Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Přečtete si velmi podrobný pohled na letošní sezónu formule 1 z hlediska techniky.
Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla
Seznam kapitol
  1. ÚVOD
  2. Mezigenerační nárůst rozměrů
  3. Více mechanické přilnavosti
  4. Šípové přední křídlo
  5. Návrat nadrozměrných deflektorů
  6. Důraz na podlahu
  7. Nízké, široké a zkosené
  8. Náběhová hrana bočnic
  9. Vývoj pohonných jednotek, Účinnější brzdový systém
  10. Závěsy a HPC

Návrat nadrozměrných deflektorů

Nová pravidla jsou unikátní v tom, že nepřinášejí jen samé restrikce, ale v mnoha směrech designerům rozvazují ruce. Jejich kreativita se má projevit hlavně v prostorech mezi kolem a náběhovou hranou bočnic, kde vznikl dostatek místa například pro návrat deflektorů z dob minulých.

Klepněte pro větší obrázek

Deflektory zavedl v roce 1985 Lotus s modelem 97T. Na obrázku výše vidíme o dvanáct let mladší Williams FW19, který je názorným důkazem toho, jakých gigantických rozměrů deflektory dosahovaly v 90. letech.

Později se postupně zmenšovaly, ale zato nabíraly na složitosti tvarování. Pro rok 2009 se počítalo s jejich úplným odstraněním, ale nakonec pravidla ponechala malou šedou zónu mezi bočními stěnami šasi a náběhovou hranou bočnic prakticky nepovšimnutou a i když dávala půdorysně mimořádně skromný prostor (všimněte si žlutou barvou zvýrazněné oblasti v pravé polovině na obrázku níže), aerodynamici neváhali využít neomezené možnosti, které nabízela.

Klepněte pro větší obrázek

Karoserii v tomto prostoru pravidla shora velmi neomezovala. V těsné blízkosti šasi mohla klidně sahat až do výše monokoku, směrem ven už „jen“ do výšky bočnic, ale pochopitelně limitem byly praktické požadavky na zajištění přívodu vzduchu do vstupních otvorů bočnic.

Tvar a velikost deflektorů se musela podřídit primárně nárokům systému chlazení, až následně potřebám aerodynamiků.

Jinak to nebude ani od roku 2017, i když pro změnu se výrazně otevírá prostor, který lze vyplnit různými aerodynamickými prvky.

Týmy možná sáhnou po gigantických deflektorech, jaké zdobily auta v 90. letech, ale není vyloučeno, že přijdou s jinými sofistikovanějšími prvky navazující například na velmi produktivní vývoj netopýřích křídel v posledních letech. Kreativitě se meze téměř nekladou.

Oblast je půdorysně ohraničena způsobem, jak je vidět v levé polovině na obrázku výše. Shora je zase limitována výší 475 mm. Menší bezbarvá zóna před náběhovou hranou bočnic značí zákaz – při pohledu shora zde s výjimkou zpětných zrcátek nesmí zasahovat žádná část karoserie.

Předchozí kapitola Následující kapitola

12:52 | Verstappenův bouraný motor nakonec zřejmě není v pořádku. Po sobotě byly odhaleny poškození a Verstappen tak mění motor, turbo, MGU-H, MGU-K a výfuk. Řídicí jednotka a baterie zůstávají.
10:51 | Závod F3 se jede na mokré trati.
21:46 | Roman Staněk zdraví české fanoušky po prvním pódiu ve formuli 3! Video: Tomáš Enge odkaz
18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00