kompozit vyrobený ze skelných vláken a fenolové pryskyřice známý jako Permaglas.

Kvůli redukci hmotnosti nyní nová pravidla umožňují tento laminát odlehčit přítomností vzduchových bublin. Detaily konstrukce kluzné desky a požadované vlastnosti jejích jednotlivých složek velmi podrobně definuje článek 3.12.1 Technických pravidel.

Poloměr zakřivení jakož i šířka okrajů podlahy se zvětšily dvojnásobně z 50 na 100 milimetrů. V praxi to znamená větší záhyby na okrajích podlahy, ale i více prostoru pro nástroje na boj s nepříznivými účinky zvířeného proudění od zvětšených pneumatik.

img12.png

Difuzor

Aerodynamickou výkonnost dramaticky zvýší více než dvojnásobné zvětšení objemu difuzoru. Zatímco dosud difuzor začínal od osy zadní nápravy, nově začne o 175 mm dříve, díky čemuž se prodlouží z 350 na 525 mm.

Výška difuzoru vzroste ze 125 na 175 mm, přičemž nad jeho odtokovou hranou zůstává stejných 25 mm prostoru pro Gurneyho klapku. Šířka difuzoru se zvětší jen nepatrně z 1000 na 1050 mm.

img13.png

Než přejdeme k netrpělivě očekávaným změnám zadního křídla, je tu ještě jeden důsledek zkrácené přední části podlahy, o kterém jsme dosud nemluvili. Je jím sklon podlahy, který se teoreticky může díky zkrácení přední části podlahy ještě zvětšit.

Sklon podlahy

img14.png

Sklon podlahy (angl. Rake) je zdánlivě obyčejný důsledek vyšší zadní světlé výšky, ale ve skutečnosti jde o mnohem sofistikovanější koncept, při kterém se de facto celá podlaha stává difuzorem a dokonce se mění i fungování křídel a zbytku karoserie.

Je to koncept, kolem kterého musí být vystavěn celý zbytek auta

Je to koncept, kolem kterého musí být vystavěn celý zbytek auta. Nelze tedy jen tak jednoduše zvednout zadní nápravu, zvýšit sklon podlahy a očekávat, že auto bude fungovat lépe – pokud zbytek auta není v souladu s tímto konceptem, stane se opak.

Správně aplikovaný koncept sklonu podlahy však umí nabídnout obrovské benefity, které převáží i nad jistými obtížemi s vyšší polohou těžiště, či náročnějším utěsněním podlahy a difuzoru.

Doporučujeme

Články odjinud