Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Přečtete si velmi podrobný pohled na letošní sezónu formule 1 z hlediska techniky.
Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla
Seznam kapitol
  1. ÚVOD
  2. Mezigenerační nárůst rozměrů
  3. Více mechanické přilnavosti
  4. Šípové přední křídlo
  5. Návrat nadrozměrných deflektorů
  6. Důraz na podlahu
  7. Nízké, široké a zkosené
  8. Náběhová hrana bočnic
  9. Vývoj pohonných jednotek, Účinnější brzdový systém
  10. Závěsy a HPC

Více mechanické přilnavosti

Delší rozvor a širší rozchod kol svou měrou přispějí k redukci přesunu zatížení v podélném i příčném směru a tím pádem k lepší mechanické přilnavosti, avšak zásadní vliv na zlepšení mechanického gripu budou mít nové pneumatiky Pirelli.

Nové zadání pro italského výrobce znělo docela jinak než dosud. Očekávají se od něj směsi s nižší degradací a větší odolností proti přehřátí, což má umožnit konzistentně udržovat optimální úroveň přilnavosti.

Vývoj pneumatik byl spojen s 24 denním testovacím programem, během kterého na pěti různých okruzích odjely speciálně upravené rok staré monoposty Ferrari, Mercedesu a Red Bullu dohromady asi 12 tisíc kilometrů.

Klepněte pro větší obrázek

Vizuálně jsou nové pneumatiky daleko širší. Dosahují rozměry zhruba na úrovni před rokem 1993. Šířka předních běhounů vzrostla o 25% z dosavadních 245 mm na 305 mm a šířka těch zadních dokonce až o 30% z 325 mm na 405 mm.

Průměr pneumatik bez dezénu je nepatrně větší. Namísto dosavadních 660 mm mají slicky P Zero průměr 670 mm, přechodné Cinturato 675 mm a pneumatiky do mokrých podmínek až 680 mm. Dosud měly pneumatiky do přechodných i mokrých podmínek shodný průměr 670 mm.

Klepněte pro větší obrázek

Ráfky si stále zachovávají klasický průměr 13 palců. Jejich šířka pochopitelně vzrostla spolu s šířkou pneumatik, jak je vidět i na obrázku výše.

Nově je šířka předních ráfků 13,7" (348,0 mm +/- 0,5 mm) a šířka zadních ráfků 16,9" (429,3 mm +/- 0,5 mm). Kvůli odlehčení pravidla snížila minimální tloušťku ráfku z 3 na 2,5 milimetru.

S velikostí pneumatik se samozřejmě zvýšila i jejich hmotnost. Jedno přední kolo (pneumatika spolu s ráfkem) je těžší o kilogram, zadní o 1,5 kg. V řeči absolutních čísel 9,5 kg, respektive 11,5 kg. Kola tak přispěly nejen k nárůstu celkové hmotnosti vozu, ale také k přírůstku neodpružené hmoty, což má nepříznivý vliv i na systémy zavěšení kol.

Předchozí kapitola Následující kapitola

12:52 | Verstappenův bouraný motor nakonec zřejmě není v pořádku. Po sobotě byly odhaleny poškození a Verstappen tak mění motor, turbo, MGU-H, MGU-K a výfuk. Řídicí jednotka a baterie zůstávají.
10:51 | Závod F3 se jede na mokré trati.
21:46 | Roman Staněk zdraví české fanoušky po prvním pódiu ve formuli 3! Video: Tomáš Enge odkaz
18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00